Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Video8 --> dator. Dålig bildkvalité


Sally

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag försöker överföra video8-band till datorn med en digital8-kamera (Sony DCR-TRV 125E) och firewire-kabel, men bildkvalitén försämrades ganska mycket.. Jag fångar videon i Windows movie maker och anger "format för digital enhet (DV-AVI)". (720 x 576 bildpunkter, 25 bildrutor per sekund, bithastighet 25,0 Mbit/s, videoformat:PAL.)

 

Jag undrar om jag har fel inställningar någonstans eller är windows movie maker inte ett bra program? Eller vad kan bildförsämringen bero på? Bilden blir lite suttrig och rutor syns, trots att kvalitén från början är rätt bra.

 

 

Jag tycker att jag har läst att kvalitén inte ska försämras eftersom bilden digitaliseras direkt. Så jag hoppas att någon har något tips för att få en bättre bild, så att jag får överfört våra gamla filmer :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du spara ned filen i råformat på datorn, okomprimerat eller i exakt den signal som tas emot via Firewire? fast då behöver du nog ett mer avancerat program än Windows Movie Maker.

 

Dels för att kontrollera kvalitén på denna och även för att kunna göra en mer avancerad komprimering av den senare. Blir alltid bättre kvalité om man kan göra en "offline"-komprimering.

 

Antar att du läst

http://www.sony.co.uk/support/en/topics/videotransfer

 

Hittar även

http://www.windowsmoviemakers.net/Tutorials/HowToCaptureVideo.aspx

 

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte speciellt datakunnig. Så jag undrar hur får man komprimerat filerna sedan och vad innebär egentligen offline-komprimering? Dessutom vet jag inte alls hur filen är sparad. Det enda jag valde var DV-AVI och sen fångade jag filmen..

 

Jag läste länkarna, men det hjälpte inte nu.. På den ena sidan stod det ju att man ska använda DV-AVI om man vill ha bra kvalité, men att det förstås var ett problem att filerna blev så stora.. Vissa datorer hinner inte med att fånga upp bilden heller. Jag har XP och datorn är förövrigt tom, så man tycker ju att den inte skulle vara för långsam..

 

 

Men tack i allafall !

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

 

En film med 720 x 576 kan se ut att ha dålig upplösning i fullskärmsläge på en datorskärm som har betydligt högre upplösning; så det behöver inte betyda att det är något fel.

 

Jag känner igen fenomenet med äldre videokameror...

 

Har du möjlighet att skapa en DVD-skiva av den och spela upp i DVD-spelaren mot teven, så skall du se att när du då tittar på den en bit bort så ser det bra ut - kanske?

 

Har du en inspelningsbar DVD-spelare med DVD-brännare eller en spelare med stöd för DVD-RW skivor kopplad till teven, så kan du bränna ut en återvinningsbar DVD-RW skiva för att slippa slösa med skivorna.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det förövrigt filmat i 50i? Dvs interlaced? Då kan det behövas att filmen flätas av...

 

Testa att fånga ett litet avsnitt i DV-AVI, det torde vara det format som kameran skickar det till datorn i princip. Om din dator hinner med. Kolla vilken kvalité du får och testa att komprimera på olika vis. Kanske som sagt att materialt är sammanflätat och måste flätas upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...