Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Någon som kan tipsa om en Stabil och driftsäker dator


sotlugg

Rekommendera Poster

När min gamla PC fick "Windows"-viruset fick jag hjälp att plocka fram dokumenten igen. Men datorn behöver bytas ut. Då de flesta i familjen har en Mac köpte jag en I-Mac. Det visade sig snart att det var något fel och efter dagar i Apples support konstaterades att det var ett hårdvarufel. Det var att ragga hjälp så man kunde köra tillbaka datorn till Elgiganten och utnyttja öppetköpgarantin. Apple gav ingen hjälp eller ersättning förutom erbjudande att reparera en helt ny dator. Sedan var jag avskräckt från Mac. Inte för jag tror att PC-tillverkarna handlat bättre i dessa kapitalistiska tidevarv. Men ändå blir det en PC igen, som jag kan och slipper lära en massa nytt. En bärbar den här gången. Blir det fel kan man i alla fall ta med sig datorn utan att ta taxi. I de kategorier som PC sorterat tipsen är det ingen som passar mina behov. Jag vill ha en stabil, driftsäker dator.

Jag använder datorn till att skriva böcker så det kan vara långa manus inne ibland. Dessutom har jag med Picasa en hel del bilder. Annars en del brev, inköp, surfande och andra skriftliga dokument.

Datorn ska ha DVD men kan ha liten skärm. Dessutom en dockningsstation så jag kan bl a kan se på filmer från Lovefilm med en skaplig skärm kopplad samt mitt "gamla tangentbord" av modell större samt mus. Hoppas inte datorn blir för varm då. Den bärbara kommer sällan att flyttas men möjligheten måste finnas enligt ovan. Priset får gärna vara lågt men måste vägas mot behovet av kraven på stabilitet och driftsäkerhet..

Är det några vänliga själar där ute i rymden som kan ge mig några tips vore jag tacksam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne
Men ändå blir det en PC igen, som jag kan och slipper lära en massa nytt.
:D

 

Då ska du inte välja en ny PC för då drabbas du av Windows 7 och kanske Microsoft Office 2010.

Och dom har bara namnet gemensamt med tex

XP eller Microsoft Office 97/2000/XP.

Beklagar.

 

Jag har själv Microsoft Office 2007 på jobbet och arbetar mycket långsammare än i Office 2003.

Som tur är har jag XP.

 

Och kolleger som fått Windows 7 har ingen aning om hur man löser det som var enkla problem i XP.

Tex söka efter en fil på datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill ha en stabil, driftsäker dator.
Kolla efter datorer som säljs till företag och oftast hittar man dem om man söker efter datorer med Windows 7 Pro. http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s87046873&o=tillv_pop&cols=#prodlista

Det du vill göra verkar inte kräva mycket av datorn så processorn Intel Core i7 verkar överdrivet i ditt fall.

 

T ex HP har ju sina produkter uppdelade efter om de riktar sig mot privatpersoner eller företag: http://www8.hp.com/se/sv/prodserv/laptops/business.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:D

 

Då ska du inte välja en ny PC för då drabbas du av Windows 7 och kanske Microsoft Office 2010.

Och dom har bara namnet gemensamt med tex

XP eller Microsoft Office 97/2000/XP.

Beklagar.

 

Jag har själv Microsoft Office 2007 på jobbet och arbetar mycket långsammare än i Office 2003.

Som tur är har jag XP.

 

Och kolleger som fått Windows 7 har ingen aning om hur man löser det som var enkla problem i XP.

Tex söka efter en fil på datorn.

 

Svar:

 

Tack Jannejanne för svaret. Antar att det bara är kosing som driver Microsoft att komma med dessa nya operativsystem. Jag har hängt fast vi XP så länge som möjligt. Men nu har Microsoft meddelat att de slutar med all service på det programmet. Så kan de tvinga sina användare att uppdatera sig till krångligare program. Fast å andra sidan ska det väl vara lättare att lära sig Windows 7 än OSX?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla efter datorer som säljs till företag och oftast hittar man dem om man söker efter datorer med Windows 7 Pro. http://www.prisjakt....cols=#prodlista

Det du vill göra verkar inte kräva mycket av datorn så processorn Intel Core i7 verkar överdrivet i ditt fall.

