Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

WiFi kanal 14....


virtuosen2

Rekommendera Poster

virtuosen2

Hej alla!

 

Jag har kört "wifi analyzer" på min padda, och mätt trafik, använda kanaler samt "lediga kanaler"...

Kanal 14 är TOTALT helt ledig, eftersom den enbart är för Japan, då den används för satelliter i EUropa samt USA.

 

Den ser sååå fiiin ut! Den lilla "jungfrukanalen"!

Kan man få problem med "lagen" om man aktiverar kanal 14 på wifi?

 

Någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom ihåg att kanalerna överlappar varandra så kanal 11 och högre kan störa kanal 14.

 

Störningskällor:

...

Vissa externa monitorer och LCD-skärmar: Vissa skärmar kan avge harmonisk störning, speciellt på bandbredden 2,4 GHz mellan kanalerna 11 och 14. Denna störning kan vara som värst om du har en bärbar dator med locket stängt och en extern monitor ansluten till den.

http://support.apple.com/kb/HT1365?viewlocale=sv_SE&locale=sv_SE

 

Om du ställer in din utrustning på kanal 14 så kommer du få en deviation (802.11B/G) som svänger mellan 2474 - 2494 MHz. Enligt PTS säger bandplanen att du inte får överskrida 2483,5 MHz för RadioLAN.

 

Om vi tittar på vad du kan störa ut, så säger PTS bandplan "Mobil radio rymd->jord". Detta innebär att en del av kommunikationen ifrån en satellit till jorden skulle kunna störas ut. Jag har dock inte någon information hurpass utbredd användningen är just mellan 2483,5 - 2494 MHz för dessa ändamål.

 

Fast om du stör något som är viktigt för någon, så kommer du få hembesök med tillrättavisning samt om det vill sig illa böter. Utanför bandplanen så krävs trottsallt en licens.

https://www.flashback.org/t1015238
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd endast kanal 1, 6 och 11. De andra överlappar varandra och är inte helt rena. Har du grannar som använder andra kanaler så att inga kanaler är rena kan du överväga att skaffa något som går på 5Ghz bandet. Dock svårt med stöd på 5Ghz med smartphones och plattor med mera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

Tackar för alla svar!

Tyvärr blev jag ju inte klokare för det, eftersom jag redan visste detta.

Har för mig att Jörgen Städje visade en spektrumplan i en av sina utmärkta artiklar, och att kanal 14 används för "rymdtrafik". Vilken sorts rymdtrafik rör det sig om? Något de sitter och pular med på Esrange eller?

Grejor i rymden borde väl bli lika störda av att 80 miljoner japaner är "radioaktiva" på kanal 14? ;)

(Någon "tsunami" av störningar till rymden verkar det ju inte vara därifrån??)

Flåt för min dåliga humor.

 

Edit: Det är tydligen MSS enligt PTS frekvenslista som använder kanal 14 utanför Japan.

http://searchmobilecomputing.techtarget.com/definition/mobile-satellite-services

 

Konstigt att de inte använder samma kanal i Japan, eller att det "funkar bra där ändå"??

(Infogning av länk är fortfarande kajko här!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Min egen erfarenhet är att ju högre upp på frekvensbandet, ju svårare har signalerna att ta sig igenom hinder.

 

Kanal 1 har jag funnit ut fungerar bäst på min D-Link Dir-655

Dessutom så har jag nästan inga grannar som använder kanal 1 heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

Samma här! När jag slår av min AP/router blir jag dock bekymrad av att det ligger en massa trafik på kanal 1!

(Trafiken syns bättre om man stänger av!)

Trots allt funkar det bra, men kanal 14 såg/ser så fiiin ut! ;)

Ingen trafik alls där...

 

Edit: Enligt PTS frekvenslista används tydligen kanal 13 av "militären"..

Och jag som trodde att "kanal 13" inte fanns på grund av amerikansk vidskepelse... (Jämför höghus i USA som har våning 12 och därefter 14...) End edit..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

Är väl bara att testa 14 lite småttB)

 

Hehe..

Tänk om "TV-pejlarna" kommer??

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

Hehehe.. Mr Flyfisher!

Det du skriver om är väl "side topic", men ändå på samma tema..

Wifi kanal 14 har faktiskt inget att göra med 3G-nätet....

 

Att sätta upp en "egen 3G-basstation" för att möjligen "sniffa" trafik är överkurs just nu...

 

Hej och hopp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Nja det var som svar på "TV-pejlarna kommer" och att det faktiskt kan ske om det visar sig störa något även om det inte stör just 3G.

 

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...