Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bredbandsbolaget ändrar från ADSL till mobilt


Tune

Rekommendera Poster

Jag fick i veckan ett brev från BBB att dem under maj ändrar vårt abb från ADSL till mobilt. Någon annan som råkat ut för samma sak och känner till vilken hastighet på mobilt bredband som man får?

 

Vi har inte beställt någon ändring själv och det är ju ganska fult gjort av en leverantör att ändra villkoren med så kort varsel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne
Vi har inte beställt någon ändring själv och det är ju ganska fult gjort av en leverantör att ändra villkoren med så kort varsel.

Ja nu blir det att lusläsa BBBs villkor. För att se om det står i villkoren att BBB kan göra så här.

Men som före detta Telenorkund själv är jag inte ett dugg förvånad.

(Telenor äger idag både BBB och Glocalnet)

och genom att sluta betala hyra till Skanova för koppartråden så tar BBB bort en leverantör/kostnad

(Skanova som äger koppartråden till jacket)

 

Och lägger över er "utan" kostnad på Telenors nät.

Telenor, ja typiskt Telenor är min uppfattning.

 

Hastighet? Ni ska vara glada om ni har förbindelse alls med Telenor inomhus.

Det kan bli gå ut på gården för att surfa eller sitta i bilen.

Dessutom blir det ofta ett maxtak på nedladdning innan hastigheten stryps till en nivå omkring 0,05Mbit/s

 

Jag har tex långa stunder ingen för bindelse med Comviq/Tele2 i min lägenhet 3km väster Göteborgs centrum.

Och på jobbet 2km norr Göteborgs centrum har man varit tvungen bygga in mobilrepeatrar i fastigheten för att Telia har inte mobiltäckning överallt på kontoret.

 

PS Jag har haft Telenor som mobilleverantör. Slutade med Telenor pga dålig täckning.

Jag har haft Telenor som internetleverantör på modemtiden, dvs på 90-talet.

Telenor klagade på att jag använde fel webbläsare så fort de köpt Algonet som var den internetleverantör jag själv valt.

Kruxet var att den webbläsare jag använde var den enda som funkade på min dator.

Så jag sade upp Telenor som internetleverantör.

 

Varför för Telenor över er till mobilt?

Ja för bara några veckor sedan ringde BBB upp mig och undrade om jag ville byta ADSL leverantör. Som jag uppfattade det.

Men är det fullt i Telenors skåp på telefonstationen så är ju enda möjligheten ragga nya kunder att slänga ut de gamla på mobilt bredband

och koppla in de nya i ADSL skåpet......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som jannejanne säger med lite flera ord:

Detta låter inte okej i mina ögon, läs avtalsvillkoren, ta kontakt med BBB och säg upp abbet om du inte vill ha mobilt bredband och de tvingar på dig det. Finns andra som kan levererar ADSL.

 

Låter inte korrekt, det borde vara olika tjänster.

 

Hastighet? Beror starkt på var du bor, hur många andra som bor där, hur många du delar tjänsten med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för synpunkterna.Får se om man blir kvar hos BBB. Blir intressant att se vilken hastighet man får praktiskt. Fick ganska hyfsad hastighet med Tele2 när jag lånade en dongel med det för några år sedan, det är ju ett annat nät. Vet om att det finns andra leverantörer som levererar ADSL. Man brukar dessutom få trevligt pris första månaderna efter ett byte. IP-leverantörerna brukar vara mer intresserade av att ragga nya kunder än behålla gamla.

 

BBB har dessutom varit för snåla för att vilja leverera snabbare än 6-8 mbit till kunder i Skanova-nätet. Antagligen för dyrt. Kanske Skanova som höjer priset?

 

Priset blir som tidigare (319 kr), ett pris som inte finns som erbjudande för mobilt bredband. Deras största (4G) kostar 399 kr och billigare varianten 299 kr. Man undrar om de tänker blåsa en på mellanskillnaden eller skickar de 4G för att ha en kvar som kund?

 

Om man läser täckningskartor så ligger Telia på plus jämfört med BBB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade lite intressanta uppgifter i det finstilta under:

http://www.bredbands...illkor_2012.pdf

 

post-124424-0-28826800-1336302607_thumb.png

 

13.3 Tydligen ger de sig rätten att ändra avtalet som det passar dem.

13.4 Ska informera inom en månad, vi fick info klart under månad.

13.5 De gör det verkligen bekvämt för sig, det är inte så lätt att veta vad man ska tacka nej till innan man har provat tjänsten.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Tack för synpunkterna.Får se om man blir kvar hos BBB. Blir intressant att se vilken hastighet man får praktiskt. Fick ganska hyfsad hastighet med Tele2 när jag lånade en dongel med det för några år sedan, det är ju ett annat nät. Vet om att det finns andra leverantörer som levererar ADSL. Man brukar dessutom få trevligt pris första månaderna efter ett byte. IP-leverantörerna brukar vara mer intresserade av att ragga nya kunder än behålla gamla.

 

BBB har dessutom varit för snåla för att vilja leverera snabbare än 6-8 mbit till kunder i Skanova-nätet. Antagligen för dyrt. Kanske Skanova som höjer priset?

 

Priset blir som tidigare (319 kr), ett pris som inte finns som erbjudande för mobilt bredband. Deras största (4G) kostar 399 kr och billigare varianten 299 kr. Man undrar om de tänker blåsa en på mellanskillnaden eller skickar de 4G för att ha en kvar som kund?

 

Om man läser täckningskartor så ligger Telia på plus jämfört med BBB.

 

OBSERVERA att Telias täckningkartor enbart avser täckning som jag minns i

BIL

respektive

UTOMHUS

DET FINNS INGA TÄCKNINGSKARTOR FÖR MOBILTÄCKNING INOMHUS !

 

Men ett enkelt sätt kolla vilken hastighet du får är att köpa ett Halebob kontantkort (Telia dotterbolag) och vilken hastighet du får hemma i din mobil (om du har en smart obunden mobil)

Observera att 4G enligt Telias avtalsvillkor kan vara 3G !

 

Jag blev idag uppringd av BBB för 2a gången på en månad !

BBB.: Vi har fått utökad kapacitet i din telefonstation och söker nu nya kunder. osv. osv. osv.

 

När jag sade att BBBs gamla kunder nu flyttas från ADSL till mobilt bredband sa BBB säljaren att det var fel !

Har det hänt ska den drabbade protestera !

Så det är vad du skall göra PROTESTERA !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Det är tydligen inte frågan om att det kommer att bli mobilt bredband eftersom det fortfarande kommer att gå via koppartråd till huset. Tekniken heter DHCP (tidigare PPPoE)

Någon som har en aning vad detta är för teknik? Det nya har en annan splitter med nätverkskabel från splittern till modemet( det vanliga är ju vanlig telekabel från splitter till modemet).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DHCP och PPPoE har bara att göra med hur datorn får sin IP-adress. DHCP är det vanligaste och där frågar datorn (routern) rakt ut på nätet om det är någon enhet som vill ge den en IP-adress. När det är PPPoE så behöver man ange ett användarnamn och lösenord innan datorn/routern får en IP-adress, dock så kan man ju lägga in informationen i datorn/routern så att inloggningen sker automatiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...