Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Gmail-adress utan punkt


Mikael63

Rekommendera Poster

Jag har en gmail-adress som ser ut så här:

förnamn.efternamn@gmail.com

 

Till den brevlådan kom idag ett brev som var adresserat till förnamnefternamn@gmail.com

Innehållet verkar vara äkta men definitivt inte till mig. (En bekräftelse på en bokning)

 

Jag testade att skicka ett brev till mig själv men som förnamnefternamn@gmail.com, alltså utan punkten, och det kommer fram.

 

Är det här någon bugg hos Gmail/Google?

Funkar det likadant för Er (med gmail)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte en bugg hos Gmail utan det är så de har bestämt att det ska fungera, dvs att punkter ignoreras. På liknande sätt kan man lägga till tecken på slutet om man låter de extra tecknen börja med +, t ex förnamn.efternamn+eforum. På det sättet kan man ta reda på vilket företag som säljer epostadresser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Efter fått ett växande antal spam med erbjudanden om allt från billig (piratkopierad så klart) programvara till barnporr så ilsknade jag till och kontaktade telia, internetleverantören som sa att allt var mitt fel. Jag hade släppt min mailadress på webben.

Att orsaken kunde vara (googla på)

telias epostkatalog

ja det var nått som inte existerade på telia support...

eftersom en vän också med telia men med internet efter epostkatalogen var nerlagd inte fick nån spam

(och hade en mailadress av typen rftnj@telia.com) började jag fundera

slutsatsen vara att konstruera äkta mail adresser för en spammare är enkelt.

bara att kombinera

en lista med förnamn

en lista med efternamn

en lista med internetleverantörer Tex telia.com

mitt motdrag när jag lessnat på telias stadiga leveranser av barnporrerbjudanden och bytt internetleverantör

var att ta bort den klassiska punkten (meningslöst lärde jag mig idag, tack Cecilia)

och lägga in några extra bokstäver som komplement till namnet

typ

xaförnamnwgefternamnzk@mailleverantör

vilket definitivt gjort susen

 

Hade jag sysslat med spam hade jag automatiskt tagit bort

+ och efterföljande text

i spamadresser, onödigt genera någon leverantör

om inte redan adressleverantören automatiskt tagit bort

+ och efterföljande text

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

var att ta bort den klassiska punkten (meningslöst lärde jag mig idag, tack Cecilia)
Det är bara Gmail, så vitt jag vet, som har ordnat det så att de ignorerar punkter i mejladressen samt har detta med "+".
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, så man kan ju kalla det för en "bugg" hos Google, som har bestämt detta för Gmail.

Så man bör kolla en extra gång, när man nästa gång aktiverar ett mailkonto hos gmail.

 

Hos t.ex Telia, så kan du utan problem använda en punkt mellan för t.ex. förnamn och efternamn, och har alltid kunnat göra så.

Känner flera som har sitt för och efternamn som mailadress hos telia sedan flera år, och dom har inte dessa spam-problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men i detta (mitt) fall tror jag inte att det var spam. I så fall en helt ny typ där man avsikligt råkar skicka till fel adress bara för att man ska få upp ögonen på företaget.

 

Jag tänker inte ge företaget i frågan ytterligare reklam men så här stod det i brevet:

Hej Xxxxxx!

 

Roligt att ni vill hyra kajaker hos oss igen.

 

Jag bifogar bokningsbekräftelse på de båda helgerna.

 

Just nu håller de på att gräva för vatten och avlopp på Xxxxxx, framkomligheten är något begränsad så att ni vet om det. Dock går bra att köra hela vägen ner till oss som vanligt.

 

Inget bifogat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju vara ett felstavat för- eller efternamn (om det är relevant i ditt fall) som har gjort att det hamnat hos dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, så man kan ju kalla det för en "bugg" hos Google, som har bestämt detta för Gmail.

Så man bör kolla en extra gång, när man nästa gång aktiverar ett mailkonto hos gmail.

 

Hos t.ex Telia, så kan du utan problem använda en punkt mellan för t.ex. förnamn och efternamn, och har alltid kunnat göra så.

Känner flera som har sitt för och efternamn som mailadress hos telia sedan flera år, och dom har inte dessa spam-problem.

Det går ju alldeles utmärkt att använda punkt mellan för- och efternamn när man har gmail, eller som en del spammare gör, för att minska risken att deras mejladress blir flaggad som spammare hos de ställen som håller reda på det, klämmer in punkter på olika ställen på olika forum etc, t ex abcdefghij@gmail.com, a.bcdefghij, ab.cdefghij, a.b.cdefghij, abc.defghij, a.bc.defghij, ab.c.defghij osv men ändå kunna använda bara ett google-konto.

 

Punkt eller inte är ju helt oberoende av om man råkar ut för spam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju vara ett felstavat för- eller efternamn (om det är relevant i ditt fall) som har gjort att det hamnat hos dig.

Har nu fått bekräftat att det inte rör sig om spam i detta fall.

Finns det kanske gmail.se ? (som det finns hotmail.se)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju bra att det inte var spam :)

 

Det ser inte ut som att det finns någon gmail.se för @gmail.com är redan ifyllt när man registrerar ett nytt konto: https://accounts.google.com/SignUp?service=mail&continue=http%3A%2F%2Fmail.google.com%2Fmail%2Fe-11-5cf59304ffef2a61d47bc2bb9ee7-a1d93ec0afcf15523565aed965e71c4e5f0187e6%3Fco%3Dsv%26pc%3Dabtbutton%26hl%3Dsv&hl=sv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...