Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Administratörskontot i XP-home finns ej kvar?


Kjelle 55

Rekommendera Poster

Jag har en bärbar dator Compaq mini 110 med XP home ver.2002.

har nu upptäckt att admin.kontot inte finns kvar, jag gjorde några förändringar i inloggningen på datorn och efter detta blev jag tvungen att aktivera "gäst kontot" för att kunna använda datorn. Klantigt av mig! men nu kan jag inte använda återställningensprogram eller göra några förändringar då jag inte har administrativ behörighet alls.

Jag har via utforskaren kollat mappen för administratör (visa dolda filer) men mappen är tom vad har hänt? Det finns flera mappar som innehåller filer men de kan jag inte öppna eftersom jag bara är "gäst".

Jag hoppas på några förslag från er som vet bättre!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta om datorn i felsäkert läge och du kommer åter åt ett admin-konto.

Logga in på detta och lägg till ett vanligt admin-konto som fungerar även i icke admin.

 

Om jag minns rätt ska det fungera så, det ska alltid finnas kvar ett admin-konto som inte går att radera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har prövat med omstart i felsäkert läge men hittar bara mitt "gästkonto" finns inget admin.konto.

Är det någon som vet vad admin.filerna har för beteckning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, testa att två ggr efter varandra trycka CTRL+ALT+ DEL, så brukar adminkonto-inloggningen komma fram, eftersom den kan vara dold, precis som det står i någon av länkarna från Monshi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har nu testat de olika förslagen som ni försökt hjälpa mig med men inget fungerar tyvärr.

Kanske kan någon läsa mitt första inlägg och komma med fler tips.

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja du om inget av dessa tips fungerar låter det som du skadad installationen av Windows rejält.

men du borde verkligen ha ett Admin-konto när du startar om datorn i säkerläge, dvs F8 vid uppstart av datorn.

 

Om inte, installera om Windows.

Det är mitt enkla tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...