Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppgradering


hazze

Rekommendera Poster

Jag har en dator med Intel Core 2 Quad-processor Q6600 med fyra kärnor och 2,40 gigahertz. Jag har tre gigabyte minne, fördelat på:

 

Två stycken 1024 MB DDR2-SDRAM (PC2-5300 / 667 MHz)

Två stycken 512 MB DDR2-SDRAM (PC2-5300 / 667 MHz)

 

Jag kör i dag Microsoft Windows 7 Ultimate Edition (32-bit) och funderar på att uppgradera till Windows 7 Ultimate (64-bit) och åtta gigabyte minne / 800 megahertz.

 

Blir det en märkbar skillnad? Kommer den att orka mer?

 

MVH

Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Jag skulle säga så här; använder du minneskrävande program så att minnet idag inte riktigt räcker till; så blir Windows tvungen att använda växlingsfilen på hårddisken mer. Det betyder en massa skyfflande av data mellan det mycket snabbare primärminnet (i folkmun RAM) och den rejält långsammare hårddisken.

Detta blir en flaskhals i systemet.

 

Med en 64-bitars version så kan den utnyttja allt det 8GB minnet och det blir mindre utnyttjande av växlingsfilen; men det beror fortfarande på vad du håller på med för minneskrävande applikationer. tex. avancerad foto eller videoredigering kan utan vidare behöva mer minne än 8GB.

 

Och med ett 64 -bitars operativsystem så kan program som stöder 64-bitar bli effektivare och därmed snabbare.

 

Använder du datorn mest till att surfa, göra enklare saker som att ordbehandla och titta lite på film så kommer du nog inte att märka nån skillnad alls.

 

Sedan beror det på vilken Windowsutgåva du har; Max 16GB RAM för Home Premium och 192GB för Ultimate.

 

Det är ingen mening att uppgradera till 64-bitars operativsystem om du fortsätter med 3GB minne.

Windows 7 -64 bitar tar upp ännu mer systemresurser än 32-bitars.

http://windows.micro...em-requirements

  • 32-bitars (x86) eller 64-bitars (x64) processor på 1 gigahertz (1GHz) eller snabbare

  • 1 GB RAM-minne (32-bitars) eller 2 GB RAM-minne (64-bitars)
  • 16 GB tillgängligt diskutrymme (32-bitars) eller 20 GB (64-bitars)

Samt: http://windows.micro.../64-bit-support

Citat:

En 64-bitarsdator kan hantera en större mängd information än en 32-bitarsdator. Eftersom den kan använda mer RAM-minne – 4 GB och uppåt – kan en 64-bitarsdator minska svarstiden när du kör flera program samtidigt.

 

Och dessa:

32- och 64-bitarsversioner av Windows: vanliga frågor

Lösningen på mysteriet med 64-bitars Windows

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se
Jag kör i dag Microsoft Windows 7 Ultimate Edition (32-bit) och funderar på att uppgradera till Windows 7 Ultimate (64-bit) och åtta gigabyte minne / 800 megahertz.

 

 

Svar JA! Om du uppgraderar minnet till 8GB.. Då måste du byta till 64bitars Windows..

(OK! Du MÅSTE inte, men du kan annars inte använda alla 8GB om du inte byter till 64-bitar windows, så poängen med att uppgradera minnet till 8GB försvinner annars)

 

Köper du din windows så är frågan mer ifall du "tjänar" något på att välja Ultimate iställer för t.ex. Svensk Windows 7 PRO!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom TS idag redan har Ultimate, så är han ju redan van vid det som tillkommer Ultimate, och då är det kanske mer naturligt att välja även Ultimate 64 -bitars.

 

Men jag håller med gällande minnesstorleken och just 32 eller 64 -bitars, ska man ha minst 8GB, så är 64 -bitars ett måste.

Men hur mycket man märker, kan nog skilja lite, jag ökade själv för ett tag sedan från 4Gb till 10Gb, men det enda jag märkt är att datorn är mera lugn och harmoniskt, och minnesanvändningen minskade med 20%, även om jag håller på mycket med bilder eller något annat krävande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ett vikigt skäl att köra 64-bit (Win7) är ju säkerheten B)

Det där var nytt för mig.:)

 

Ur din länk:

 

Drilling down further, the 64-bit versions of Windows 7 and Windows Vista are less infection-prone than are their 32-bit counterparts, which Microsoft attributes to a couple of factors.

 

First, the 64-bit versions of both systems may appeal to more tech-savvy users, presumably ones that would better know how to secure their computers. But second, Windows 64-bit offers a feature called Kernel Patch Protection, which protects the Windows kernel from unauthorized changes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Eftersom TS idag redan har Ultimate, så är han ju redan van vid det som tillkommer Ultimate, och då är det kanske mer naturligt att välja även Ultimate 64 -bitars.

