Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tips på användarvänliga mobil till nybliven pensionär


saint19

Rekommendera Poster

Tja!

 

Hjälper en blivande pensionär att leta efter mobiltelefon. Jag vet att det finns särskilda pensionärsmobiler med knappar stora som maneter, men det är ingen 99-åring vi pratar om här.

 

Kraven är väl egentligen att skärmupplösningen bör vara någorlunda hög och om det är pekskärm så ska responsen vara god och priset bör inte vara för högt.

 

Finns det någon lämplig mobil med pekskärm som uppfyller dessa krav?

 

Jag har själv en Xperia X8 och jag kan inte säga att jag är helt nöjd med den. Skärmresponsen på Xperia X8 är inget vidare, även om jag inte har så mycket att jämföra med. Så en sådan är inte aktuell för henne.

 

Kan tänka mig att iPhone och Samsungs telefoner är bättre, eller vad säger ni?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Kolla på Windows Phone, typ: Nokias lumia serie! 610 skall släppas snart (för typ:1800kr) Lumia 710 finns redan för drygt 2100kr

 

Lumia 800 & 900 finns, men är betydligt dyrare och kanske lite overkill!

 

 

Fördelen med Windows Phone är att de är snabba och mycket mer lättanvända & inuitiva än vad Iphone eller android är!

 

Du, praktiskt taget, lär dej telefonen medans du pillar på den i butiken!

 

se mer på t.ex. http://www.microsoft...se/default.aspx

 

Här ser du mer om hur Windows Phone fungerar: http://www.microsoft...p7/default.aspx

 

Rekommenderas skarpt! :thumbsup:

(Speciellt om du redan kör windows på datorn hemma!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja!

 

Hjälper en blivande pensionär att leta efter mobiltelefon. Jag vet att det finns särskilda pensionärsmobiler med knappar stora som maneter, men det är ingen 99-åring vi pratar om här.

 

Kraven är väl egentligen att skärmupplösningen bör vara någorlunda hög och om det är pekskärm så ska responsen vara god och priset bör inte vara för högt.

 

Finns det någon lämplig mobil med pekskärm som uppfyller dessa krav?

 

Jag har själv en Xperia X8 och jag kan inte säga att jag är helt nöjd med den. Skärmresponsen på Xperia X8 är inget vidare, även om jag inte har så mycket att jämföra med. Så en sådan är inte aktuell för henne.

 

Kan tänka mig att iPhone och Samsungs telefoner är bättre, eller vad säger ni?

 

Tack på förhand!

 

Vad får den kosta?

 

Det finns en hel del att välja på, finns behovet att kunna hämta olika appar, lägga in musik enkelt?

Eller handlar det bara om att kunna ringa, skicka sms/mms, surfa lite, eller vad?

T.ex har både HTC, LG, Sony och Samsung bra trevliga mobiler som är lätta att hålla på med, och lätta att synka ihop med en dator också, om man vill lägga in musik,bilder och sådant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla på Windows Phone, typ: Nokias lumia serie! 610 skall släppas snart (för typ:1800kr) Lumia 710 finns redan för drygt 2100kr

 

Lumia 800 & 900 finns, men är betydligt dyrare och kanske lite overkill!

 

 

Fördelen med Windows Phone är att de är snabba och mycket mer lättanvända & inuitiva än vad Iphone eller android är!

 

Du, praktiskt taget, lär dej telefonen medans du pillar på den i butiken!

 

se mer på t.ex. http://www.microsoft...se/default.aspx

 

Här ser du mer om hur Windows Phone fungerar: http://www.microsoft...p7/default.aspx

 

Rekommenderas skarpt! :thumbsup:

(Speciellt om du redan kör windows på datorn hemma!)

 

Intressant, Windows Phone hade jag faktiskt inte tänkt på.

 

Ja, jag hade tänkt följa med henne (ja, det är morsan vi pratar om) som moraliskt stöd till en butik och kika, men jag tänkte att det kan vara bra att se ut några intressanta modeller innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad får den kosta?

 

Det finns en hel del att välja på, finns behovet att kunna hämta olika appar, lägga in musik enkelt?

