Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Piper, hänger sig


Martassen

Rekommendera Poster

När jag startar min dator så piper den "Piip!, Piip!, Piip!. Skärmen är svart och det händer inget och den fortsätter pipa. Det slutar med att jag slår av den och slår på den igen och då funkar det. Pipet var väldigt sällan men jag tycker det börjar komma oftare. Senaste dagarna varje dag.

 

Ibland händer det att den bara stänger av sig. Tycker den hänger sig ofta. Vad kan dettta bero på? Vad bör jag göra?

Jag kör Windows Vista.

 

Skulle vara jättetacksam om jag fick hjälp hur jag kan fixa detta.

Datorn är inte varm vad jag kan känna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 86
  • Skapad
  • Senaste svar

Den absolut vanligaste anledningen till att en dator stänger av sig är överhettning och det är rätt omöjligt att känna utanpå hur varm processorn är. Vad är det för dator?

 

HWMonitor är ett temperaturmätningsprogram: http://www.cpuid.com/hwmonitor.php

Välj ".zip" så ska du inte riskera att få in någon toolbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för BIOS? Googla på "BIOS error codes" och namnet på ditt BIOS så får du reda på vad pipen betyder. Utan att veta BIOS version går det inte att tyda pipen då de varierar mellan olika BIOS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En "Hp" dator.

 

Som jag sa så kan jag sitta vid datorn och helt plötsligt blir skärmen svart och pipen kommer. Jag slår av och sen slår på och då fortsätter ibland pipet och ibland inte. Ibland har det varit antal veckor mellan pipen men nu tycker jag det kommer lite oftare.

 

Vad gör man om datorn är överhettad?

 

Körde igenom med anti malware och nu är den iallafall lite snabbare. Hur ser man vilken bios man har? Behöver jag gå in i ibios via nån f-tangent för att se det?

 

Har sett att datorn har en lampa som lyser där bak och den verkar släckas först jag drar ut sladden. Nu har jag börjat senaste tiden att dra ut sladden också på nätterna. Idag när jag slog på datorn så gav den pip med 1 sekunds intervall. Sluta med att jag slog av datorn och på igen. Då hängde den sig när jag kom in i Windows. Sen slog jag av och då börjar det pipa igen. Efter några försök kom jag in.

Nu känns den iallafall lite piggare datorn efter Anti malware programmet.

 

Såg att det var en del dam där bak. KAnske borde damma nogrannare med nån trasa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2012-05-28 på 15:42, skrev Cecilia:

Den absolut vanligaste anledningen till att en dator stänger av sig är överhettning och det är rätt omöjligt att känna utanpå hur varm processorn är. Vad är det för dator?

 

HWMonitor är ett temperaturmätningsprogram: http://www.cpuid.com/hwmonitor.php

Välj ".zip" så ska du inte riskera att få in någon toolbar.

 

Har en Hp dator. Jag provade länken och den visar följande. Datorn har varit påslagen nästan hela dan. Se bifogad bild.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Visar HWmonitor programmet dessa värden när du precis startat datorn?

 

Temperaturerna på grafikkortet (Radeon) verkar onormalt höga.

Kan vara grafikkortet som lägger av pga. detta.

 

För rengöring av stationär dator se denna guide: http://eforum.idg.se...tationar-dator/

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla hur pipen kommer och om du är korta eller långa t.ex. kort lång o.s.v. Gör sedan som fagerja säger och googla på det.

 

Här finns några pip koder för HP datorer: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?cc=se&lc=sv&dlc=sv&docname=bph07107

 

Ok. Det är längre pip med sekunder mellan. Kanske är en bra början börja kolla baksidan om damm samlats!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visar HWmonitor programmet dessa värden när du precis startat datorn?

 

Temperaturerna på grafikkortet (Radeon) verkar onormalt höga.

Kan vara grafikkortet som lägger av pga. detta.

 

För rengöring av stationär dator se denna guide: http://eforum.idg.se...tationar-dator/

Mvh

 

Datorn har stått på i stort sett hela dan när jag körde programmet som visar temperaturerna.

Jag kanske ska börja med att försöka blåsa lite på baksidan och se om blir bättre. tuuuuuuuuuuuuut, tuuuuuuuuut, tuuuuuuuut. Känns som dom är ganska utdragna. När ja kolla bakom och på golvet är det ganska dammigt där.

