Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Snabbare webbläsare?


gandalfgrå

Rekommendera Poster

gandalfgrå

Hej. När jag öppnat och loggat in på mitt w7 och ska ut på nätet kommer det i nedre delen av skärmen upp en skylt som säger " gör webbläsaren snabbare genom att inaktivera tillägg" Sen får man välja mellan "välj tillägg" eller "fråga igen senare". Jag brukar inte välja något utan klicka på krysset i högra hörnet. Då försvinner meddelandet. Vad betyder egentligen detta meddelande? Kan man ta bort det så att det inte kommer upp varje gång man startar datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Vad är det för webbläsare du använder?

Att inaktivera Shockwave Flash i webbläsaren minskar för mig CPU belastningen med ungefär 75% (tex från 20% till 5%)

 

Med Shockwave Flash aktivt i webbläsaren kan jag inte använda eforum.

Och några andra siter.

Datorn segar ihop totalt.

 

Jag har bara 6,5Mbit/s med TPtest (8/1 ADSL 3,5km från telestationen)

Intel Quad 2,4GHz

och ca 75% av tillgängligt RAM ledigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gandalfgrå

Använder ie9

Vad är det för webbläsare du använder?

Att inaktivera Shockwave Flash i webbläsaren minskar för mig CPU belastningen med ungefär 75% (tex från 20% till 5%)

 

Med Shockwave Flash aktivt i webbläsaren kan jag inte använda eforum.

Och några andra siter.

Datorn segar ihop totalt.

 

Jag har bara 6,5Mbit/s med TPtest (8/1 ADSL 3,5km från telestationen)

Intel Quad 2,4GHz

och ca 75% av tillgängligt RAM ledigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pilknappen till höger om där det står "fråga mig senare". Klickade pilen och välj - "inaktivera inte addons."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad betyder egentligen detta meddelande?

IE9 tycker att dina tillägg (t.ex. som Google Verktygfält) segar ner webbläsaren.

 

 

Kan man ta bort det så att det inte kommer upp varje gång man startar datorn?

När den kommer upp testa som Stoffe-2k sa att klicka på pilen brevid Fråga mig senare eller klicka på Välj tillägg. Där tror jag att man kan välja när rutan ska komma upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

Flash segar ju givetvis ner datorn, oavsett hårdvara. Men blir datorn nästan oanvändbar med flash aktiverat, har man antagligen en rätt rejält utdaterad burk!

 

Firefox med adblock+ gör att en hel del av reklamen inte laddas när du surfar. (Reklamen tar ju tid att ladda ner, samt äter processorkapacitet.) Firefox är inte lika snabbt i teorin som IE9, men eftersom Adblock+ funkar på mozilla/firefox, blir Firefox snabbare i realiteten.

Testa Firefox med Adblock+, så blir du positivt överraskad!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Att Flash segar ner webbläsare behöver inte ha med dålig prestanda på datorn att göra. Formatet och dess webbklienter är välkända för att sega ner otoligt om filerna är skapade på fel sätt. Ett typiskt problem med Flash-utvecklare är att man inte förstår att I/O-miljön inte är dimensionerad för internet. De flesta Flash-utvecklare använder många I/O-operationer och då oftast mot textfiler hellre än mot databaser. Det här ger självklart upphov till flaskhalsar när väldigt många nya besökare anropar dessa flashar. Det stora problemet är att Flash-utvecklare nästan aldrig är riktigt systemutvecklare och inte har koll på viktiga saker som prestanda. De leker i sin Apple-burk och tror att alla andra kommer få samma upplevelse. För lite kompetens helt enkelt.

 

Sen kommer problemet med att alltför många företag väljer att skapa sina reklambanners med Flash, något som idag är helt onödigt iom HTML5. Även tidigare var det onödigt, då de flesta animerade banners lika gärna kunde ha använt animerade gif:ar och krävt långt mindre kraft, såväl i nättrafik, server och klientprestanda. Men webbutvecklarevärlden är idag tyvärr full av amatörer som kallar sig saker men inte har en suck om någonting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

Det är ju helt sant, Anjuna!

Men det finns ju reklam (framförallt) som segar ner sidor. Flashreklam till stor del.

Där har flash en stor fördel framför HTML5: Flash kan enkelt blockeras idag av exempelvis Adblock.

Blockeras HTML5-reklam lika lätt av Adblock?

 

Flash kan också enkelt "laddas ner/spelas in" i Mozilla. Om man vill spara filen lokalt. Är inte så säker på om det går i HTML5. Givetvis går det, men inte lika lätt som flash idag.

 

Firefox+Adblock= njutbart internet utan en massa störande reklam. Påminner en del om 2004 när jag skaffade digitalboxar med hårddisk, så man slapp reklamen i reklamkanalerna... (Dessa boxar är uppgraderade (utbytta) sedan länge, och funkar ännu bättre idag!) Reklamkanaler utan reklam är helt okej! :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...