Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Piper, hänger sig


Martassen

Rekommendera Poster

Vi får väl se hur det ser ut när datorn har varit igång en stund och hur det går med pip och hängningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 86
  • Skapad
  • Senaste svar

Datorn har varit på i 2 timmar och 20 minuter. 65 grader och verka hålla sig där.

Tycker datorn är tystare. Inge pip på några dagar iallafall. Hoppas varje dag den inte ska pipa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra :)

Har du blåst så som LARSAS föreslog? För ju lägre temperatur desto bättre håller kortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra :)

Har du blåst så som LARSAS föreslog? För ju lägre temperatur desto bättre håller kortet.

 

Ja tyckte jag blåste så fast det är väldigt svårt komma åt. Jag kommer inte åt direkt ovanför utan för peta in ifrån sidan och jag tycker blåsandet får lite sämre tryck och jag ser inte om det blir rent. Är det ifrån sidan som gäller eller kan man skruva isär så man kommer åt ännu bättre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man skruva isär och hålla på med kortet så gäller det att skydda elektroniken från statisk elektricitet. Jag vet inte om det går att skruva bort kåpan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då hoppar jag skruva isär. Ska ta rengöra mer. Har inte pipt något på bra tag nu iallafall. Kan man peta försiktigt mellan bladen med en tops eller liknande om det är svårt? Eller är det risk man förstör nåt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som att det är stor risk för att du petar på själva kretskortet om du är där med en tops.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som att det är stor risk för att du petar på själva kretskortet om du är där med en tops.

 

Ok fast jag petar ju lite med röret när jag blåser!? Jag ska helst inte nudda något när jag kör ner röret?

En tops kanske gör det fastnar bomull i och för sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska inte nudda kretsar men det går ju bra att nudda fläkthjul och kåpan. Som Larsas skrev så ska du blåsa från höger in under kåpan och inte genom fläkten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska inte nudda kretsar men det går ju bra att nudda fläkthjul och kåpan. Som Larsas skrev så ska du blåsa från höger in under kåpan och inte genom fläkten.

 

Jag har liksom satt röret mellan fläktbladen och blåst.

Jag trodde jag skulle sätta röret imellan där man ser det oranga? Jag ska alltså sätta röret under kåpan den svarta där det röda syns? Blev nu osäker hur Larsas menar. Ni får nog rita eller nåt så jag vet jag gör rätt och inte förstör något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här menar Larsas att du ska blåsa, från höger:

 

post-23870-0-91330100-1340054970_thumb.jpg

 

Ok runt kåpan hela vägen runt alltså. Jag blåste runt från höger i fläkthjulet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kåpan är ju inte öppen upptill eller nertill (i bilden) så ingen idé att blåsa från de hållen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme påslagen dator och tempen är som följande:

Blåste ifrån höger. Tyckte jag blåste en del. Kanske blåsa ännu mer.

Tempen kanske håller sig för att jag har balkongdörren öppen ?

Se bifogad bild.

 

Tidigare var den ju uppe i 75 grader direkt så det är ju iallafall en bättring.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dagen efter. Datorn har varit på 2 timmar och 30 min. Den visar 65 grader. Får försöka blåsa mer. Jag missa att du skrev att det inte är några öppningar på långsidorna och blåste nog inte tillräckligt på kortsidorna kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag pep den när jag haft på datorn i 10 minuter :-(

Första pipet på ganska länge får man väl säga.

 

Öppna sidoplåten igen och blåste på kortsidorna om kåpan på grafikkortet nu så får hoppas blir bättre.

Inge kul ha dator man inte kan lita på direkt. Tydligen är det 4-5 år man ska ha dator innan saker börjar krångla och köpa ny.

 

För 2 dagar sedan när jag slog på datorn fick jag fram en blå skärm med vit text där det står om minnen tror jag och nåt om disk. Hann inte riktigt läsa vad det står. Därefter startades windows när det räknats ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stäng av automatiska omstarter vid systemfel:

Kontrollpanelen (klassisk vy) - System - Avancerade ... till vänster - fliken Avancerat - Start och återställning Inställningar

så stannar blåskärmen kvar så att du hinner med att skriva ner den viktiga informationen.

 

Högt upp ett felmeddelande med stora bokstäver (t ex BAD_POOL)

Långt ner rad med mest siffror (STOP...)

Under det ibland ett filnamn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den blå skärmen kommer ibland fram när jag starta windows. Inte så ofta.

 

E lite skraj göra fel.

Vad gör jag när jag kommit in i följande ruta. Se bifogad bild.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta bort bocken framför Starta om automatiskt.

 

Om jag tar bort bocken framför starta automatiskt kan jag då trycker Enter eller nåt annat för att komma in i windows?

Tänkte så jag inte är helt fast där och inte vet vad jag ska göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När blåskärmen kommer och du har skrivit av den viktiga informationen, trycker du på datorns On/Off-knapp tills att den stänger av sig och sedan kan du starta den på vanligt vis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När blåskärmen kommer och du har skrivit av den viktiga informationen, trycker du på datorns On/Off-knapp tills att den stänger av sig och sedan kan du starta den på vanligt vis.

 

Ok då ska jag göra det. Dock är det så att den blå skärmen kommit fram högst 3 ggr totalt sedan jag skrev på forumet om pipet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte fått fram nån blå skärm på sistone!? Igår när min 4 åriga son kollade lite på youtube så upplevde jag datorn segare och trög efteråt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla temperaturerna när du märker att datorn blir segare.

 

Tycker den är lite seg. 66 grader. Jag har kollat lite youtube. Den är framförallt segare på internet.

Ibland är datorn seg i början och kommer igång efter ett tag. När jag surfar aftonbladet så är den segast. Ibland timglas framme efter ett tag och säger att den inte svarar och sen kommer den igång av sig själv(På aftonbladet). Den pep senast den 26 juni och inge blå skärm framme än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...