Eller handlar det bara om att kunna ringa, skicka sms/mms, surfa lite, eller vad?

T.ex har både HTC, LG, Sony och Samsung bra trevliga mobiler som är lätta att hålla på med, och lätta att synka ihop med en dator också, om man vill lägga in musik,bilder och sådant.

 

Det beror på om den köps kontant eller med abonnemang. Jag tror inte att hon är beredd att hosta upp 6 lakan för en iPhone, om man säger så. Om den köps via ett abonnemang är det en annan sak.

 

Det är i första hand för att ringa, enstaka sms/mms kanske, och utföra enklare bankärenden, kolla mejl och kanske, kanske, kanske någon enstaka app.

 

Mina egna erfarenheter sträcker sig till Xperia X8 som jag inte är sådär våldsamt imponerad av. Jag äger själv även en ipod touch som ju när det gäller design påminner en hel del om iPhone och även om den jämförelsen till viss del haltar tycker jag nog att min iPod utklassar Xperia X8 när det gäller skärmupplösning och respons.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då borde hon klara sig med en lite enklare modell, kanske max ca 3000:-

Jag brukar inte rekommendera någon, för jag tycker det är bättre att den som ska ha mobilen, själv måste ut i butiken och känna, klämma, kolla, så den känns bra, och kan vara lätt att lära sig.

Det kanske inte är en "smartphone" med touchknappar hon ska ha, hon kanske vill ha en med vanliga knappar, vad vet jag?

 

Tror du förstår hur jag tänker, visst kan vi tipsa om ett gäng olika mobiler, som vi tror/tycker är himla bra, men vi vet ju inte vad din mamma klarar, vilken typ av händer hon har, vilket intresse hon har för det tekniska, osv.

 

Följ med henne till olika butiker där hon kan klämma, känna, pröva, testa på olika.

Har hon haft mobil förut, eller är det hennes första mobil?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Jag rekommenderar iPhone. Orsaken är att den har en helt dominerande ställning bland alla smarta mobiler. Titta på tabell 3.

Av alla smarta mobiler har iOS 23% av marknaden.

http://www.gartner.com/it/page.jsp?id=1924314

Android är större men eftersom Android är splittrat på en rad olika telefontillverkare så finns det en rad olika AndroidOS.

Jag har två Androider, en Garmin Asus A10 och en HTC Desire Z där HTC "hackat" i Android till en som jag ser det betydligt sämre variant än originalet i A10. A10 som har urdålig skärm....

Medan iOS är lika från iPhone till iPhone.

 

Varför då välja det mobile OS som är störst?

Jo för då kan din mamma lättast få hjälp om det nått hon undrar över.

Det finns människor i hennes omgivning som också har iPhone.

Ett krux är att Apple vill man ska lämna ut kredit/betalkortsnummer när en iPhone ska startas.

Men detta lär det gå att undvika om man vet hur det går till.

Apple vill givetvis att iPhone köpet bara är början på en strid ström av pengar till Apple......

 

Jag skulle inte köpa en mobil med OS från Microsoft.

Microsoft har tappat mer marknadsandelar på smartphonemarknaden sedan 2007 (-86%) än Nokias Symbian (-81%)

och jag tippar att Microsofts mobilOS snart blir historia precis som Microsoft Bob.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mobile_operating_system'>http://en.wikipedia.org/wiki/Mobile_operating_system

1,9/13,4=14% => -86% 11,7/61,2=19% => -81%

http://en.wikipedia.org/wiki/Mobile_operating_system

Och om nått krånglar finns ingen att fråga i bekantskapskretsen.

Om inte du också köper en Nokia Lumia 800

Vad det gäller 900, googla på

nokia lumia 900 problem

 

Billig mobil med goda omdömen Nokia 100

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=992468

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad skall den nyblivna pensionären göra med telefonen? Om det bara är ringa och SMS är en vanlig telefon med knappar bättre än en smartphone.

 

Mitt intryck efter att ha pillat på Iphone, Android och Windowstelefoner är att Iphone funkar i alla lägen är lätt att förstå, men går inte att anpassa mer än flytta knappar och knappast prisvärd, Android kan vara hur enkel som helst eller hur komplicerad som helst och går att anpassa hur mycket som helst on man vill, finns i alla prisklasser. Windows (Lumia) är snabb men jag tycker inte den är intuitiv och vansinnigt fult gränssnitt som inte går att anpassa, dåligt med appar och är definitivt inte prisvärd.

