Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilket moderkort till Compaq Presario 8450EA (Löst)


DePhaz

Rekommendera Poster

Som titeln lyder: någon som vet vad det är för moderkort i en Compaq Presario 8450 EA? Hittar inget modellnamn på kortet och jag behöver få tag i ett liknande eftersom alla de stora elektrolyt kondensatorerna (märkta 2200 sitter mellan processorn och kylblecket) har "svällt". Eller går det kanske att byta ut dessa kondensatorer? Har själv ingen löd vana men kanske jag kan be någon göra arbetet om jag skaffar ett gäng kondensatorer? Kanske vet ni någon sida som säljer äldre datordelar billigt (obs, ej Blocket, Tradera etc) som ni kan tipsa om. Kan nämna att mitt kort kan (och var) utbyggt med ett PCI extender card. Detta uttag måste alltså finnas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HP/Compaq brukar ha specialbeställda moderkort, så det du behöver är ett moderkort som är gjort just för den datormodell du har eller möjligen några liknande samtida modeller.

 

Det kan gå att byta ut kondensatorerna för någon som är proffs på lödning, men det kan misslyckas också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man måste inte vara proffs på att löda men bör känna till hur det funkar med lödning; temperaturer, kallödning osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man måste inte vara proffs på att löda men bör känna till hur det funkar med lödning; temperaturer, kallödning osv.

 

Min egen erfarenhet är ytterst begränsad så jag får fundera på saken. Kanske hittar jag ett moderkort så småningom. Det är ju ingen brådska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det behöver ju inte vara samma sorts moderkort, utan det räcker ju med ett liknande som klarar av samma processor och minnen. Men tyvärr är väl inte chansen så stor eftersom det finns få moderkort som är närmare 10 år gamla och har hela kondensatorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom att fundera på en sak idag, hoppas att ni inte misstycker.

 

Har lite delar liggande sedan ett gammalt (skrotat) bygge som jag vet fungerar och undrar om det kanske blir en uppgradering om jag monterar dessa. Det är en AMD Athlon 64 (3200+ Socket 939) och en PNY 512MB (Dimm 400MHz) minnessticka. Om dessa saker är bättre än 2X 256MB DDR (PC 2100) och en Intel P4 (2,0 GHz Socket 478) behöver jag ju bara ett moderkort som passar och har möjlighet att bygga ut med PCI expansionskortet. Ett halvbra grafikkort för PCI express har jag också (ger artefakter i spel men funkar i övrigt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

AMD Athlon 64 3200+ är bättre än Intel P4 2,0 GHz, se http://www.anandtech.com/show/1335/6

 

Bra, då vet jag det (ursäkta att svaret har dröjt men jag har haft mycket att göra den sista tiden).

 

Återstår då frågan om vilket moderkort jag ska välja. Vet inte riktigt vad jag ska söka på nämligen. Tittade lite på pricerunner men hittade inte rätt socket för min procerssor. Kortet måste ju passa minnet också. Övriga krav finns nämnda i mitt inlägg från den 18/5.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som titeln lyder: någon som vet vad det är för moderkort i en Compaq Presario 8450 EA? Hittar inget modellnamn på kortet och jag behöver få tag i ett liknande eftersom alla de stora elektrolyt kondensatorerna (märkta 2200 sitter mellan processorn och kylblecket) har "svällt". Eller går det kanske att byta ut dessa kondensatorer? Har själv ingen löd vana men kanske jag kan be någon göra arbetet om jag skaffar ett gäng kondensatorer? Kanske vet ni någon sida som säljer äldre datordelar billigt (obs, ej Blocket, Tradera etc) som ni kan tipsa om. Kan nämna att mitt kort kan (och var) utbyggt med ett PCI extender card. Detta uttag måste alltså finnas.

 

Kondensatorer var ett tag av undermålig kvalité hos många moderkortstillverkare.

Har själv bytt ut kondensatorerna på 2 moderkort, vilket inte är en alltför stor kostnad om man kan löda.

 

Mitt tips är du försöker få tag på någon lödkunnig i din närhet, eller någon liten radio/TV-reparatör i närheten av dig.

Han/hon ser nog direkt vilken typ du behöver, volt, microfarad etc.

Den största utgiften i det sistnämnda fallet blir nog arbetskostnaden, för kondensatorer kostar inte alltför mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försöker lära mig att löda så kanske försöker jag renovera kortet själv senare. Tänkte dock bygga in mina egna delar i detta chassi och behöver därför ett passande moderkort.

 

Om det förresten är någon som sitter på ett liknande chassi och ska kasta det så behöver jag den lilla plastbiten under startknappen (vid USB och Firewire utgångarna se bild här: http://www.pcmag.com...,1151047,00.asp ). Färg spelar ingen roll eftersom jag ska måla chassit. Om någon ville donera denna del till mig så vore jag ytterst tacksam. :)

 

Edit: Länken ovan är inte längre aktuell. Bild finns istället här: http://www.sweclockers.com/galleri/7506-renovering-av-flakt (första bilden).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Har du kollat på Asrocks webbsida för kortet att just din processor och ditt RAM-minne stöds?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat på Asrocks webbsida för kortet att just din processor och ditt RAM-minne stöds?

 

Nä, det gjorde jag inte (Gjort i efterhand). Kontrollerade bara specifikationerna på hemsidan:

 

Momory slots type: Dimm

Minnets typ: DDR-SDRAM

Minnets hastighet: 266, 333, 400 MHz (mitt minne 400MHz)

 

Har kontaktat dem för att dubbelkolla fakta. På hemsidan stod inget annat än det gjorde hos Webbshoppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick ett svar från e-butiken.