 

T ex HP har ju sina produkter uppdelade efter om de riktar sig mot privatpersoner eller företag: http://www8.hp.com/s...s/business.html

 

Svar:

 

Ska göra ett försök att titta på dina förslag. Men är inte datorer till företag överprissatta. Sen är det där med dockningsstation. Vore tacksam för mer konkreta förslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv Microsoft Office 2007 på jobbet och arbetar mycket långsammare än i Office 2003.

Som tur är har jag XP.

 

Och kolleger som fått Windows 7 har ingen aning om hur man löser det som var enkla problem i XP.

Tex söka efter en fil på datorn.

 

Låter som det är dags att ta ett snack med ledningen på erat företag som du jobbar på om lite utbildning av personalen på ny programvara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svar:

 

Ska göra ett försök att titta på dina förslag. Men är inte datorer till företag överprissatta. Sen är det där med dockningsstation. Vore tacksam för mer konkreta förslag.

De är dyrare än datorer med samma prestanda som är riktade mot privatpersoner. Men ofta beror det på att företag värdesätter annat än bara lågt pris, t ex hållbarare. Men vad menar du med "stabil och driftsäker"? Du menar kanske bara en dator som inte kraschar.

 

De datorer som kom upp i min länk är alla dockningsbara. Men behöver du att de är dockningsbara? Det låter mest som att du behöver en dator med utgång till bildskärm och USB-port för tangentbord och det behövs det ingen docka för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De är dyrare än datorer med samma prestanda som är riktade mot privatpersoner. Men ofta beror det på att företag värdesätter annat än bara lågt pris, t ex hållbarare. Men vad menar du med "stabil och driftsäker"? Du menar kanske bara en dator som inte kraschar.

 

De datorer som kom upp i min länk är alla dockningsbara. Men behöver du att de är dockningsbara? Det låter mest som att du behöver en dator med utgång till bildskärm och USB-port för tangentbord och det behövs det ingen docka för.

 

Svar:

Tack för synpunkter. Vad jag menar med stabil och driftsäker är väl en dator som inte är allt för plastig och har genomtänkta lösningar vid anslutningar. Såg en gång en Toshiba som hade en anslutning som inte höll för minsta slitage. Finns gott om slarvigt byggda datorer. Du har säkert rätt i att företagsdatorer är mer stabila. Men det finns så många sorter att jag blir snurrig i huvudet. Tack för tipset att jag kanske inte behöver någon docka eftersom jag bara kommer att ta bort datorn någon enstaka gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver nog tänka efter hur stor bildskärm och dator du vill ha för det är stor skillnad på 12 och 17 tum. De närmare 400 datorerna i min länk blir 236 om man väljer att datorerna ska finnas i lager och drygt 100 om man tar bort de som kostar mer än 11000 kr (vilket ungefär motsvarar i7-processorer).

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s87059453&o=tillv_pop&cols=#prodlista

Läs omdömen och recensioner, samt kolla hur tillverkarna beskriver sina datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående krav på dockningsstation:

Man kommer ganska långt med bara en USB-hubb som också är mycket billigare. Där kan man koppla in mus, tangentbord, extern hd om man nu har sådan och ha en kontakt över till något annat. Du får välja en bärbar med de kontakter du behöver. Det finns garanterat någon som passar med den skärm du har och det finns i princip bara 3 kontakter att välja på till skärmar, VGA, DVI och HDMI. Alla bärbara har antingen DVI eller HDMI och VGA. Nyare har VGA och HDMI. Har du en skärm med DVI så finns det adapter för att koppla till HDMI.

 

Mitt tips: skippa dockningsstation om du inte flyttar datorn riktigt ofta.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående krav på dockningsstation:

Man kommer ganska långt med bara en USB-hubb som också är mycket billigare. Där kan man koppla in mus, tangentbord, extern hd om man nu har sådan och ha en kontakt över till något annat. Du får välja en bärbar med de kontakter du behöver. Det finns garanterat någon som passar med den skärm du har och det finns i princip bara 3 kontakter att välja på till skärmar, VGA, DVI och HDMI. Alla bärbara har antingen DVI eller HDMI och VGA. Nyare har VGA och HDMI. Har du en skärm med DVI så finns det adapter för att koppla till HDMI.