 

Samsungs telefoner är trevliga med bra skärmrespons och finns i många prisklasser. Deras Android är inte sönderanpassat som Sony(Eriscsson) eller HTC utan är enkelt och rent. Prisvärda telefoner från Samsung är Galaxy Ace och Galaxy W.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

NoWin Skriver

Deras Android är inte sönderanpassat som Sony(Eriscsson) eller HTC utan är enkelt och rent.

Ja då är vi två på den här tråden som sågar HTCs variant av Android. Undvikes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja då är vi två på den här tråden som sågar HTCs variant av Android. Undvikes.

Då måste jag bara få kontra med att HTC Desire är helt perfekt för mig (ja, jag vet det var TS mamma som skulle ha en ny..). Lätt att hitta överallt, fungerar bra helt enkelt. Kollegan med en A10 hittar ingenting i sin mobil... inget funkar..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Då måste jag bara få kontra med att HTC Desire är helt perfekt för mig (ja, jag vet det var TS mamma som skulle ha en ny..). Lätt att hitta överallt, fungerar bra helt enkelt. Kollegan med en A10 hittar ingenting i sin mobil... inget funkar..

Ett bra inlägg som genast leder till följande frågor:

HTC Android är bättre än A10 Android. SANT eller FALSKT

Mikael63 kan mer om smartphones än Mikaels kollega. SANT eller FALSKT

Båda påståendena ovan kan vara FALSKA. SANT eller FALSKT

:blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett stort minus med Iphone som jag tycker är att man är hårt knuten till iTunes.

Och att man inte hantera musik hur man vill, man kan alltså inte bara lägga in en MP3låt, och köra den direkt, utan den måste converteras först.

Och att priset på en Iphone fortfarande är för högt för många.

 

Har själv en HTC med Android, något år gammal nu, men fungerar utan problem, har dock bytt bägge högtalarna i den, dom är lite känsliga, om dom är i fel miljö.

 

Fördelen med den jag har "Desire", är att det är flera vanliga knappar på den för att kunna styra menyn på olika sätt,och så finns det en liten styrkula i mitten, underbar att jobba med, men den sälja inte längre tyvärr.

 

Jag håller fortfarande på en telefonmodell med Andorid för "mamma", men hon bör fortfarande själv få testa för att hitta en som passar henne och hennes händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett stort minus med Iphone som jag tycker är att man är hårt knuten till iTunes.

Och att man inte hantera musik hur man vill, man kan alltså inte bara lägga in en MP3låt, och köra den direkt, utan den måste converteras först.

Och att priset på en Iphone fortfarande är för högt för många.

 

Har själv en HTC med Android, något år gammal nu, men fungerar utan problem, har dock bytt bägge högtalarna i den, dom är lite känsliga, om dom är i fel miljö.

 

Fördelen med den jag har "Desire", är att det är flera vanliga knappar på den för att kunna styra menyn på olika sätt,och så finns det en liten styrkula i mitten, underbar att jobba med, men den sälja inte längre tyvärr.

 

Jag håller fortfarande på en telefonmodell med Andorid för "mamma", men hon bör fortfarande själv få testa för att hitta en som passar henne och hennes händer.

 

Ja, det är ju som ånga av er säger: gå in i en butik och testa. Tanken bakom denna tråd är ju att samla tips och andras erfarenheter så att man är mer förberedd när man går till butiken. Jag har som sagt bara erfarenhet av Sony Ericsson Xperia X8. Och utifrån det är min känsla att morsan behöver en telefon som är mer lättnavigerad. Hon vill kunna ringa, sms:a, utföra bankärenden och mejla med telefonen och möjliga använda någon enstaka nyttoapp.

 

jag tycker att Xperians pekskärm inte är tillräckligt bra för mina behov ärligt talat och upplösningen är sämre än min gamla iPod. Har hört gott om iPhone, Samsung galaxy och Windows Phone och jag tror att en avgörande faktor för morsan är hur lätt det är att navigera, responsen och hur tydlig skärmen är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Jag skulle inte köpa en mobil med OS från Microsoft.

