Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Jodie - Val av gratis antivirus


Jodie

Rekommendera Poster

När jag idag tittade in hos AVG Free fick jag intrycket att de i den version som nu finns att ladda ned klippt bort en rad skyddskomponenter? :(

 

Vilket är isåfall bästa gratisalternativet nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HookProcess

Fel tråd, men Avira och Avast! är omtyckta. Eller varför inte Microsoft Security Essentials.

 

PS. Keep up the good work Thirteen, skönt att slippa hålla koll på alla uppdaterade tester på egen hand :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ovanstående inlägg är utbrutna ur tråden //eforum.idg.se/topic/223493-rapporter-och-tester/

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AVG, Avira och Avast har alltid haft färre funktioner i sina gratis alternativ än i motsvarande betalvariant. Det är ju ett sätt att få folk att vilja betala för deras produkt, dvs få ett mer heltäckande skydd. MSE har ju ingen motsvarande betalprodukt men är på samma sätt rätt begränsat när det gäller antalet funktioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AVG, Avira och Avast har alltid haft färre funktioner i sina gratis alternativ än i motsvarande betalvariant. Det är ju ett sätt att få folk att vilja betala för deras produkt, dvs få ett mer heltäckande skydd. - - -

 

Då får jag bli tydligare:

 

När jag idag tittade in hos AVG Free fick jag intrycket att de i den version som nu finns att ladda ned klippt bort en rad skyddskomponenter, jämfört med sina tidigare gratisversioner...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla här för info på betalprodukter

 

En av många gratisprodukter för hemanvändare Comodo Antivirus

 

:) Tack för tipset om Comodo, som jag var och läste om.

 

Bakgrunden till min första frågeställning "När jag idag tittade in hos AVG Free fick jag intrycket att de i den version som nu finns att ladda ned klippt bort en rad skyddskomponenter?" var att jag åter startade upp en hårddisk som inte använts på ca 2 år, och att AVG Free 9 som fanns där trots nya nedladdningar genom programmet såg ut att inte vilja erbjuda uppdaterat skydd mot virus och spyware. Då gick jag och tittade på AVG Free 2012 och fick intrycket att det kanske innehåller FÄRRE skyddskomponenter än AVG Free 9...?

Isåfall - finns det något gratis som erbjuder bredare och bättre skydd?

 

Jag bifogar en skärmdump av mitt AVG Free 9 som sedemera tycks ha kommit i form igen, samt en med jämförelsetabell mellan det AVG Free 2012 som nu finns att ladda ned och betalversionen.

post-23286-0-44382600-1336920108_thumb.jpg

post-23286-0-97499500-1336920130_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte säkert att någon av de delar som endast finns i 2012 Internet Security och ej i Free, finns i din gamla AVG. De flesta gör det absolut inte. Men det är alltid svårt att veta exakt vad som finns bakom marknadsföringstermer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte säkert att någon av de delar som endast finns i 2012 Internet Security och ej i Free, finns i din gamla AVG. De flesta gör det absolut inte. Men det är alltid svårt att veta exakt vad som finns bakom marknadsföringstermer.

 

För säkerhets skull förtydligar jag: Jag är INTE intresserad av något betalprogram såsom t.ex. AVG Internet Security. Min frågeställning handlar om val av gratis antivirus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har jag förstått, det jag menade var att jag tror inte att du förlorar någon funktion på att byta till senaste AVG Free, genom att skriva att det inte verkar nödvändigt att betala för AVG Internet Security för att få någon funktion som du har idag. Men det är alltid svårt att veta exakt vad som finns bakom marknadsföringstermer.

 

Du kommer med all säkerhet att få nya och förbättrade funktioner i senaste AVG jämfört med en gammal AVG.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har jag förstått, det jag menade var att jag tror inte att du förlorar någon funktion på att byta till senaste AVG Free, genom att skriva att det inte verkar nödvändigt att betala för AVG Internet Security för att få någon funktion som du har idag. Men det är alltid svårt att veta exakt vad som finns bakom marknadsföringstermer.

 

Du kommer med all säkerhet att få nya och förbättrade funktioner i senaste AVG jämfört med en gammal AVG.

 

Det jag främst hakat upp mig på är nog att det för AVG Free 2012 i tabellen inget står om e-mail scanner, vilket ju finns med som komponent i mitt gamla AVG Free 9.

Om någon här helt nyligen installerat AVG Free 2012 vore det roligt få veta hur det ser ut i ev komponentlista för det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Jag har AVG Anti-virus Free edition 2012 på flera av mina virtuella maskiner (Windows XP, Windows 8 CP)

Dessa fem aktiva funktioner ingår:

post-73434-0-62504400-1337315822_thumb.png

 

Obs. Email protection gäller inte Spam som är utgråad i Free edition

post-73434-0-51994000-1337312940_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har AVG Anti-virus Free edition 2012 på flera av mina virtuella maskiner (Windows XP, Windows 8 CP)

Dessa fem aktiva funktioner ingår:

post-73434-0-62504400-1337315822_thumb.png

 

Obs. Email protection gäller inte Spam som är utgråad i Free edition

post-73434-0-51994000-1337312940_thumb.png

 

Stort tack för bilderna och svaret!

Om man jämför med min skärmdump ovanför får jag intrycket att Anti-Spyware och Resident Shield strukits från AVG's senaste gratisversion? För det rör sig väl inte bara om en förenklad redovisning av komponenterna?

 

F.ö. har det de senaste dagarna börjat segla upp meddelanden som nedan om "Update required"... och jag funderar fortfarande på om det verkligen är lönt uppdatera till AVG's senaste gratisversion, eller om det finns något annat gratis som är bättre.

post-23286-0-26762200-1337765399_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det rör sig väl inte bara om en förenklad redovisning av komponenterna?
Jo, det finns numera ingen egentlig skillnad mellan antivirus och antispyware och därför igen mening med att redovisa dem separat. "Resident shield" finns fortfarande i AVG för annars skulle ingen alls vilja ha det.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Resident Shield ingår som Cecilia påpekar - finns under Antivirus

 

post-73434-0-10534700-1337769747_thumb.png

 

och jag funderar fortfarande på om det verkligen är lönt uppdatera till AVG's senaste gratisversion, eller om det finns något annat gratis som är bättre.

Väljer du att fortsätta med AVG skall du naturligtvis uppdatera till senaste versionen; för bättre skydd etc.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast MSE har ju tyvärr inte fått så bra resultat i tester av dess detekteringsförmåga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Har haft Avast free i många år och är otroligt nöjd med det programmet.

 

Det uppdateras flera gånger per dag till skillnad mot MSE och Avast brukar också få väldigt bra betyg i tester.

Kan inte hitta det nu men satt igår och läste ett test från PC FÖR ALLA där man jämförde Avast, Avg, Mse och så var det ett till som jag inte jut nu kommer ihåg men det som jag inte kommer ihåg var också sämst.

 

 

Som komplement till mitt Avast så har jag Malwarebyes Anti-Malware samt SuperAntiSpyware.

 

Som brandvägg har jag Windows egen som i och med IE9 påstås vara mycket säkrare än tidigare versioner

 

Hälsningar,

 

Bertil

 

post-126546-0-05534800-1345064976_thumb.png

post-126546-0-57886400-1345064989_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...