Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Active server pages


Danne

Rekommendera Poster

Hallå!

Har hört att Sun skall skapa en ASP-motor till Apache. Stämmer ryktet och när kommer den i så fall?

 

 

 

// Danne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns väl redan en ASP motor till Apache, problemet är att den bara klarar PerlScript.

 

Dessutom är ju ASP snart ute (sorry men så är det), nu är det .NET ( ASP.NET ) som gäller.

 

[inlägget ändrat 2001-09-03 16:33:01 av Nibbler]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det Sun som gjort den ? Läs inlägget först va ?

 

Det finns en ASP motor till Apache som inte kostar en förmögenhet ( som ChilliAsp gör ) och som bara klarar PerlScript.

 

Någon annan har jag inte hört talas om, har svårt att tro att just Sun skulle göra någon, de tror ju fortfarande att Java ska ta över världen.

 

[inlägget ändrat 2001-09-03 16:47:21 av Nibbler]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med asp menar jag Active Server Pages, vilket, så vitt jag vet, inte har något alls med Pearl att göra? Rykten fanns att Sun hade gjort/skulle göra en Active Server Pages-motor, dvs nåt i stil med IIS, som går att köra under Linux.

 

// Danne

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per Erik Stendahl

Active Server Pages är väl språkoberoende? Det är bara ett ramverk för dynamiska hemsidor. Även om det vanligaste språket råkar vara VBScript så ska det gå att köra annat också, som t ex Perl. Har jag hört iaf! :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Suns logga finns iaf överallt på www.chillisoft.com, så de lär nog ha något med den att göra :)

( skulle tro att de köpt upp chillisoft ).

 

Och även om ASP inte är ett språk i sig så fattade iaf jag vad det var Danne var ute efter, en modul för apache där han kan köra de skript som diskuteras i tex ASP & VBScript här på idg.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, tydligen har de köpt upp ChilliSoft.

 

Lite lustigt med tanke på de gärna vill puscha JSP, undrar vad de tänkt sig.

 

Men, med de priserna lär inte ChilliASP bli något iallafall, möjligtvis om det släpps som "open source".

 

Nu kommer som sagt .NET så sun kan ju sitta där med ChilliASP :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...