Lär inte våga köra nån damsugare på själva datorns baksida!? Är väl viss risk? Om det nu beror på damm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Datorn har stått på i stort sett hela dan när jag körde programmet som visar temperaturerna.

Jag kanske ska börja med att försöka blåsa lite på baksidan och se om blir bättre. tuuuuuuuuuuuuut, tuuuuuuuuut, tuuuuuuuut. Känns som dom är ganska utdragna. När ja kolla bakom och på golvet är det ganska dammigt där.

Lär inte våga köra nån damsugare på själva datorns baksida!? Är väl viss risk? Om det nu beror på damm.

Du har fått en länk till instruktioner (en guide) i mitt tidigare inlägg hur du bör göra och vad du inte skall göra vid rengöring av stationär dator.

 

Vad är det för dator förresten, stationär eller laptop?

Modellbeteckning?

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2012-05-28 på 23:30, skrev Flyfisherman:

Du har fått en länk till instruktioner (en guide) i mitt tidigare inlägg hur du bör göra och vad du inte skall göra vid rengöring av stationär dator.

 

Vad är det för dator förresten, stationär eller laptop?

Modellbeteckning?

Mvh

 

Verkar som man får skaffa sig massa rengöringsredskap enligt instruktionerna.

Se bifogad bild.

Stationär.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Verkar som man får skaffa sig massa rengöringsredskap enligt instruktionerna.

?

En tryckluft på burk är allt som behövs av rengöringsredskap....

 

Men ditt problem kan vara relaterat till något helt annat, men du bör ju absolut ta av sidoplåten eller kåpan och kontrollera hur det ser ut med damm i kylflänsarna enligt bildexemplet, särskilt då på grafikkortet och processorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

?

En tryckluft på burk är allt som behövs av rengöringsredskap....

 

Men ditt problem kan vara relaterat till något helt annat, men du bör ju absolut ta av sidoplåten eller kåpan och kontrollera hur det ser ut med damm i kylflänsarna enligt bildexemplet, särskilt då på grafikkortet och processorn.

 

Jag blåste av lite dam (med egen luft ifrån mun) på baksidan. Får kanske ta lyfta av och se. Nu har det inte pipigt sedan i förmiddags. Sen är frågan om graderna är ovanligt höga trots att datorn varit på hela dan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker datorn varit ganska seg ett tag. Den hänger sig ofta eller så slocknar den och börjar pipa. Slår av den och slår på den och när jag kommer in i windows så hänger den sig och jag är tvungen starta om. Så var det i förmiddags iallafall. Jag har kört igenom med Malwarebytes och den blev faktiskt lite snabbare. Kört även igenom med C-cleaner. Har även installerat Secunia PSI.

Den har inte hojtat om något virus eller något. Efter jag fått bort pipet om det nu inte försvunnit så vill jag få datorn så snabb som möjligt. Jag kör Malware, Ccleaner. Ska jag köra nåt mer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Det enda som jag kan se enligt din bild på temperaturerna som är höga är grafikkortet om nu dessa temperaturer stämmer vill säga.

 

Att blåsa med munnen hjälper inte ett endaste dugg. Ta och titta på videon i guiden hur du skall göra.

 

Om du har kört Malwarebytes och datorn blivit bättre så måste den ju hittat något skadligt i datorn?

Syns i såfall i loggfilen som skapats.

 

Vilken BIOS har du?

Annars bör får du fram detta med Speccy under moderkort.

 

Pipljuden - är dessa tre långa eller tre korta eller en lång och två korta...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2012-05-29 på 00:46, skrev Flyfisherman:

Det enda som jag kan se enligt din bild på temperaturerna som är höga är grafikkortet om nu dessa temperaturer stämmer vill säga.

 

Att blåsa med munnen hjälper inte ett endaste dugg. Ta och titta på videon i guiden hur du skall göra.

 

Om du har kört Malwarebytes och datorn blivit bättre så måste den ju hittat något skadligt i datorn?

Syns i såfall i loggfilen som skapats.

 

Vilken BIOS har du?

Annars bör får du fram detta med Speccy under moderkort.

 

Pipljuden - är dessa tre långa eller tre korta eller en lång och två korta...?

 

Tror det är 2 långa pip. Ej säker. Nu har jag inte hört det sedan i morse.

