Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Minneskorthanteraren borta?


linkoso

Rekommendera Poster

Hej! Jag är ingen höjdare på datorer och nu är det så att jag har som det verkar råkat avaktivera minneskorthanteraren genom att datorn höll på och trasslade med en minneskort när jag skulle lägga över bilder. Kortet fungerade förra veckan och lägga över bilder med men igår när jag satte i det så reagerade inte datorn alls på det (vilket jag kan minnas har hänt någon enstaka gång förut också men att datorn "hittat" kortet sen. Jag tröck iaf. på en liten ikon nere i högra hörnet som ska ha haft med USB eller något o göra (någon grön pil) och stoppade den och man fick ett meddelande om att det var säkert och ta ut USB.

 

... Ja, iaf. så försökte jag sätta i minneskortet igen men datorn verkar inte känna av det alls. Inga pop-up fönster med alternativ, ingen reaktion att den känner av någon USB lr maskinvara och när man går in på "dator" så finns där ingenting heller (annars brukar man ju kunna gå in där och in till minneskortet om inget pop-up har dykt upp).

 

Jag själv är inte helt 100 på om det var minneskorthanteraren jag stängde av utan en bekant gissade på det genom beskrivningen ... Har varit inne på kontrollpanelen o kikat, sökt på datorn för att försöka få igång det igen men hittar ingenting... Puts väck!?

 

Vad kan vara felet? Eller kan det helt enkelt vara så att minneskortet pajjat? Den funkar på kameran men det är en ganska gammal kamera som används mycket under åren.

 

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej och välkommen till Eforum.

 

När du valde att göra 'mata ut flyttbar disk' genom att klicka på den ikonen längst ned, så har även minneskortläsaren blivit urkopplad från systemet av någon anledning.

 

Om du öppnar 'Dator' eller 'Utforskaren' så ser du väl heller inte enhetsbokstaven för just den minneskortläsaren?

 

En omstart av Windows så läses enheten in igen och bör då synas i utforskaren och kunna hantera ditt minneskort när du stoppar i det igen.

 

Jag hade själv det problemet tidigare, men numera så avmonteras inte längre enheten (så enhetsbokstaven försvann), utan endast själva minneskortet när jag klickar på den ikonen 'Säker borttagning'.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, tack!

 

Just ja, jag har testat starta om 2 gånger utan att den kommit tillbaka. :/ Men får väll testa lite till, kanske ploppar fram rätt som det är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ok.

 

Starta Enhetshanteraren http://windows.micro...-Device-Manager

 

  • Öppna Enhetshanteraren genom att klicka på Start4f6cbd09-148c-4dd8-b1f2-48f232a2fd33_47.png, Kontrollpanelen, på System och underhåll och sedan på Enhetshanteraren.‌ 18abb370-ac1e-4b6b-b663-e028a75bf05b_41.png Om du uppmanas att ange administratörslösenord eller bekräftelse, följer du uppmaningen.

Och i denna kontrollerar du först om du ser några gula symboler som indikerar att något är fel i listan över enheter.

 

Sedan klickar du och expanderar Diskenheter - syns minneskortläsaren där?

Det kan vara 4 st. som dyker upp

post-73434-0-66754800-1335937060_thumb.png

 

 

Hur ser det ut i 'Dator' post-73434-0-96884500-1335937318_thumb.pngeller 'Utforskaren', syns enheterna där?

 

Hos mig är det J,K,L och M

post-73434-0-24073500-1335937225_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga gula ikoner men däremot så saknas massor av annat. Enda enhet med flyttbara lagringsmedia för mig är DVD (däremot kollade jag igår innan jag stängde ned det där och då fanns ju alla olika enheter där, så det är ju utan tvekan jag som klantat till något) och på diskenheter finns också bara en. Och det är ingen utav de på din bild.

 

tomt.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Woho! :D Det funkar igen nu! Provade igen och starta om. Fast denna gången stängde jag av datorn helt och sedan startade den igen. Och minneskortet reagerar den på nu med! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Vad har du för dator; fabrikat och modellbeteckning?

Minneskortläsaren; förinstallerad eller köpt separat?

 

Börja med att klicka på detta i enhetshanteraren

post-73434-0-44692100-1335938660_thumb.png

 

 

Enhetshanteraren > USB-styrenheter > USB-masslagringsenhet ja högerklicka på allihopa i just denna lista och välj uppdatera drivrutin

post-73434-0-08843300-1335939138_thumb.png

 

I den listan under Usb-styrenheter, finns det någon okänd enhet?

I så fall högerklickar du på den enheten och väljer avinstallera enheten, därefter stänger du av Windows och datorn helt, väntar minst 10 sek. starta datorn och kontrollera igen.

 

[Edit] Missade ditt inlägg. Vad bra att det lyckades.

Hädanefter när du skall plocka ut minneskortet, så gör inte detta genom att klicka på ikonen, utan i Utforskaren välj enhetsbokstaven och ditt minneskort, sedan högerklickar du och väljer 'Mata ut'.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...