Microsoft har tappat mer marknadsandelar på smartphonemarknaden sedan 2007 (-86%) än Nokias Symbian (-81%)

och jag tippar att Microsofts mobilOS snart blir historia precis som Microsoft Bob.

http://en.wikipedia....perating_system

1,9/13,4=14% => -86% 11,7/61,2=19% => -81%

http://en.wikipedia....perating_system

Och om nått krånglar finns ingen att fråga i bekantskapskretsen.

Om inte du också köper en Nokia Lumia 800

Vad det gäller 900, googla på

nokia lumia 900 problem

 

Billig mobil med goda omdömen Nokia 100

http://www.prisjakt....kt.php?p=992468

 

Du drar helt felaktiga slutsatser ur din åldrade statistik!

 

 

Den ursprungliga Windows för mobiler (som du tror att vi talar om) blev utdömd för många år sedan.

 

Det vi talar om i dag är NYA Windows Phone 7.5 som ständigt stiger i försäljningslistrorna

 

se t.ex. : http://www.idg.se/2....p-pa-topplistan

 

TOPPLISTAN Nokias nya Windowstelefon Lumia 800 letar sig upp på femte plats på topplistan i Phone House-kedjan.På Phone House mobiltopplista för februari tog sig Nokias Lumia 800 direkt in på en femte plats mitt i ett stim av Samsung-lurar.

 

Intresset för Windows Phone har varit stort och Nokias Lumia 800 var en av de mest omtalade nyheterna i februari.

 

Försäljningen av telefonen tog fart direkt och efter bara två veckors försäljning hade Nokias nya lur parkerat sig på Phone House topplista för februari.

 

Under mars och april kommer det ut flera nya mobilmodeller på marknaden som förmodligen kommer att påverka försäljningslistorna ytterligare.

 

Bland andra Sony Xperia S och HTC One X, för att nämna några exempel.

 

 

Så att inga kan hjälpa till med ev. problem är direkt fel, dessutom blir de som kan hjälpa till betydligt fler för varje dag!

 

Och att windows phone som mobiloperativ skulle vara utdöende, talar dagen ÖKANDE försäljningssiffror totalt tvärt om.

 

Vi pratar nämligen om NYA windows phone 7.5. Ett operativsystem som är mycket mer modernt än IOS eller Android!

:)

 

 

Dessutom har t.o.m. Applefanatiska IDG i denna artikel: http://www.idg.se/2....ats-och-vinnare utsettWindows Phone tilldet SÄKRASTE operativsystemet för mobiler..

 

Slutsats och vinnare

Det är i grund och botten mycket säkra plattformar allihopa, men det finns större risker hos Android där du själv lätt kan ställa in att det ska gå att installera appar som inte kommer från Market. Samtidigt kan dessa inte göra så mycket ofog annat än att skicka betal-sms och liknande vilket förstås är obekvämt, men med sunt förnuft ska du kunna undvika skadliga appar. Iphone å sin sida godkänner allting via App Store, så där borde risken att råka ut för något vara minimal. Och Windows Phone är ännu hårdare än IOS vad gäller behörigheter för appar, det finns inga möjligheter för appar att ställa till otyg över huvud taget. Därför utser vi Windows Phone 7 till det säkraste operativsystemet.

 

 

En fråga som är nog så viktig nu när även smittoskaparna har börjat skapa APPAR!

 

:thumbsup:

 

 

 

Som jag sa i mitt 1:a inlägg, Ge er ut i butikerna och prova vilka mobiler HON trivs med! Det är trots allt hon som skall använda mobilen!

B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Den senaste statistiken jag sett visar att WP7,5 sjunkit i försäljning: http://www.idg.se/2....r-ios-i-nacken.

 

Och anledningen till det är????

 

Att massa tillverkare skall släppa NYA modeller, och precis som alltid när nya modeller inväntas sjunker försäljningen av de befintliga (om inte en prissänkningskampanj pågår, och det gör det inte nu)

 

Min gissning är att försäljningen ökar igen när de nya modellerna släpps! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...