Den verkar inte hitta något med Malware. Det stod noll funna. Men datorn kändes snabbare iallafall.

 

Se bifogad bild.

 

Jag körde igenom programmet med temperaturerna så det verkar ju stämma graderna. DAtorn hade då varit på hela dan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu på kvällen kom det där pipen igen när jag skulle slå på datorn. Var tvungen slå av och sen börjar säga jag ska sätta i systemdisk. Efter antal omstarter kom jag nu in i datorn utan pip efter typ 6 försök. Det är 2 pip. Ett långt förstapip och sedan kommer det en dubbelt så långt andrapip. Blev lite svettig så jag passade på lägga över mappar och filer jag verkligen inte få förlora på en sticka. Ska jag öppna burken och börja rengöra eller ska jag börja flytta burken och ställa den direkt på golvet istället för ha den i facket i själva skrivbordet? Är ett fack som är tillför att ha datorn i. Det är väggar på sidorna i facket. BAk och framsida är lediga. Tänkte om det blir varmt där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får väl satsa på en rengöring om ni tror att det är det!? Köpa en sån där tryckluft på burk på Clas ohlsson.

 

Jag kollade bland problemrapport jag fick och den senaste står det följande: Se bifogad bild.

Är glad få hjälp och tips för jag känner mig inte bekväm inom tekniken och är skraj göra fel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag öppna burken i onsdags och blåste som attan fast med munnen. Damma så nog inte så hälsosamt göra så. Den fläkten som man ser när man öppnar sidan på burken tycker jag att jag fick bort hel del damm och lilla gallret bakom fläkten så igentätt ut. Jag petade lite försiktigt med en top på gallret imellan springorna. Jag blåste och blåste som en galning. Sen slog jag på burken och inget tut kom. Idag på fredagkvällen dök det upp igen. Är det nåt ställe jag har glömt rengöra?, är det väldigt viktigt ha en tryckluft på burk? Fläkten på baksidan (kortsidan) är något dammig tror jag.

Det är 2 tut. Ett lite längre tut och därefter ett tut som är dubbelt så långt som första tutet.

 

Frågan är om den är tillräckligt ren eller om det är nåt annat fel!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lilla gallret bakom fläkten så igentätt ut
Det är en kylfläns som sitter på processorn och är till för att kyla av processorn. Det är viktigt att man får bort damm från den.

 

Det finns även en kylfläns och fläkt på grafikkortet som det också är viktigt att få bort damm från. Gallren på nätaggregatet brukar också samla på sig damm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en kylfläns som sitter på processorn och är till för att kyla av processorn. Det är viktigt att man får bort damm från den.

 

Det finns även en kylfläns och fläkt på grafikkortet som det också är viktigt att få bort damm från. Gallren på nätaggregatet brukar också samla på sig damm.

 

Japp. Piper den igen får jag ta kolla igenom igen. Hoppas verkligen det är dammet isåfall och inte grafikkortet eller nåt. Tror du det är dammet när jag beskriver 2 pip? Första är lite längre och andra är dubbelt så långt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Tveksamt med dammet. Hur ser det egentligen ut?

Har du tittat på exempelbilden i guiden? http://eforum.idg.se...tationar-dator/

Är kylflänsarna igentäppta med damm så måste du rengöra dessa och det gäller även grafikkortet om detta har en sådan kylare.

 

Sedan säger du igen att du i inlägg #19

Jag öppna burken i onsdags och blåste som attan fast med munnen.

och detta har jag redan svarat på - det duger inte. Kolla in videon i guiden hur du skall göra.

 

Som jag skrev i inlägg #7

Visar HWmonitor programmet dessa värden när du precis startat datorn?

 

Temperaturerna på grafikkortet (Radeon) verkar onormalt höga.

Kan vara grafikkortet som lägger av pga. detta.

 

Det var svårt att tyda pipen, du verkar ha Phoenix BIOS och jag tycker mer det verkar som att det antingen är grafikkortet eller minnena som orsakar detta.

 

1. Har du ett annat grafikkort att testa med?

 

2. Testa dina minnen med Memtest86+

Se detta för instruktioner och vilken fil du skall hämta: Inlägg #2

Samt inlägg #23 i denna tråd visar hur det kan se ut när det är fel på ett av minnesstickorna.

