Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Pellepop

Skapande av dumbild(bild av skrivbord)

Rekommendera Poster

Först o främst så ber gubben om ursäkt om jag lagt denna fråga fel..o jag benämnt det tekniska termerna fel :rolleyes: Hur fasiken gör vissa när dom tar en dump(bild)av exempelvis konversation av msn eller en allmän bild av ett öppnat program på bildskärm(skrivbord)Har alldrig fattat hur..men tydligen så går det ju?Ser att vissa lägger upp sina msn konversationer på bloggar..är det nåt kortkomando man gör?7MVH Gubben

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppe i högra hörnet på tangentbordet finns en knapp som heter "Print Screen". Vanligtvis förkortas det till "Prt Scrn".

När man trycker på den knappen tas en skärmdump. För att få fram bilden så klistrar man in den i något bildbehandlingsprogram. Paint följer väl fortfarande med Windows tror jag? Annars finns exempelvis GIMP som är gratis:

http://gimp-win.sourceforge.net/stable.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag föredrar det inbyggda skärmklippverktyget (Snipping tool) som finns i både Windows 7 och Vista

och återfinns under Start > Alla Program > Tillbehör

Eller Start > i sökfältet skriv skärm > i listan som kommer upp klickar du på Skärmklippverktyget.

Själv använder jag detta verktyg så ofta att jag lagt det längst ned i aktivitetsfältet för snabbåtkomst.

post-73434-0-86130000-1336243575_thumb.png

Och man kan rita med färgpennan över bilden, och markera med markeringspennan och sedan spara bilden.

Du skall få ett tips till.

Om man är inne i en meny, typ en rullgardinsmeny (dropdown menu) som försvinner när man använder skärmklippverktyget för att ta ett skärmklipp, så:

Startar man verktyget och klickar avbryt eller trycker [Esc] men den är ändå uppe, så är det bara att öppna en sådan meny och trycka [Ctrl] + [PrintScrn] så kan man markera ytan med skärmklippverktyget över sådana menyer.

Skärmklippverktyget får inte ha någon bild i sig då man aktiverar det med [Ctrl] + [PrintScrn].

Här finns en instruktion och det är lättanvänt. Bilderna sparas bäst i .png formatet.

http://windows.micro...s/snipping-tool

För Windows XP använder jag detta inlägg #6 http://eforum.idg.se...ost__p__1559639

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Paint följer väl fortfarande med Windows tror jag? Annars finns exempelvis GIMP som är gratis:

Ja då, Paint kommer fortfarande med och är mer lättanvänt än Gimp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket enklare att använda Skärmklippverktyget som finns inbyggt i Windows7, och sedan bara spara klippet som png i en t.ex. temporär katalog, så är det mycket enkelt att hämta upp det när man vill, så slipper man gå omvägen via paint.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan tillägga för tydlighetens skull att om man har flera fönster uppe; så gäller [Alt] + [PrntScrc] det som är aktivt och då tas en skärmbild av hela det fönstret.

En komplett skärmdump av hela bildskärmen tas med bara [PrntScr].

Med Skärmklippverktyget kan detta väljas också om man inte som jag har inställt; att man drar en ruta och markerar det område man vill klippa ut.

post-73434-0-79692900-1336373872_thumb.png

I Skärmklippverktyget så sparas alltid bilden i urklippshanteraren och går att direkt klistra in i ett annat program med tex. [Ctrl] + [V] eller som redan sagts att spara direkt i en lämplig mapp på disken.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lägger till en instruktion för Skärmklippverktyget, pga. frågor om detta som dykt upp.

I Windows Vista eller Windows 7/8 så kan du använda Skärmklippverktyget och det finns en videoinstruktion här:

http://windows.micro...s/snipping-tool

I detta verktyg, som jag personligen gillar skarpt, måste man inte spara nånting på disken, det kommer upp en fråga om man vill göra detta, däremot ligger det alltid i urklippshanteraren om valen satts till detta.

1. Starta Skärmklippverktyget > Start > Alla Program > Tillbehör

Eller Start > i sökfältet skriv skärm > i listan som kommer upp klickar du på Skärmklippverktyget.

2. Bildskärmen blir liksom 'matt' och redo för ett skärmklipp, men tryck [Esc] för att avbryta den operationen, verktyget fortfarande framme.

