Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Jeens

Datorn startar inte efter byte av moderkort

Rekommendera Poster

Jeens

Hej jag köpte ett nytt modekort till min dator som har följande komponenter:

Amd fx-4100

corsair vengence 8gb

Xfx 6950 1gb

Gigabyte ga-970a-ud3

det gamla moderkortet var ett asus m5a78l-m/usb3. Det som händer är att när jag startar datorn så går alla fläktar på men ingen bild kommer. Grafikkortets fläkt beter sig konstigt först ökar den till 100% sen går den ner till 0% och så fortsätter det jag har testat med ett annat grafikkortet men det funkar inte. Tack på förhand! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Flyfisherman
Postad (redigerade)

Hej,

Först: Koppla ur nätsladden och använd ESD-skydd se denna tråds inlägg #7

Kolla in NordicHardwares Datorbyggarskolan

1. Öppna chassit eller ta av sidoplåten.

2. Moderkortsdistanser - Var noga med rätt antal på rätt position på moderkortsplåten i chassit.

Dessa skall passa motsvarande monteringshål på moderkortet.

Annars risker du kortslutning på baksidan mot moderkortets ledarbanor och lödpunkter.

3. Gå igenom allt kablage från nätaggregatet och se till att alla strömkontakter är korrekt anslutna, speciellt gäller detta dom två strömkontakterna som sitter på moderkortet.

4. Kontrollera alla övriga kontakter på moderkortet och att övriga kontakter till diskar och annat sitter som dom skall.

Följ enligt manualen och var mycket noga, speciellt så inte USB frontkontakten förväxlats på moderkortset kontakt för Firewire (1394)

post-73434-0-00808400-1336223429_thumb.png

5. Kontrollera också anslutningar för PCIE strömkontakterna på grafikkort (bak eller ovanpå) samt att grafikkortet verkligen är korrekt nedstoppat i PCI-E kontakten och inte sitter snett.

6. Tryck lite försiktigt på minnesstickorna som sitter bredvid processorn, kontrollera att dessa verkligen sitter nedstoppade och rakt i kontakterna på moderkortet.

7. Minnena, monterat dessa i DDR3_1 och DDR3_2

Manualen sidan 16

post-73434-0-84638300-1336221804_thumb.png

8. Koppla ur alla externa enheter utom bildskärm, tangentbord och mus.

Dom två sista skall anslutas till dom primära USB-portarna (a)

post-73434-0-63325700-1336222247_thumb.png

9. Koppla på strömmen och starta datorn.

10. På moderkortet finns väl kanske en lysdiod eller liten display som visar en Hexadecimal kod och om detta är fallet så finns då en tabell i manualen vad dessa felkoder betyder.

Detta finns inte på alla moderkort, men kontrollera.

11. Snurrar chassifläktar och fläktarna till grafikkort och Processor kylaren?

12. Får du upp några pipljud, beep codes?

13. Gör en Clear Cmos

1. Nätsladden dras ur vägguttaget
  2. Tryck på strömknappen på fronten så blinkar det säkert till en gång och du tömmer kvarvarande ström på moderkortet etc.
  3. Plocka ur Cmos batteriet på moderkortet i minst 1 minut, detta gör en återställning av Cmos.
    Manualen sid 28
  4. Sätt tillbaks batteriet
  5. Starta upp datorn och avbryt inte när systemet skannas igenom och Cmos/Bios inställningar och annat ställs in, vilket kan ta några sekunder ända upp till 10-20 sek. (fläktar kan varva till upp och ned då).

Redigerad av Flyfisherman
Uppdaterat listan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jeens

Tack för svar har testat allt ovanstående nu och ja fläktarna

surrar, ingen lampa eller ljud, jag gjorde även cmos ominstallation utan resultat. När jag skulle ta bort moderkortet för att kolla distanserna upptäckte jag att en sak som liknar en kylfläns som sitter mellan processorn och dom externa anslutningarna satt löst kan det vara ett problem?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Flyfisherman
Postad (redigerade)

Vilken kylfläns?

Märk ut på en bild ur manualen eller ta ett kort med kameran och lägg upp.

Eller beskriv utifrån denna bild:

post-73434-0-07785500-1336230474_thumb.jpg

Men har du lyckats riva loss en kylfläns av metall och denna sedan kommer åt någon lödpunkt eller annan elektrisk kontakt eller ledare, så kan det bli kortslutning.

Är den bara lös och du ännu inte kunnat starta datorn så har väl den inte hunnit orsaka att det blivit för varmt och skadat kretsen pga. detta.

Kortet

Vet faktiskt inte vad som orsakar ditt problem. Stöder moderkortet dina minnen och processor?

Kolla i länken ovan så finns en listor för båda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jeens

Kylfläns är nog fel ordval hat bara mobil tillgänglig så kan inte ladda upp en bild men den finns med på din bild och sitter nära 12v uttaget och svart. Köpte den som en demo-produkt på komplett kan tilläggas men om den vore skadad borde väl inte ens datorns fläktar gå igång?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Flyfisherman

Denna?

Det är ju en av komponenterna och den skall väl sitta fastlödd. Ser du om det finns lödytor på moderkortet som passar?

Ja denna får inte sitta lös, då fungerar det inte som det skall. Har nog med 12V att göra.