Mvh :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tveksamt med dammet. Hur ser det egentligen ut?

Har du tittat på exempelbilden i guiden? http://eforum.idg.se...tationar-dator/

Är kylflänsarna igentäppta med damm så måste du rengöra dessa och det gäller även grafikkortet om detta har en sådan kylare.

 

Sedan säger du igen att du i inlägg #19

 

och detta har jag redan svarat på - det duger inte. Kolla in videon i guiden hur du skall göra.

 

Som jag skrev i inlägg #7

 

 

Det var svårt att tyda pipen, du verkar ha Phoenix BIOS och jag tycker mer det verkar som att det antingen är grafikkortet eller minnena som orsakar detta.

 

1. Har du ett annat grafikkort att testa med?

 

2. Testa dina minnen med Memtest86+

Se detta för instruktioner och vilken fil du skall hämta: Inlägg #2

Samt inlägg #23 i denna tråd visar hur det kan se ut när det är fel på ett av minnesstickorna.

Mvh :rolleyes:

 

Nej har inget grafikkort testa med. Är det grafikkortet om det är 2 pip och förstapipet är 2 sekunder långt och andra pipet dubbelt så långt? TYckte det iallafall blev renare när jag blåste men jag kanske har missat!? Borde det vara så rent som det är efter en damtrasa så tror jag inte det är det. Jag öppna burkens sida och blåste på fläkten jag såg rakt fram och jag tyckte det såg ut som jag fick bort damm ifrån gallret som är bakom fläkten. Jag blåste runt en del runt kortet och lite överallt. Tror ni det är dammet eller är det grafikkortet? Piper den igen får jag öppna burken igen och köpa tryckluft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Pipkoderna har jag redan svarat på, jag hade problem med att tyda dessa pipkoder, men det kan vara grafikkortet eller minnena.

Fast det kan likaväl vara nåt annat också.

 

Dammrengöring hur du skall göra har jag nu repeterat så många gånger att jag inte gör det igen.

Det är främst grafikkortets temp som verkar onormalt hög - om HWmonitor visar rätt.

Snurrar kylfläkten på grafikkortet?

Kolla samtidigt CPU fläkten och alla övriga fläktar.

 

Varför inte ta och testa minnena som jag tipsat om, med instruktioner hur du skall göra?

 

Någon annan har kanske bättre tips, men detta är mina tips och du väljer själv att följa dom eller inte.

Mvh :rolleyes:

 

[Edit] Grafikkortet är det som din bildskärmskabel är inkopplad på, såvida det inte är ett inbyggt sådant på din dators moderkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pipkoderna har jag redan svarat på, jag hade problem med att tyda dessa pipkoder, men det kan vara grafikkortet eller minnena.

Fast det kan likaväl vara nåt annat också.

 

Dammrengöring hur du skall göra har jag nu repeterat så många gånger att jag inte gör det igen.

Det är främst grafikkortets temp som verkar onormalt hög - om HWmonitor visar rätt.

Snurrar kylfläkten på grafikkortet?

Kolla samtidigt CPU fläkten och alla övriga fläktar.

 

Varför inte ta och testa minnena som jag tipsat om, med instruktioner hur du skall göra?

 

Någon annan har kanske bättre tips, men detta är mina tips och du väljer själv att följa dom eller inte.

Mvh :rolleyes:

 

[Edit] Grafikkortet är det som din bildskärmskabel är inkopplad på, såvida det inte är ett inbyggt sådant på din dators moderkort.

 

Känner mig osäker när det gäller inuti. Jag har datorn på nu och jag ser att fläktarna eller iallafall något som snurrar på baksidan där kontakterna sitter. Det är 2 slags fläktar som snurrar. En på övre delen och en på nedre delen av baksidan där kontakterna sitter. Den övre fläkten ser lite dammig ut tycker jag. Är inne i Windows som vanligt nu och den pep senast igår kväll och stängde av sig. Tog många försök att kunna slå på den utan pip igår. Jag tyckte inte instruktionerna visade att man skulle även skruva bort baksidan där sladdarna sitter för att rengöra dom 2 fläktarna. Verkar svårt komma åt där annars. Övriga fläktar vet jag inte för jag har inte öppet burken när jag har på den. Är det ok ha det för att se?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...