3. Klicka på Alternativ post-73434-0-70120800-1346652723_thumb.png

och bocka i följande:

post-73434-0-81114400-1346651058_thumb.png

4. i Skrärmklippverktyget har jag satt denna inställning, som jag personligen föredrar:

Klicka på lilla nedåtpilen strax till höger om Nytt

post-73434-0-39327600-1346652834_thumb.png

så kommer denna ruta upp:

post-73434-0-70837400-1346651421_thumb.png

5. När du har Skärmklippverktyget framme så kan du aktivera genom att antingen klicka med musen på knappen Nytt eller på tangentbordet [Ctrl] + [Print Scrn] tangenterna > tryck och håll ner vänster musknapp och dra en ram på skärmen runt det område du vill kopiera och släpp musknappen => nu har detta område lagts till i Skärmklippverktyget och samtidigt ligger det nu också i Urklippshanteraren.

Obs. Skärmklippverktyget får inte ha någon bild i sig om man aktiverar det med [Ctrl] + [PrintScrn] i så fall måste man klicka på Nytt och ev. [Esc] för att avbryta. Skärmklippverkytget blir då tomt på innehåll.

6. Du kan välja att spara detta som en bild i tex. .png format, E-posta bilden, eller att gå direkt in i något annat program och klistra in bilden med [Ctrl] + [V].

7. Du kan också använda ritpennan och annat för att rita eller markera i bilden

post-73434-0-50834600-1346652626_thumb.png

Finns ett tips till i inlägg #3 ovan.

Mvh

Redigerad av Flyfisherman
Uppdaterat

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för den snälla flugfiskarn väldigt bra beskrivet , men , den manövern har jag försttåt den är ju lättast att klara av det är att fortsätta där ifrån och till slut få bilden på en sida likt din Mr burns bild som jag inte förstår alla stegen för därför att alla förfarande instruktioner inte finns . Alla STEG finns inte där . Det är inte lätt att instruera en totalt okunnig !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

6. Du kan välja att spara detta som en bild i tex. .png format, E-posta bilden, eller att gå direkt in i något annat program och klistra in bilden med [Ctrl] + [V].<br style="color: rgb(28, 40, 55); font-size: 13px; line-height: 19px; background-color: rgb(250, 251, 252); ">

Jag kan spara , inga problem , sen gör jag precis som det står och går direkt till i detta fallet min inläggsruta och trycker ctrl +v men inget händer . Varför ?

Redigerad av pchb1knowfinder

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan spara , inga problem , sen gör jag precis som det står och går direkt till i detta fallet min inläggsruta och trycker ctrl +v men inget händer . Varför ?

Det är därför att du inte kan klistra in bilder i ett inlägg på Eforum som du har i gång i din webbläsare, till skillnad mot ett program på din dator som tex. MS-Word, MS-Paint etc.

För att bifoga en bild i ett inlägg; se först hjälpen.

Använd "Full redigerare" utan att citera så ser du knappen "Klicka för att bifoga filer" > navigera till den mapp på din disk där bilden finns > sedan ställer du text markören på den rad i inlägget du vill ha bilden/bilderna > klicka på "Lägg till i inlägg" för varje bild du vill lägga till.

Klicka på knappen 'Förhandsgranska' för att se hur inlägget ser ut, ev. redigera inlägget och Förhandsgranska inlägget igen, innan du klickar på 'Skicka redigerat inlägg'.

Exempel hur man laddar upp en bild: http://eforum.idg.se...ost__p__1563008

Detta testar du inte här i denna tråd, utan i Testhörnan.

Dessa frågor om hur man bifogar bilder och filer i ett inlägg på Eforum, hamnar utanför denna tråds ämne, i så fall är det bättre att starta en ny tråd om detta.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej , tack för infon då kanske det vore lättare för mig att använda `paint`istället ?

Du kan ladda upp helt vanlig bild som du har på din hårddisk, har inget med skärmklipp eller annat sådant att göra, men givetvis så kan du använda Skämklippverktyget för att skapa en bild av något på din bildskärm, som du laddar upp på Eforum.

Självklart måste du först spara bilden på hårddisken först, det finns en knapp för att spara i Skärmklippverktyget.

Det är ibland bra om man har ett problem och vill visa hur det ser ut på ens bildskärm eller i ett visst program.

Detta har jag också svarat i den andra tråden där du testat olika saker.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...