Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte installera Windows 7 på min hårddisk! HJÄLP!


Robin L

Rekommendera Poster

Jag har ett stort problem som jag inte har kunnat lösa på länge! För 1 år sedan skulle jag sätta in 2 nya fläktar i min stationära PC och då " pajade " min hårddisk för det gick inte att boota upp på den. så det var bara att ta den gamla på 40 GB och installera xp på den. För några månader sen fick jag från gymnasiet ett gratis windows 7 som man laddade ner som en ISO fil, den la jag på ett USB med hjälp av Windows 7 USB/DVD Tool. Det märkliga är att jag kan inte boota upp bara från Hårddisken utan måste även ha i den andra på 40 GB , då kommer jag in på operativ system och kan se att den andra hårddisken finns där, jag ser den även i BIOS. Men den vägrar att Boota upp! Men när jag ska installera Windows 7 på hårddisken så står att " Det går inte installera windows 7 på denna disken för den är inte bootbar typ. Vill gärna ha en lösning på detta problem! tack för svar snabbt!

 

 

Min Andra Hårddisk är på 300 GB - Seagate Barracuda. Har googlat runt en massa men hittar inget till hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Ta en titt i denna tråd och lösningen i inlägg #3 //eforum.idg.se/topic/332454-windows-7-bootar-inte-nar-jag-tagit-bort-andra-driven/page__view__findpost__p__1558776

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här verkar lovande! Tack i förhand, får se om detta löser problemet.

 

När jag ska installera Windows 7 på min större hårddisk står det: "Det går inte installera Windows på den här disken. Det är inte säkert att datorns maskinvara har stöd för att starta från den här disken. Kontrollera att diskens styrenhet är aktiverad i datorns BIOS-meny." Jag fattar inte?!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

När jag ska installera Windows 7 på min större hårddisk står det: "Det går inte installera Windows på den här disken. Det är inte säkert att datorns maskinvara har stöd för att starta från den här disken. Kontrollera att diskens styrenhet är aktiverad i datorns BIOS-meny." Jag fattar inte?!

 

 

Är det en SATA-disk skall den helst sitta i moderkortets 1:a SATA-kontakt

Är det en IDE-disk skall den sitta i 1:A IDE kontakten på moderkortet (kommer inte ihåg numreringen längre Tror den kallas Noll!)

 

Dessutom skall Disken vara satt som 1:a Startenhet i BIOS! (utom tillfälligt då du startar mot Windowsskivan, men det sköter man ofta via bootmeny typ: F9 etc)

 

Någonstans där trot jag du kan hitta en tänkbar lösning!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur stor är din större hårddisk? Har den MBR eller GPR partionstabell? Windows kan inte boota från en GPT-disk om datorn inte har UEFI istället för BIOS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...