 

Hade berättat vilket minne det var Typ/märke/hastighet och storlek.

 

Svar: "Det finns ju både pc3200 på DDR & DDR2. Som jag förstår det så stödjer kortet DDR1. Kolla så det är den typen av minne så bör det funkar."

Förutsätter att mitt minne är av typ DDR (1). Med tanke på åldern borde det vara det.

 

 

Edit: Eftersom ingen har svarat så passar jag på att editera lite här. Kom bara att tänka på en viktig sak.

 

Original moderkort var ju utrustat med ett PCI utbyggnadskort. De 2 korten satt ihop med ett brett kontaktstycke och gjorde att antalet PCI platser ökade från 3 till 5. Finns det någon modern motsvarighet till detta "utbyggnads kort" ? Skulle vara trevligt att kunna sätta tillbaka alla de kort som satt i datorn från början (även om de inte kommer att användas så hör de ju till och platsen finns ju).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Det verkar lite motigt det här med moderkort för äldre socklar. Letade efter en PCI riser men fann ingen passande. Så jag får återgå till ruta ett och försöka finna ett komplett moderkort. Trodde (i ett svagt ögonblick) att jag kunde låta reparera original moderkort men det är ju specialgjort för att passa Compaqs egna nätaggregat. När jag tittade på kablarna och jämförde med ett vanligt aggregat så stämde inte färgerna :angry: . Så det blir att återvända till plan A. Sökte och fann en mindre firma som hade ett intressanta kort

 

http://www.data-butiken.com/asus-s478-e7205-4x-dual-ddrusb20sata/431-0 (socket 478)

 

Sökte efter socket 939 men hade ingen framgång tyvärr. Tips välkomna. Är dock inte villig att betala för mycket så det bör inte vara dyrare än 1000:-.

 

Förresten, om det är någon som har en gammal Compaq (modellnamn i trådtiteln) som är på väg till skroten så skulle jag (fotfarande) behöva plastbiten under start knappen. Link till bild finns i tidigare post. Det ska vara av den modell som visas men färg spelar ingen roll. Huvudsaken är att avståndet mellan USB och Firewire är rätt och att det inte finns några andra uttag eller likande på den. Om jag har denna plastbit så kan jag i vart fall sätta igång med moddningen av datorlådan. Om det finns täckbitar (för döljande av tomma 5.25" platser) som passar denna modell är det också av intresse. Hårdvarufrågan får lösas senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prisjakt listar tre moderkort med socket 939 som de anger finns i lager: http://www.prisjakt....ori.php?k=v1371 Du får ju kolla upp att moderkortet stödjer precis den processormodell du har.

 

Jag kikade på dem. Problemet är bara att det är Micro ATX vilket inte fungerar i detta bygge. Behöver verkligen 5 PCI platser.

 

Tillägg till min post 16.

 

kommer med säkerhet att skippa uttagen i fronten så det spelar ingen roll hur denna del ser ut - läs var uttagen sitter eller vilka uttag som finns. Bara jag får tag i delen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Ursäkta att det blir en dubbelpost. Och ursäkta att jag går lite off topic.

 

Nu har jag, tvärt emot min egen planering, köpt en hel dator vilken är komplett men saknar hårddisk. Får då tillgång till PSU, chassidetaljen och moderkort. Enligt annonsen skulle datorn fungera och jag har inga skäl att tvivla på detta men eftersom nätaggregat lägger av lite då och nu så måste jag ändå fråga om det fortfarande går att få tag på Compaqs specialdesignade nätaggregat och vad de kan kosta. Försökte just ställa frågan via formulär på HP/Compas hemsida men det gick inte alls och istället raderades allt jag fyllt i.:angry: Kommer inte göra några fler försök och tänker inte kontakta dem via telefon heller eftersom de inte verkar veta så mycket om sina äldre produkter.

 

Edit: Egentligen är huvudfrågan löst men jag skriver det inte i rubriken innan jag fått hem och kontrollerat köpet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att färgerna på ledarna är olika behöver ju inte nödvändigtvis betyda att det är något särskilt med nätaggregatet. De vanliga kontakternas användning har ju varit standardiserade länge.

 

PS. Dubbelpostning är när man postar två likadana inlägg, normalt av misstag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock så har Compaq Pressario av äldre modeller en högst egen lösning på kontakten där alla front-kontakerna är samlade för:

Power ON Switch

Reset Switch

Power on LED

HDD LED

Speeaker

 

Dessa följer inte någon särskild standard och köper man ett nytt moderkort och använder ett gammalt märkeschassi, så är det en god praxis att lusläsa moderkortsmanualen på sidan där just dessa kontaktpinnar finns beskrivet.

 

Vad man får göra, är att helt enkelt peta loss varje enskild kontaktpinne lite försiktigt ur den sammansatta långa Compaq kontakten, och koppla om så det stämmer enligt det nya moderkortets pinnar för frontbrytare och lysdioder samt den lilla högtalaren (om en sådan finns).

 

Detta gäller i princip dom flesta äldre märkeschassin som skall återanvändas med ett nyare moderkort.

 

Btw. Möjligen har jag ett sådant chassi liggandes i förrådet, som du efterfrågar - Ej helt säker eftersom jag kastat en hel del rat tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...