 

Mitt tips: skippa dockningsstation om du inte flyttar datorn riktigt ofta.

 

 

 

Svar:

Tack för tips och undervisning. Jag kommer att använda den bärbara som en stationär därför då slipper jag krypa på golvet med alla sladdar (har lite dåliga knän) dessutom att den vid behov lätt kan flyttas i en väska. Annars skulle jag valt en stationär. Med dina råd så kommer jag att avstå från dockningsstation och satsa på USB-hubb. Vad gäller skärm så fick jag en del ny kunskap, som jag kan ta med vid köpet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver nog tänka efter hur stor bildskärm och dator du vill ha för det är stor skillnad på 12 och 17 tum. De närmare 400 datorerna i min länk blir 236 om man väljer att datorerna ska finnas i lager och drygt 100 om man tar bort de som kostar mer än 11000 kr (vilket ungefär motsvarar i7-processorer).

http://www.prisjakt....cols=#prodlista

Läs omdömen och recensioner, samt kolla hur tillverkarna beskriver sina datorer.

 

Svar: Tack Cecilia. Jag behöver inte mer än 13" eftersom jag tänker ha en extern skärm. Har hört att runt 20" räcker för TV Play och DVD-film. Länken är verkligen användbar och ju mer jag tänker på det är nog en företagsdator grejen för mina behov.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du extern skärm redan eller ska du köpa det också?

Om du ska köpa skärm så tänk på att dagens Wide skärmar är betydligt mindre än de med det gamla 4:3 formatet om man jämför storlek på skärmar med samma tumtal. Idag ser jag ingen anledning att köpa en skärm mindre än 22/23 tum om det inte är för att man inte får plats med större.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du extern skärm redan eller ska du köpa det också?

Om du ska köpa skärm så tänk på att dagens Wide skärmar är betydligt mindre än de med det gamla 4:3 formatet om man jämför storlek på skärmar med samma tumtal. Idag ser jag ingen anledning att köpa en skärm mindre än 22/23 tum om det inte är för att man inte får plats med större.

 

Svar: Jag ska slå på stort och köpa ny skärm. Vad är skillnaden mellan Wide-skärmar och 4:3-formatet? Nja platsen är inget problem. Lyder ditt råd och köper 22/23 tum.

Tack för ditt svar.

Marianne P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

22" (oftast 21,5") tycker jag personligen är för litet om det är 1920x1080 16:9.

Minst 23" eller hellre 24" om det skall vara högupplöst widescreen.

 

Eftersom du skall skriva mycket så fundera på en 23-24" 16:10 istället för 16:9.

En sådan blir lite större på höjden och lättare att läsa textmassan på utan att behöva justera upp dpi värdet så det går att läsa på skärmen.

 

En 22" (21,5") i 16:9 format med 1920x1080 upplösning är betydligt mindre än dom äldre 22" 1680x1050 16:10 som var min favorit tidigare.

 

Att kosta på sig en bra bildskärm kan vara lika viktigt som en bra dator.

Besök datorbutiker och be att få se olika varianter med skärmarna påslagna så du kan bilda dig en uppfattning.

Se denna också http://eforum.idg.se...a-ny-bildskarm/

 

Prisjakt filtrerat 22-24" 16:10 1920x1200 pris:1500-4000 http://www.prisjakt....ams=l=s87125301

 

Jag har själv en 24" 16:9 1920x1080 samt en 22" 16:9 1920x1080 som båda är av märket BenQ kopplade till samma dator.

22" 16:9 1920x1080 är betydligt mindre och sämre att läsa text och läsa webbtidningar på än min tidigare 22" 16:10 1680x1050

Men funderar på att byta ut den 22" 16:9 till en 23"-24" 16:10

Jag har plats för detta på mitt datorskrivbord, för dom tar upp plats.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wide-skärmar är lite bredare och lägre vilket då ger att bildrutan blir lite mindre på samma tumtal. Läs denna länk med en ganska omfattande förklaring:

http://www.sweclocke...-aspect-ratios/

 

Svar: Tack för intressant läsning. Ändå undrar jag varför man inte använder sig av "Gyllene snittet". Har alltid stört mig på dessa breda skärmar, men aldrig lyckats få svar på varför de görs i detta format både i film och datorer. Tavelramar är oftast i gyllene snittet och jag tycker att man då bäst verkligen ser bilden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du extern skärm redan eller ska du köpa det också?

