Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Beräkna utskriftskostnad


knofan

Rekommendera Poster

Vi skriver ut rätt mycket färg på jobbet och jag skulle behöva hjälp med att beräkna vad en A4 kostar att skriva ut i färg.

 

Jag har räknat så här:

 

4 (en för varje färg) tonerkasetter för totalt 11000 sidor kostar 2600*4 = 10 400kr (varje tonerkassett är specad för 11000 sidor men om man tänker att det går åt ungefär lika mycket färg till vajre sida bör alla ta slut ungefär samtidigt och räcker då endast till 11000 sidor (inte 44000)).

 

 

11000 sidor är dock vid 5% täckning. Jag skriver ut bilder därför är det i princip 90-95% täckning.

 

Eftersom jag vill vet hur många sidor jag kan skriva ut vid 90% gör jag så här:

 

11 000 * 5 = 55 000 (antal sidor vid 1% täckning)

 

55 000 / 90 = 611 (antal sidor vid 90 % täckning)

 

Totalkostnad kr / sida är: 10 400 / 611 = 17kr/sida. Kan dett averkligen stämma??! Det låter ju helt sjukt dyrt.

 

Snälla säg att jag missat något riktigt viktigt!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du borde räkna med 44000 sidor om vi antar att färgerna förbrukas i samma takt. Du måste då räkna med att varje färg används till c:a 1/4 av sidan. Skulle alla färger användas till hela sidan så skulle den bli svart. Annars är din beräkning korrekt. Billigt är det inte att skriva ut i färg med 90% täckning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du borde räkna med 44000 sidor om vi antar att färgerna förbrukas i samma takt. Du måste då räkna med att varje färg används till c:a 1/4 av sidan. Skulle alla färger användas till hela sidan så skulle den bli svart. Annars är din beräkning korrekt. Billigt är det inte att skriva ut i färg med 90% täckning.

 

Hmm känns inte rätt att räkna på 44 000 sidor. Men antag att du har rätt. Då skulle det ca bli 4,25 kr per sida. Fet dyrt det med. Undrar om det finns någon bra skrivare som gör det billigare. Vad kör digitaltryckerier för prylar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...