Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skärmförstoraren


MariaE

Rekommendera Poster

Hej jag undrar om någon kan förklara på ett enkelt sett hur man får skärmförstoraren att funka i helskärmsläge. Jag behöver dock bara det till ett enda program annars använder jag skärmförstoraren som lins bara när jag måste läsa pytteliten

text. Det lustiga är att jag har kunnat ställa in detta program tidigare. Jag kanske måste installera något mer tillägg för att

det ska funka?

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej jag undrar om någon kan förklara på ett enkelt sett hur man får skärmförstoraren att funka i helskärmsläge.

 

Jag kanske måste installera något mer tillägg för att

det ska funka?

/Maria

http://windows.micro...igger-Magnifier

Citat:

 

Obs!

Helskärmsläget och linsläget finns bara tillgängliga som en del av Aero. Om din dator inte stöder Aero eller om du inte använder ett Aero‌ -tema kan du bara använda Förstoringsglaset i dockat läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://windows.micro...igger-Magnifier

Citat:

 

Obs!

Helskärmsläget och linsläget finns bara tillgängliga som en del av Aero. Om din dator inte stöder Aero eller om du inte använder ett Aero‌ -tema kan du bara använda Förstoringsglaset i dockat läge.

 

Det verkar som om min dator inte stödjer det :-( Min gamla dator som jag har Windows XP på funkade det ett tag se så försvann den funktionen. Det var väl vissa filer som blev överskrivna :-( Finns det inte något annat gratis förstoringsprogram ?

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller Skärmförstorarprogram: behövs det mer än vanlig zoom med Ctrl+ och Ctrl-? Har svårt och se behovet.

 

I Excel, Word och de flesta eller alla webbläsare finns det inbyggda Zoomfunktioner.

 

Vad ska ni ha det till när det redan finns inbyggt i operativsystem eller i de flesta program?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller Skärmförstorarprogram: behövs det mer än vanlig zoom med Ctrl+ och Ctrl-? Har svårt och se behovet.

 

I Excel, Word och de flesta eller alla webbläsare finns det inbyggda Zoomfunktioner.

 

Vad ska ni ha det till när det redan finns inbyggt i operativsystem eller i de flesta program?

I vissa lexikon så går det inte att förstora texten. Då är det bra med förstoringsprogram annars så duger skärmförstoraren som lins. Jag har ett teckenspråkslexikon som är ett databaslexikon där kan man inte förstora. Man kan inte det i vissa andra lexikon heller.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Det verkar som om min dator inte stödjer det :-( Min gamla dator som jag har Windows XP på funkade det ett tag se så försvann den funktionen. Det var väl vissa filer som blev överskrivna :-( Finns det inte något annat gratis förstoringsprogram ?

/Maria

Hej,

Vad har du för operativsystem?

 

För jag tycker det är konstigt att du inte skulle ha denna funktion, eftersom den ingår i operativsystemet.

 

Sedan om du har tex. Windows 7 så kan det kanske hjälpa att kalibrera bildskärmen och ställa in ClearType för att få tydligare text på en LCD skärm.

Texten blir alltså inte större, men kan bli lättare att läsa och en kalibrerad bildskärm ger bättre bildåtergivning.

http://pcforalla.idg...men-i-windows-7

Obs. Ej att förväxla med att göra en profilering av bildskärmen, som kräver externa verktyg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Windows Ultimate 7 . Nu har jag lyckats att få vissa menyer på Engelska också. Jag är anglofil. jo jag har den funktionen har jag upptäckt. det var bara ett nytt ord för mej har aldrig tänkt på att ändra detta. Jag brukar använda högkontrast istället. Sen så är det lite olika mellan Windows 7 ultimate och Windows XP och windows 98 också har jag märkt. I Windows XP så kan man göra så att alla menyalternativ blir i den storlek som man vill ha dem. Tex under menyn bildskärm utseende avancerat så kan man välja exakt hur stora menyer och text ska vara. Under textstorkek kan man välja normal, stora teckensnitt, extra stora teckensnitt. Det har funkat med Windows 7 också men sen försvann det funktionen. Och på SDR verkar det inte finnas någon som har något lösenord så att man kan förstora i filemaker som programmet är skrivet i :-(

 

/Maria

 

/Maria

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...