Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

defragmentera registret


Jiger

Rekommendera Poster

Jag har kört PageDefrag från SysInternals, som rapporterar att det misslyckades med att öppna System Hive filerna för defragmentering. Finns något tips om hur man kommer tillrätta med detta? Systemet xpsp3 fungerar annars utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju starta datorn i felsäkert läge och prova - fast jag är nog ingen fan av att defragmentera registret ds :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Håller med, ser inte varför man skall hålla på med dessa olika registerstädnings och optimeringsprogram.

Risken är hellre att dessa ställer till med mer strul än vad man vinner.

 

Och har svårt att tro att en delfragmentering av registerfilen skulle ge någon märkbar prestandaökning.

 

Degfragmentera hårddisken istället.

Mvh :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Defragmentera registret har jag aldrig hört någon som gjort, ser inte heller någon vits med detta, eftersom det är en sådan liten del i systemet.

Storleksordning är det ju bara några hundra MB, max kanske ca 300 MB, mot en hel hårddisk.

 

Håller med Flyfisherman, defragmentera hårddisken istället.

 

Edit: Såg inte först att det handlar om XP med SP3, och då är ju registret betydligt mindre i storlek, så max är alltså ca 100 MB vi pratar om.

Och det gör varken till eller ifrån att specifikt defragmentera detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med om att defragmentering av registret är meningslös och utsätter systemet för betydligt större risk än de eventuella fördelar som kan uppnås.

Vad jag har läst mig till så läses en kopia av registret in i primärminnet när systemet bootar och det är därifrån som processerna anropar registret - inte från .dat filen på systemdisken.

Möjligen kan man vinna en millisekund i load-ögonblicket om registret är defragmenterat men det är naturligtvis ingen som varken märker eller förstår om det har blivit någon tidsvinst av defragmenteringen.

Troligen är defragmentering av registret en kvarleva från den tid då varje megabyte man kunde spara på hårddisk eller i primärminne var värdefull. Dessutom var processorer, bussar osv långsamma och organiseringen av data på hårddisk och i minnet var betydelsefull för att optimera datorns hastighet.

I dagens läge är naturligtvis situationen helt annorlunda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...