Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Öppen fiber?


ngli

Rekommendera Poster

Hejsan!

Bor i vill, har ADSL i dag upp till 20 Mbit och kommer upp till c:a 15. Nu har Telia kommit med erbjudande om att dra in öppen fiber. När man pratar med dem är allt topp osv men de är trots allt säljare. Behöver lite tankar från andra med kunskaper inom detta. När jag tittar på abonnemang så är ju de säkert dubbelt så dyra som vi betalar i dag. Vi betalara i dag 229 kr. Och så är det hastigheter typ 10, 30, 50 osv. Är det skillnad på 10 Mbit med fiber jämfört med ADSL? Vi har i dagsläget 4 datorer här hemma med 3 barn som spelar en hel del onlinespel, laddar upp youtube-klipp osv. Vi kör trådlöst inom huset. Om man har fiber så kommer vi ju ändå köra trådlöst i huset - hur kommer det påverka hastigheten? Jag förstår så pass att med fiber så "trängs" man inte på samma lina som vid ADSL. Men om man kör trådlöst inom huset, trängs man inte om "luftsignalerna" då eller vad man skall kalla det för? Vilka hastigheter skall man ha på fiber för att kunna göra det de sysslar med t ex. Om man sen skall ha TV, telefon etc på allt så krävs väl ännu högre hastigheter. Är det helt enkelt värt att satsa på att dra in detta nu eller är det värt att avvakta. Hur ser utveckligen ut för allt framöver? Tacksam för alla tips och tankar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir inte riktigt klok på vad de egentligen menar med öppen fiber, gissar att man kan välja mellan några olika hastigheter och vilka tjänster man vill använda på ett smidigt sätt.

 

Skillnaden mellan fiber och ADSL är ofta att man med fiber får lika snabb uppladdning som nerladdning. Med ADSL brukar man få typ 10Mbit nerladdning och kanske 0,5 Mbit uppladdning. Men hur det egentligen ligger till med Telias erbjudande får du ta reda på själv.

 

Jag förstår så pass att med fiber så "trängs" man inte på samma lina som vid ADSL.

Detta förstår jag inte alls vad du menar. Med fiber har du fiber till en switch/router från vilken din trafik trängs med alla andra. Med ADSL går trafiken via telefonlina(koppar) till telestation från vilken trafiken trängs med all annan trafik.

Men om man kör trådlöst inom huset, trängs man inte om "luftsignalerna" då eller vad man skall kalla det för?

I ett hyreshus med massa olika nät kan det säkert bli trängsel. I villa med andra nät på längre avstånd blir trängseln mindre. Har du möjlighet så dra in kabel där det går för du får helt andra hastigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öppna nät i samband med fiber brukar betyda att man kan beställa själva internetuppkopplingen och teve från flera olika operatörer och inte bara från den operatör som gräver fibern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske var jag otydligt i min fråga. Jag vet att öppen fiber innebär att jag kan välja operatör sen. Men som nu t ex då vi har ADSL - om alla fyra är uppkopplade samtidigt så laggar allas uppkoppling rätt rejält ibland, vi är för många helt enkelt som gör för tunga saker på en gång. Om vi skulle haft fiber på 10 Mbit tex och alla fyra håller på att ladda upp saker - har alla då 10 Mbit och "störs" inte av att brorsan håller på samtidigt och laddar upp, som vi gör i dag. Och fiber har du ju in till en switch eller vad det heter - sen måste väl jag ha en router hemma så jag kan sända trådlöst till alla datornern då vi inte kan dra kablar i hela huset. Vad händer då med den där 10 Mbits uppkopplingen - om alla fyra surfar trådlöst, dras då hastigheten ner för alla! I dag t ex om jag laddar upp ett youtube-klipp stör det andra att göra saker ohc då har vi 15 Mbits hastighet via ADSL och sen kör vi trådlöst från en router.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavsett teknik så är 10Mbit alltid 10Mbit. Fiber brukar dock vara mycket snabbare än så, och då blir routerns thoughput flaskhals.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi skulle haft fiber på 10 Mbit tex och alla fyra håller på att ladda upp saker - har alla då 10 Mbit och "störs" inte av att brorsan håller på samtidigt och laddar upp, som vi gör i dag.

Nej, ni delar fortfarande på den bandbredden ni betalar för. Men om ni jämför upplänks bandbredden mellan ADSL och en symmetrisk 10mbit/s fiberförbindelse så kommer ni få betydligt mer bandbredd med fiber.

 

Och fiber har du ju in till en switch eller vad det heter - sen måste väl jag ha en router hemma så jag kan sända trådlöst till alla datornern då vi inte kan dra kablar i hela huset.

Ja. och köper du en lite bättre så kan du mha. QoS styra tillgängligheten av bandbredden mellan dina datorer tex.

 

Vad händer då med den där 10 Mbits uppkopplingen - om alla fyra surfar trådlöst, dras då hastigheten ner för alla!

Ja, du kommer som sagts tidigare dela på den totala bandbredden som ni betalar för.

 

I dag t ex om jag laddar upp ett youtube-klipp stör det andra att göra saker ohc då har vi 15 Mbits hastighet via ADSL och sen kör vi trådlöst från en router.

Iom. att ADSL är en asymetrisk förbindelse tex. (15/2) så kommer Ni om ni väljer en symetrisk 10/10mbit förbindelse över fiber att få en bättre upplänkshastighet vilket kommer att störa de andra mindre när ni laddar upp filmer till tex. youtube.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha suttit med ADSL-uppkoppling i många år fick jag erbjudande från Stadsnät,som är ett öppet nät med ungefär tio olika operatörer att välja bland,att dra in fiber i huset.Anslutningskostnaden var 9900:- och jag ångrar inte ett ögonblick att jag hoppade på det.Jag valde en operatör som leverar 30/30 och det är en otroligt stabil uppkoppling oavsett hur många som surfar här hemma,hastigheten är densamma med en som med fyra datorer igång.Vi kör dessutom den fasta telefonin den vägen och kan även ansluta tv:n.Kostnaden blir en bråkdel av vad det tidigare har kostat oss./Hälsningar Claes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...