Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Dag Erlandsson

Redigera en PDF fil?

Rekommendera Poster

Dag Erlandsson

Jag har fått en pdf-fil med text. Jag vill ändra/redigera texten i dokumentet och skicka tillbaka en "ny version". Jag har open office i botten. Hur kan jag lättast, snabbast och gratis göra detta? Det ultimata vore att kunna kopiera texten i PDF-filen och klistra in den i ett open office dokument och redigera. Men när man kopierar i PDF så blir det en kopierad bild. Stort tack på förhand med hopp om snabb hjälp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Tune
Postad (redigerade)

Installera LibreOffice i stället och prova. Jag kan redigera en pdf som skapats från Excel via detta program.

OpenOffice uppdateras inte längre och ladda ner LibreOffice här:

http://www.libreoffice.org/download/

Edit:

När du sparar pdf-filen så väljer du "Exportera som PDF".

Du kanske kan göra likadant med OpenOffice men jag rekommenderar att uppdatera till senaste variant av LibreOffice.

Redigerad av Tune

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dag Erlandsson

Installera LibreOffice i stället och prova. Jag kan redigera en pdf som skapats från Excel via detta program.

OpenOffice uppdateras inte längre och ladda ner LibreOffice här:

http://www.libreoffice.org/download/

Edit:

När du sparar pdf-filen så väljer du "Exportera som PDF".

Du kanske kan göra likadant med OpenOffice men jag rekommenderar att uppdatera till senaste variant av LibreOffice.

Jag skall ladda ner programet. Men hur menar du (jag är amatör) när du säger spara och exportera. För när jag skall spara det, så står det spara som pdf eller text. Det finns inget "exportera" ...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Tune
Postad (redigerade)
Då uppdaterar jag den. Men behöver fortfarande hjälp med att redigera i ett PDF dokument. Snabbast och enklast, hur?

Det beror lite på vad det är för pdf om det överhuvudtaget går. Den fil jag testade (inlägg #2) kunde jag öppna direkt i LibreOffice och bara klicka på det jag skulle ändra och därefter ändra och sen "Exportera som PDF".

Prova klistra in hela filen från AdobeReader till LibreOffice om det inte går enligt ovan.

Sen finns det program för att konvertera pdf till text men det är inga program som jag använt och därför inte kan tipsa om.

Prova att googla på pdf till text eller något likande om det inte går enligt ovan.

Redigerad av Tune

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63
Postad (redigerade)

Om aktuell fil t.ex. är inskannad går det inte att redigera den direkt.

Till detta behövs ett OCR-program men det blir mycket handpåläggning ändå..

redigerbar.pdf

skannad.pdf

Redigerad av Mikael63

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Lesserwisser

Om man har ett inskannat dokument och saknar bra OCR-program, kan man testa med OCR-tolkning online. Körde det skannade dokumentet från Mikael63 ovan på http://www.onlineocr.net/default.aspx och det funkade bra. Gratis i begränsad mängd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63

Om man har ett inskannat dokument och saknar bra OCR-program, kan man testa med OCR-tolkning online. Körde det skannade dokumentet från Mikael63 ovan på http://www.onlineocr.net/default.aspx och det funkade bra. Gratis i begränsad mängd.

Ja den var riktigt bra! :thumbsup:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63
Postad (redigerade)

Då uppdaterar jag den. Men behöver fortfarande hjälp med att redigera i ett PDF dokument. Snabbast och enklast, hur?

I LibreOffice(Draw) kan man öppna en pdf för redigering om man berättar att filtypen är just pdf.

Kan behöva ändra inställning för dialogrutor.

Ovanstående testat med LibreOffice 3.5 för Linux.

Redigerad av Mikael63

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...