 

Min tanke var mer på prisskillnaden:

 

Microsoft Windows 7 Professional Svensk (64-bit) (OEM) (DVD) á 1.249kr

Mot

Microsoft Windows 7 Ultimate Svensk (64-bit) (OEM) (DVD) á 1.790Kr

 

Om jag inte missminner mej, så här på rak arm (Kör ju bara Pro själv), så är väl största praktiska skillnaden att du får med Bitlocker och att du kan installera olika språkpaket i ultimate jfr. mot PRO!

 

Om varken eller är kritisk för ens användande, då kan man lätt spara en femhundring!

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om TS redan har skivan med Windows 7 Ultimate, både 64 och 32 -bitars finns ju på den skivan, så finns ju ingen anledning till att köpa en skiva/version till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Men om TS redan har skivan med Windows 7 Ultimate, både 64 och 32 -bitars finns ju på den skivan, så finns ju ingen anledning till att köpa en skiva/version till?

 

För att citera en tv-kändis: "Tänkte inte på det"

 

Hmm... Jag får iallafall inte upp något valmöjlighet för 32/64bit???

 

Men det kan beropå på att jag kör med svarsfiler som specar det ena eller det andra, varje gång jag installerar min testburk! Har t.o.m. olika installationsmedier för 32 resp. 64-bit! (en DVD och en USB-pinne) Så jag har aldrig tänkt på detta!

 

Men bra poäng! ibland blir man lite fartblind!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

På Windows 7 fullversioner följer det alltid med både 32 och 64 vad jag vet.

Eftersom det rör sig om en Ultimate (enligt första inlägget) så utgår jag från att detta är en fullversion.

Tror aldrig jag hört talas om OEM med Ultimate.

 

Jag kör själv med Ultimate.

 

Men jag vill också passa på att säga en sak ang. minnesuppgradering; se till att dom minnen du tänker köpa passar till moderkortet.

Icke ECC (non ecc) icke buffrade antar jag också samt DDR2 med rätt spänning och inte för tajta timings.

 

Det bästa är väl att du försöker ta reda på vad du har för moderkort eller vilken typ av dator; fabrikat och modellbeteckning.

Det vore ju trist om du köper nya minnen som inte fungerar eller att datorn inte kan starta alt. ostabil.

 

Mvh

 

[Edit] För att vara helt säker att din nuvarande dator (processorn) kan hantera Windows 7 64-bit så kör Windows 7 Upgrade advisor så går denna igenom hårdvaran samt eventuella program och drivrutiner; ifall något inte är kompatibelt.

 

Kom ihåg att koppla in och slå på alla externa enheter som du har; tex. USB-diskar, skrivare, webbkamera, skanner etc.

http://windows.micro...upgrade-advisor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På Windows 7 fullversioner följer det alltid med både 32 och 64 vad jag vet.

 

Tror aldrig jag hört talas om OEM med Ultimate.

 

 

Vill du låna en sådan, jag har en här hos mig, fick med den när jag köpte den maskin jag kör på för tillfället :D.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Vill du låna en sådan, jag har en här hos mig, fick med den när jag köpte den maskin jag kör på för tillfället :D.

Aha Ok. Ja då har jag hört talas om detta nu då.:D

 

Hur är det då med OEM; både 32 eller 64?

För så är det på min Windows 7 ultimate fullversion i alla fall, men var tveksam på just OEM om det endast följer med ena varianten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha Ok. Ja då har jag hört talas om detta nu då.:D

 

Hur är det då med OEM; både 32 eller 64?

För så är det på min Windows 7 ultimate fullversion i alla fall, men var tveksam på just OEM om det endast följer med ena varianten.

 

Jag får valet när installationsprogrammet startar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för alla tänkvärda svar.

Anledningen till uppgraderingen är ju att få mer minne som dessutom har 800 Mhz hastighet jämfört med nuvarande 667.

När datorn inköptes för drygt 3 år sedan var det tänkt att Win 7 Ultimate skulle ingå men då fanns det inte på svenska.

Därför blev det Vista Ultimate. Min dåvarande maskin kördes med Win XP Prof.

Nu har Dustin dessutom kampanj från Microsoft där det går att få en slant tillbaka när man köpt Win 7 Ultimate.

 

Dessa minnen rekommenderas av Dustin och skall passa min dator: KINGSTON 2GB DDR2-800 CL6 ECC MODULE

 

Återigen varmt tack för alla tips och råd.

Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Windows 7 Ultimate har nedladdningsbart språkpaket med c:a 35 olika språk, där man väljer svenska.

Så även om du haft en Windows 7 Ultimate på engelska så hade det inte spelat någon roll.

 

Här är en guide hur man lddar ned språkpaketet: http://windowstips.nu/ladda-ner-sprakpaket-till-windows-7-ultimate/

Här är en guide hur man byter språk: http://windowstips.nu/byta-sprak-i-windows-7/

 

Sedan så kan man ev. behöva dölja alla övriga från Windows update, för att inte få alla uppdateringar till övriga språk som man inte är intresserad av.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...