Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Programmet safari avbröt avstämning


anorton

Rekommendera Poster

Hej,

 

Är väldigt ny Mac-användare (macbook air) och behöver därför hjälp. Safari har börjat bete sig konstigt, tex har det lilla krysset på flikarna försvunnit så man måste högerklicka och välja stäng flik för att få bort dem. Programmet hänger sig (den regnbåsfärgade snurran dyker upp frekvent) samt att det ej går att avsluta safari (avsluta safari är gråfärgat i safari-menyn).

 

Alternativet att start om datorn går inte heller då meddelandet "programmet safari avbröt avstängning".

 

Någon som vet lösningen på detta?

 

Ytterst tacksam för all hjälp!

 

Vänligen

/bytte-precis-till-mac-från-pc-eftersom-jag-var-trött-på-alla-problem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Den vanliga orsaken till att program börjar uppföra sig konstigt är hårddiskskador.

Och det är vanligt med hårddiskskador. På 4 bärbara i jobbet har två haft hårddiskskador inom 1 år, en inom 6 månader.

För kontroll av hårddisken finns program här

http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287

är datorn ny och programmet hittar fel. Ta några foton av felmedelandena och bifoga när du lämnar in datorn.

För du har ju garanti.

(Testprogrammen bränns vanligen på CD som iso/imagefil för att få en bootbar CD men idag går det väl att lägga på USB-minne. Datorn startas sedan från CDn / USB-minnet , dvs MAC OSX används ej under testet)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@.M. Hej, tack för tips men fungerar tyvärr inte.

 

@ Jannejanne. På din länk hittade jag inga program ämnade för Mac...? Eller är det så att Mac använder sig av extern hårddisktillverkare? Är som sagt väldigt ny mac-användare och överlag inte allt för it-kunnig när det börjar röra sig om mer avancerade saker.

 

Fortsatta tips i mottages. Kan nämna att jag är bosatt i Tyskland men köpte datorn nyligen i Sverige (ville ha svenskt tangentbord). Kan därmed inte med enkelhet bara gå tillbaka till butik och be dem fixa syndromet. Självmedicinering vore helt klart bästa lösningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple gör inga hårddiskar utan de köper in dem.

Jag har ingen aning om hur en Mac fungerar, men det finns kanske BIOS i dem också. För i BIOS brukar det finnas åtminstone något artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tips men after att ha konsulterat en mac-kunnig vän var det tydligare inte svårare än att välja tvångsavsluta i äppel-menyn. Så bra är jag på mac...

 

Ha det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du startar Safari igen, återkommer problemen?

 

 

nej, inte än så länge iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...