Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Extern skärm via HDMI


Mr Andersson

Rekommendera Poster

Mr Andersson

Jag funderar på att köpa ny bärbar dator. Den datorn jag är intresserad av har HDMI precis som min skärm.

 

Kan man anta att den kan skicka ut 1900x1200 via HDMI fastän att den inbyggda har något lägre upplösning och att tillverkaren anger det som max upplösning?

 

Jag har kontaktat butiken men deras svar var något svävande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oftast så klarar en laptop av högre upplösning än den inbyggda skärmen. Men det är nog ingen hundraprocentig garanti. Det är lättare att gissa sig till det om du berättar vilket grafikchip och hur mycket grafikminne datorn har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Det är AMD Radeon™ HD6750M (PowerXpress) med 1GB GDDR5.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det chippet sitter i en imac som använder 1980x1080 i upplösning. Notebookcheck har i sina tester högsta upplösning på 1280x1024.

 

Så full-hd verkar ju gå. Men du vill ha lite mer än så. Och det kanske blir knepigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Det står:

 

  • Dual-link DVI with HDCP13
    • Max resolution: 2560x160014

    [*]DisplayPort 1.2

    • Max resolution: 2560x160014
    • Multi-Stream Transport
    • 21.6 Gbps bandwidth
    • High bit-rate audio

    [*]HDMI® 1.4a with Stereoscopic 3D Frame Packing Format, Deep Color, xvYCC wide gamut support, and high bit-rate audio

    • Max resolution: 1920x120014

    [*]VGA

    • Max resolution: 2048x153

     

     

    Men detta är lite skumt, ser ut som det refereras till ett diskret grafikkort, fast samtidigt står det AMD Radeon™ HD 6700M/HD 6600M Series Graphics, där M då betyder Mobile

Vad är det för grafikutgångar på laptopen?

Annars är det HDMI max 1920x1200 men det står en liten 14 och denna info hittar jag inte igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under fliken Footnotes så står det

  • 14. Some custom resolutions require user configuration.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Det kan jag leva med, bara jag vet att hårdvaran klarar 1900x1200 :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ett sätt som kräver lite merarbete är att du besöker en datorbutik som har just denna modell uppe som demo (oavsett om du skall näthandla) och ber försäljaren visa hur man kopplar in en extern skärm via hdmi och hur man ställer in separat skärmupplösning för denna.B)

 

För det visas helt säkert andra upplösningar som är valbara när en sådan bildskärm kopplas in, än standardvalen för laptopens inbyggda bildskärm.

 

Bor du i närheten av tex. Alina Systems och dom har denna som demomaskin, så får du troligen denna visning direkt.

Ja kanske även på Elgiganten, fast där är jag mer tveksam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...