Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Går ej att pinga värddator win 7


eagles

Rekommendera Poster

Hej! Har ett problem! Jag kan pinga min värddator ( 192.168.0.199 ) win 7 från xp-datorn. Men det går inte att pinga från min win 7 värdator till XP-datorn (192.168.0.198)..vad är det för problem?

Har fått det att delvis fungera förut mellam win 7 o XP...bl.a. har jag en skrivare ansluten (USB) till värddatorn win 7 o jag har kunnat skriva ut från XP-datorn!! Nu går det inte längre! Tunnelanslutning är aktiverad o det mesta verka vara i ordning....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret...nej inte brandväggen i XP..har kopplat bort den. Det går ändå inte att pinga....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några olika tips att kolla upp:

 

Datorerna bör vara med i samma arbetsgrupp (olika standardnamn i XP och Windows 7).

 

Det underlättar om det är samma användarnamn med samma lösenord på alla datorerna (och lösenordet ska inte vara tomt).

 

Någon mapp eller skrivare ska vara utdelad.

 

Kolla upp enligt sidan

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb%3Bsv%3B318030

 

Läs flora50s guide: http://web.comhem.se/~u19125457/network.html

 

För Windows 7 läs detta dokument från Microsoft först: http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=en&FamilyID=80b1aa5d-1b5a-4447-8036-acc918ba7af2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jorå...jag har samma arbetsgrupp..det jag inte har brytt mig om är användarnamn o lösenord eftersom det har funkat förut utan detta!!! I nuläget har jag ingen kontakt med ping till XP-datorn...däremot kan jag se min win 7 dator från xp-datorn dock kan jag inte komma in i den. Har kört network scanner o det programmet upptäcker inte xp-datorn som den gjorde förut. Till saken hör att mitt moderkort gick sönder för en tid sen..jag fixade ett nytt o lyckades boota upp win 7 64 utan problem. Men efter det har jag ingen kontakt mellan datorerna. Egendomligt!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan kvarstår! Varför kan jag inte pinga xp datorn från win 7 datorn? Man kan pinga win 7 datorn från xp datorn!!!

Finns felet i win 7 eller i routern...har kopplat bort windows brandvägg i win 7 datorn men det hjälper inte!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det viktigt att just kunna pinga?

Kommer båda datorerna åt internet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja båda datorerna kommer åt internet dock finns det inget fungerande nätverk. Går ej att komma åt mappar o skrivare på de olika datorerna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat på det som står på sidorna resp. dokumentet jag länkade till?

Det skadar väl inte heller att pröva med att sätta dit lösenord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan kvarstår! Varför kan jag inte pinga xp datorn från win 7 datorn? Man kan pinga win 7 datorn från xp datorn!!!

Finns felet i win 7 eller i routern...har kopplat bort windows brandvägg i win 7 datorn men det hjälper inte!!

 

Pingar du på namn eller IP-addr?

När du pingat (på IP) och inte får svar - kör "arp -a". Finns XP datorns IP med i listan? Om ja, så fungerar ARP o dina pings blockas i endera ända.

 

Btw - vad är "Tunnelanslutning är aktiverad"? Har du en aktiv VPN-tunnel från endera burk kan den klippa lokal access. Avaktivera isf den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...