Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med userinit.exe


AxelM

Rekommendera Poster

Hej!

 

Nu när jag kommit in i datorn igen tack vare hjälpsamma svar här i forumet, så har jag fastnat på ett steg i felsökningen igen.

 

Får ett felmeddelande som säger att userinit.exe har problem och att windows/system32/ntvdm64.dll är inblandat på något sätt. Klickar jag mig förbi varningen så blir skärmen svart efter ett litet tag. Trycker jag på hårvaruavstängningen så visas utloggningsskärmen och datorn stänger snällt av sig.

Hur kan jag lösa detta? Tips?

- Jag har kört NOD32 antivirus utan att hitta något.

- Jag har försökt byta ut ntvd64.dll från ett färskt system. Men det går inte pga behörighet som krävs är trusted installer.

- Jag tänkte använda något registry-lagnings-program. Tips på något sådan?

- Andra tips på att lösa problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Fortfarande problem?

 

Du kan testa detta om någon systemfils integritet blivit korrupt:

1. Starta Windows

2. Stoppa in din Windows skiva i DVD-läsaren.

3. I Windows klicka på Start > i sökfältet skriv cmd > i listan som kommer upp högerklickar du på cmd.exe och väljer kör som Administratör.

4. Skriv sfc.exe /scannow

4. Nu kontrolleras alla systemfiler och eventuellt byts skadade ut.

5. När allt är klart så kör Windows Update - viktigt att du gör detta efteråt.

 

Mer info här: http://www.sevenforu...le-checker.html

 

Obs. att om du har Windows 7 utan servicepack 1 på skivan så fungerar det inte om du har SP1 på datorn.

Då kan du istället testa med /verifyonly

 

1. Starta Windows (är det problem så testa i felsäkert läge).

2a. I Windows klicka på Start > i sökfältet skriv cmd > i listan som kommer upp högerklickar du på cmd.exe och väljer kör som Administratör.

2b. Start > Alla program > Tillbehör > högerklicka på Kommandotolken och klicka på Kör som administratör.

3. Skriv i kommandotolken sfc.exe /verifyonly

4. Nu kontrolleras alla systemfiler, men utan att åtgärda någonting. Det står sedan direkt i rutan om den hittat något.

 

Om den hittar problem så för att se sfc logfilen så följ instruktionerna i slutet på inlägget Option 3 som jag också skriver nedan:

 

I Windows klicka på Start > i sökfältet skriv cmd > i listan som kommer upp högerklickar du på cmd.exe och väljer kör som Administratör.

Kopiera in detta exakt så skapas en textfil (sfcdetails.txt) av CBS.log på skrivbordet som du kan öppna på vanligt sätt.

findstr /c:"[sR]" %windir%\Logs\CBS\CBS.log >"%userprofile%\Desktop\sfcdetails.txt"

Bara ta bort textfilen från skrivbordet efteråt.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...