Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mitt operativsystem kraschade, fa tillbaka filer?


turja

Rekommendera Poster

Hej. Behover hjalp har.

 

Jag var inne pa natet som vanligt och helt plotsligt sa fick jag nagot virus som tvingade mig att starta om datorn. Nar jag val startade om datorn sa fick jag upp en bla skarm med detta felmeddelande,stop 0x0000007b. Jag startade om men samma skarm kom fram. Fanns inget jag kunde gora mer, forsokte all mojligt. Jag valde da att installera ett nytt operativsystem pa samma datorn och har ar jag nu. Det funkar bra men allt som jag hade pa skrivbodet pa det forra systemet ar nu borta har pa det nya |fran xp till proffesional|. Daremot ar min program mapp kvar och ar precis densamma som innan. Jag kan fortfarande valja att starta datorn med mitt forra operativsystem men da kommer samma blaa skarm upp. Men valjer jag det nyinstallerade systemet sa funkar allt som det ska.

 

Kan jag pa nogot satt radda mitt forra operativsystem sa att jag kan fa tillbaka alla mina gamla mappar som jag hade pa skrivbordet

 

Jag hade en massa bilder dar och annat vardefullt sa darfor undrar jag om jag pa nogot satt kan fixa sa att jag kan fa tillbaka det jag ser ut att ha tappat

 

Uppskattar verkligen all hjalp. Ps ursakta grammatiken, har inte tillgang till hela det svenska alfabetet pa min keybord for tillfallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade nagot som kan vara losningen

 

I had the same problem with a Dell Optiplex 330. I received the

STOP 0x0000007B(0xF78DA63C,0x0000034,0X x0000000,0x0000000 error message if I booted with Windows XP. I resolved the issue by the following actions

 

1. On start up (Dell logo), press F2 to enter BIOS

 

2. Expand the "Drives" section

 

3. Go to "SATA Operation"

 

4. Change this from "RAID Auto/AHCI" to "RAID Auto/ATA"

 

Problemet ar att jag inte har SATA pa min BIOS. Hur far jag det, har last att man kan ga via nlite, men nagon som vet hur man gor mer exakt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En till fraga. Skulle jag kanske kunna prova installera om det operativsystem som har kraschat. Men utan att ta bort nagra filer eller det jag har pa skrivbordet? Gar det? Kan man gora det? Hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man skall aldrig skriva/installera något på en hårddisk med problem före datat räddats. Kör från en live-CD om operativsystemet inte fungerar.

 

Var du installerade nytt operativsystem? Data som fanns på den platsen har skrivits över och går inte att återställa. Har du två hårddiskar eller två partitioner på samma disk? Det går inte att ha två Windows på samma partition. Datat på partitionen med det gamla Windows finns kvar. På partionen med nya Windows kan det finnas kvar oöverskrivet data. Vill du rädda det måste du låta bli att använda det nya Windows då användning gör att mera data förstörs. Starta datorn med en live-CD linuxdistribution och gör en kopia av partitionen (helst till en extern disk). Från kopian kan du återvinna oöverskrivet data med ett dataåtervinningsprogram (t.ex. GetDataBack). Datat på partitionen med det gamla Windows bör du direkt komma åt under linux.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. Behover hjalp har.

 

Jag var inne pa natet som vanligt och helt plotsligt sa fick jag nagot virus som tvingade mig att starta om datorn. Nar jag val startade om datorn sa fick jag upp en bla skarm med detta felmeddelande,stop 0x0000007b. Jag startade om men samma skarm kom fram. Fanns inget jag kunde gora mer, forsokte all mojligt. Jag valde da att installera ett nytt operativsystem pa samma datorn och har ar jag nu. Det funkar bra men allt som jag hade pa skrivbodet pa det forra systemet ar nu borta har pa det nya |fran xp till proffesional|. Daremot ar min program mapp kvar och ar precis densamma som innan. Jag kan fortfarande valja att starta datorn med mitt forra operativsystem men da kommer samma blaa skarm upp. Men valjer jag det nyinstallerade systemet sa funkar allt som det ska.

 

Kan jag pa nogot satt radda mitt forra operativsystem sa att jag kan fa tillbaka alla mina gamla mappar som jag hade pa skrivbordet

 

Jag hade en massa bilder dar och annat vardefullt sa darfor undrar jag om jag pa nogot satt kan fixa sa att jag kan fa tillbaka det jag ser ut att ha tappat

 

Uppskattar verkligen all hjalp. Ps ursakta grammatiken, har inte tillgang till hela det svenska alfabetet pa min keybord for tillfallet.

Eftersom program-mappen finns kvar verkar det som att du gjorde en reparationsinstallation eller installerade det nya Windows i en ny mapp parallellt med den gamla Windows-mappen.

