Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Årsredovisningar?


sebastian__

Rekommendera Poster

sebastian__

Hej!

 

Är det lagligt att ladda ner t.ex. Volvos årsredovisning och lägga upp den på en egen hemsida?

Årsredovisningar finns ju att ladda ner från hos bolag på börsen utan kostnad.

 

Har letat en del på internet men får ingen klarhet i det hela.

 

Tacksam för svar!

 

Mvh Sebastian

 

Hittade detta som kanske kan hjälpa?

 

"Bolagsverket är tillsynsorgan och för register över exempelvis aktiebolag i Sverige. Samtliga aktiebolag och många andra associationsformer är skyldiga att skicka in årsredovisning till Bolagsverkets kontor i Sundsvall efter fastställelse på årsstämma varefter årsredovisningen arkiveras och blir offentlig handling."

 

Alltså årsredovisningen blir en offentlig handling. Är det då tillåtet att lägga ut en sådan handling på sin egen hemsida?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser inget hinder, men för säkerhets skäl, så är det ju enkelt att hänvisa till källan den hämtas ifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min gissning är att en årsredovisning är upphovsrättsskyddad och inte får spridas annat än med upphovsmannens godkännande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får ju trots allt utan kostnad beställa hem en årsredovisning utan vidare förpliktelser.

Och det är ju en offentlig handling.

 

Men för att vara säker så är det ju enkelt att kontakta t.ex. bolagsverket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Laso säger, en årsredovisning är en offentlig handling. Men samtidigt måste man ställa sig frågan varför man skulle vilja hämta den från annan plats än företaget den handlar om. Vad har man för garantier att sebastian__ inte har manipulerat den av olika orsaker.

 

Nu säger jag inte att sebastian__ tänker manipulera den. Bara att man bör tänka sig för innan man laddar ned saker från internet. Jag tycker istället att sebastian__ borde överväga att länka till årsredovisningen från det aktuella företaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Som Laso säger, en årsredovisning är en offentlig handling. Men samtidigt måste man ställa sig frågan varför man skulle vilja hämta den från annan plats än företaget den handlar om. Vad har man för garantier att sebastian__ inte har manipulerat den av olika orsaker.

 

Nu säger jag inte att sebastian__ tänker manipulera den. Bara att man bör tänka sig för innan man laddar ned saker från internet. Jag tycker istället att sebastian__ borde överväga att länka till årsredovisningen från det aktuella företaget.

 

Exakt min tanke!

 

 

Fråga! Varför kan du inte bara länka till årsredovisningen?

 

Då slipper du problem med ev. upphovsrätt etc. + att du alltid "pekar" till den senaste versionen, vilket bör spara en massa jobb!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har mailat till Bolagsverket och fått detta svar...

 

 

Hej! Årsredovisningar är allmänna handlingar hos Bolagsverket som lämnas ut till allmänheten om de efterfrågas. Vi tillhandahåller dock inte handlingar gratis, utan du måste betala för årsredovisningen som en kopia/per sida enligt offentlighetsprincipen eller som en produkt. Du kan läsa mer om Bolagsverkets avgifter på http://bolagsverket.se/priser_avgifter/produkter_tjanster/

 

.

 

Bolagsverket kan tyvärr inte ge dig några svar/råd om vad som gäller för dig om du vill publicera årsredovisningar på webben. En fråga som eventuellt kan aktualiseras är frågan om upphovsrätt. När det gäller exempelvis behandling av personuppgifter finns information på Datainspektionens hemsida.

 

 

Med vänliga hälsningar

 

________________________________________________

Linn Kempe

Förvaltningsjurist

Telefon direkt: 060-18 42 19, Mobil: 070-246 42 95

linn.kempe@bolagsverket.se

 

Bolagsverket, 851 81 Sundsvall (Besökare: Stuvarvägen 21)

Telefon: 0771-670 670, Fax: 060-12 98 40

bolagsverket@bolagsverket.se - http://www.bolagsverket.se

 

 

 

Så jag tolkar det som att det minst behövs en länk om källa i alla fall, och tydligen så kan upphovsrätten spela in också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...