I så fall förklarar det att det inte fungerar som det skall. Moderkortet har visserligen två strömmatningar, ATX stora kontakten, men denna behövs ju också.

post-73434-0-21041800-1336231816_thumb.pngpost-73434-0-54462400-1336231821_thumb.png

Men skall sägas att det är svårt att avgöra med endast en bild.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jeens

du får ursäkta att jag är otydlig men det är svårt att förklara via en mobil men delen jag tänker på är större och sitter väldigt nära den del du trodde ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Flyfisherman
Postad (redigerade)

Ok. är det den stora avlånga med flänsarna på, ser lite gråare ut på bilderna och sitter alldeles bakom kontakten mot cpu till?

Ja detta är i så fall en kylare.

Hur har denna kommit lös, har du varit oförsiktigt när du monterat eller var den lös vid leverans?

I så fall är det reklamation som gäller.

Har den rivits lös med våld (någonstans i kedjan från tillverkare till dig) så kan något mer ha skadats eller orsakat kortslutning.

Hur lös är den?

Gör en noggrann okulärbesiktning (med ögonen, kanske med lupp eller förstoringsglas) och kolla efter skador på komponenten under eller på moderkortets ledare.

Ja du, svårt detta skall jag säga så här på distans att avgöra.

Men det ligger ju nära tillhands att misstänka att detta på något sätt orsakar ditt problem.

Mvh ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jeens

Nej bygger inte datorer så ofta så men när jag gör det är jag väldigt försiktig har också använt esd-armband ;) vad skulle det annars kunna vara för fel? Att skicka in moderkortet till komplett är inget som lockar då det kostade en hel del pengar i frakt, det finns inget sätt att begära ett nytt moderkort utan att skicka in det gamla?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Om det gäller reklamation/garanti, dvs att det var trasigt när det kom till dig så är det Komplett som ska betala frakten och inte du.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Flyfisherman
Postad (redigerade)

Det som händer är att när jag startar datorn så går alla fläktar på men ingen bild kommer. Grafikkortets fläkt beter sig konstigt först ökar den till 100% sen går den ner till 0% och så fortsätter det jag har testat med ett annat grafikkortet men det funkar inte. Tack på förhand! :)

Bara grafikkortets fläkt som beter sig konstigt?

Du skiftade grafikkort; men betedde sig detta likadant med fläkten?

Stäng av datorn, dra ur nätsladden, ESD skydd används.

1. Koppla ur sata-kontakterna från moderkortet för både hårddisk och DVD-brännare.
    Koppla ur strömkontakerna från både hårddisk och DVD-brännare.
    Ha dessa helt urkopplade.
  2. Plocka ur alla minnena och sedan monterar du en minnessticka i kontakt DDR3-1
    Kontrollera att minnet kommer ned riktigt så att 'låsflärparna' på sidorna reser sig i rätt position.
  3. Koppla ur alla kontakter från moderkortet till samtliga externa uttag och lampor utom Power sw.
    Tex. USB, SATA, Firewire (1394), ljud, högtalare, lysdioder, reset sw. etc.
    Rött kopplas bort på dessa:

post-73434-0-19056500-1336493998_thumb.png

Endast Power switch (pwr) ansluten och kopplas in så här (nr. 7 bilden ovan):
    post-73434-0-96386400-1336493422_thumb.png
  4. Har du något ytterligare extrakort installerat? Plocka ur.
  5. Grafikkortet ansluts till PCI-E x16 kontakt på moderkortet (närmast CPU) och nedtryckt, rakt.
  6. PCI-E strömkablar bak eller ovanpå grafikkortet intryckta ordentligt.
  7. Nätverkskabel kopplas ur.
  8. Mus och tangentbord kopplas ur
  9. Endast bildskärm inkopplad och där byter du port på grafikkortet och helst en annan videokabel.
  10. Starta datorn och se om du får bild.

Uppdaterat

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jeens

Okej har testat det nu utan resultat, kan tillägga att mitt andra grafikkort är ett radeon 4650 alltså även det ett AMD, men det kan väl knappast vara kompabilitets fel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Flyfisherman

Ok.

Nej inte när det gäller grafikkorten, men det bästa är ju att du testar med det gamla som heller inte kräver lika mycket av nätaggregatet.

Men jag måste fråga om det var ett komplett kit du köpte?

Alltså med processor, moderkort och minnen, eller om du införskaffat dessa separat?

CPU Amd fx-4100 stöds nämligen bara av BIOS ver. F3 och senare.

Är det en äldre BIOS version så är det inte säkert att nånting kan starta med denna CPU.

Se här: Processorlista till höger syns BIOS ver.

Har du en annan CPU du kan testa med som passar till kortet?

Samma sak med minnena och där vore det bra att veta Corsiars art nr.

Se denna som Gigabyte testat och garanterar kompatibilitet för just ditt moderkort.

Memoryy QVL

Fast Gigabyte testar ju aldrig alla minnen som finns på marknaden, så många som kan fungera mycket bra finns heller inte med, men dom som är med är garanterade.

Sen har du inte svarat på mina frågor i tidigare inlägg.

Och om du gjort en noggrann kontroll efter ev. skador som den lösa kylaren orsakat.

Annars så kan du läsa Cecilias inlägg #10 ovan och göra en reklamation.

För jag kommer inte på något mer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jeens

Det var inget komplett kit, Hade som sagt ett gammalt moderkort innan med samma komponenter alltså har bara moderkortet byts ut. Jag har inte möjlighet att testa med någon annan processor då min gamla var en Am2+ . Jo visst sitter den löst det syns att den har lossnat men inget bränt på moderkortet i närheten som är synligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...