 

För att få reda på lite mer om vad du gjorde så vore det bra om du kollade upp dessa saker:

 

1. Först ställ in Den här datorn/Utforskaren så att du kan se alla filer:

Verktyg - Mappalternativ - Visning

Välj Visa dolda filer och mappar

Avbocka Dölj filnamnstillägg för kända filtyper

Avbocka Dölj skyddade operativsystemfiler

 

2. Öppna C:\ i Utfoskaren/Den här datorn.

Vad finns det för mappar där som börjar med "Win"?

 

3. Öppna C:\Documents and Settings.

Vad finns det för mappar där?

 

4. Högerklicka på Den här datorn och välj Hantera.

Tryck på + i vänsterkolumnen tills du ser Diskhantering.

Ta en skärmdump (PrintScreen) på hur det ser ut i diskhantering och bifoga bilden till ditt svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Som Cecilia säger!

 

 

 

Du har nog kvar din gamla profil (med alla dina filer i) under C:\Documents and settings

 

Du bör inte försöka "byta tillbaka" till den gamla profilen utan logga istället in som administratör (dvs. ett separat konto)

Och kopiera filerna i mappen för skrivbord, mina dokument etc. till den profildu har i dag! (har dom liknande namn så ser du på datumet vilken som är den nya)

 

Men helst bör du kopiera undan dessa filer till t.ex. en USB-disk, och installera m Windows korrekt! Genom att RADERA tidigare partition och skapa en ny, som du installerar windows till! Då slipper du, som dag, ärva problem och smittor som finns sedan tidigare.

 

Du börjar då om på en helt ny kula! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom program-mappen finns kvar verkar det som att du gjorde en reparationsinstallation eller installerade det nya Windows i en ny mapp parallellt med den gamla Windows-mappen.

 

För att få reda på lite mer om vad du gjorde så vore det bra om du kollade upp dessa saker:

 

1. Först ställ in Den här datorn/Utforskaren så att du kan se alla filer:

Verktyg - Mappalternativ - Visning

Välj Visa dolda filer och mappar

Avbocka Dölj filnamnstillägg för kända filtyper

Avbocka Dölj skyddade operativsystemfiler

 

2. Öppna C:\ i Utfoskaren/Den här datorn.

Vad finns det för mappar där som börjar med "Win"?

 

3. Öppna C:\Documents and Settings.

Vad finns det för mappar där?

 

4. Högerklicka på Den här datorn och välj Hantera.

Tryck på + i vänsterkolumnen tills du ser Diskhantering.

Ta en skärmdump (PrintScreen) på hur det ser ut i diskhantering och bifoga bilden till ditt svar.

 

 

1. Gjort.

 

2. Windows och Windows0

Kanns som det ar windowsmappen fran det gamla operativsystemet som inte funkar och en fran det nyinstallerade.

 

3. All Users, All Users.WINDOWS.0, användare_1, dator. Sen mappar som varit dolda, Default User, Default User.WINDOWS.0 , LocalService, LocalService.NT AUTHORITY, NetworkService och NetworkService.NT AUTHORITY

 

4. http://imageshack.us/photo/my-images/854/datdv.jpg/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2. Instämmer

 

3. Jag tror att det innebär att användare_1 och dator är två användarkonton. Det ena är du inloggad på nu och det andra är det som du hade förut. Kan det stämma?

Hittar du alla dina gamla dokument och andra filer om du letar dig ner under den mapp som motsvarar ditt gamla konto?

I så fall föreslår jag att du noga går igenom den mappen och kopierar alla dina gamla filer, favoriter, mejl till ett USB-minne, extern hårddisk, DVD/CD eller liknande och därefter installerar om Windows på så sätt att du raderar allt gammalt under installationen för det blir lätt problem med att ha två parallella Windows-installationer.

 

Problemet kan bero på att hårddisken är dålig och behöver bytas ut, så innan du gör en ny installation (men efter kopiering av alla viktiga filer) på den bör du testa

hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (Device Manager som syns i bilden du länkade till), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2. Instämmer

 

3. Jag tror att det innebär att användare_1 och dator är två användarkonton. Det ena är du inloggad på nu och det andra är det som du hade förut. Kan det stämma?

Hittar du alla dina gamla dokument och andra filer om du letar dig ner under den mapp som motsvarar ditt gamla konto?

I så fall föreslår jag att du noga går igenom den mappen och kopierar alla dina gamla filer, favoriter, mejl till ett USB-minne, extern hårddisk, DVD/CD eller liknande och därefter installerar om Windows på så sätt att du raderar allt gammalt under installationen för det blir lätt problem med att ha två parallella Windows-installationer.

 

Problemet kan bero på att hårddisken är dålig och behöver bytas ut, så innan du gör en ny installation (men efter kopiering av alla viktiga filer) på den bör du testa

hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (Device Manager som syns i bilden du länkade till), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

 

Tack for hjalpen! Hittade alla gamla filer. Snacka om lattnad nu. Tack!

 

Ska testa harddisken nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var så lite så, men jag förstår att du är glad när filerna är tillbaka :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...