Om du ska köpa skärm så tänk på att dagens Wide skärmar är betydligt mindre än de med det gamla 4:3 formatet om man jämför storlek på skärmar med samma tumtal. Idag ser jag ingen anledning att köpa en skärm mindre än 22/23 tum om det inte är för att man inte får plats med större.

 

Svar:

Anledningen att inte gå upp för mycket i storlek på skärmen är att jag mestadels ska använda den till att skriva texter på. Skrev ett tag på I-Macen med 21" och tyckte texten blev lite oöverblickbar vid skrivandet av texter då man måste sitta vid tangentbordet. Men jag vill ändå behålla möjligheten att se på någon Lovefilm emellanåt. Så det är en kamp mellan hötapparna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svar:

Hej flyfisherman!

Trodde jag redan svarat på ditt informativa inlägg. Eller försvann det i redigeringen? Mer och mer förstår jag att man kanske inte ska ha samma skärm till att skriva texter och se på Play-TV och kolla DVD. Skriver som tidigare sagt mycket och ofta. Ibland kopplar jag av med Play TV på min nuvarande pytteskärm eller ser på DVD i min DVD spelare. Skulle helst vilja kombinera dessa båda funktioner i min nya skärm. När jag testat stor skärm till textskrivning blir det ansträngande för ögonen att sitta så nära, men kanske går det att justera? Till filmvisning är de utmärkta då behöver jag inte tangentbordet och kan flytta stolen bakåt och få längre avstånd till bilden. Har du några tips om dessa två tittarsätt går att kombinera i samma skärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svar: Tack för intressant läsning. Ändå undrar jag varför man inte använder sig av "Gyllene snittet". Har alltid stört mig på dessa breda skärmar, men aldrig lyckats få svar på varför de görs i detta format både i film och datorer. Tavelramar är oftast i gyllene snittet och jag tycker att man då bäst verkligen ser bilden.

 

Håller med, ser inga som helst fördelar med Wide. Wide-formatet kom väl till för att efterlikna biodukarna och tillverkarna kan tillverka en något mindre skärm med samma tumtal. Kommer ihåg hur besviken jag blev när jag köpte min första wide-skärm. Lät stort med 19" då men egentligen så är en sådan bara obetydligt större än en 17" 4/3 skärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

 

Att titta på film går utmärkt med dom flesta typerna av bildskärmar.

Storleken på bildskärmen kan bara du avgöra, men tex. formatet widescreen 16:9 är ju mer anpassad för ett sådant filmformat, men går naturligtvis att använda för annat, men jag gillar det inte riktigt. 16:9 är inte optimalt för kontors eller vilket som helst arbete vid datorn.

 

När det gäller en bildskärm i 16:10 formatet så går den också utmärkt att titta på film i, fast då visas ju en film i widesceen formatet 16:9 med svarta kanter uppe och nere, men inget av filmen förvrängs eller försvinner.

 

Faktiskt så kan liknande fenomen ske på en 16:9 bildskärm när du skall titta på en film i ett annat format än just widesceen 16:9

Tex. bioformatet 2,35:1 etc.

 

Så filmvisning bör inte vara ett hinder eller att göra andra saker, bildbehandla - då krävs en bra skärm med bra färgåtergivning och att spela häftiga spel klarar vilken skärm som helst av idag.

 

Journalister skriver kanske gärna i sina desktop-publishingprogram på höjden (fast detta vet jag inte om det gäller idag), att ha en skärm som är högre än bredden och många av dagens bildskärmar går ju också att vrida 90 grader och man ändrar också bildskärmsinställningarna efter detta.

 

Min enda rekommendation i detta är som jag tidigare sagt; besök olika datorbutiker och vänner, kollegor och be att få titta på bildskärmar med olika egenskaper:

  • Upplösning
  • Storlek
  • Format 16:9 widescreen och 16:10 och dessa kanske bara datorbutiker har
  • Höj och sänkbar om du skall tillbringa mycket tid vid datorn (se min andra tråd)
  • Matt eller blank, beroende på om du har solljus in
  • Välj ut några kandidater som verkar intressanta, sök sedan tester eller reviews på utländska sajter.

Du får naturligtvis ställa frågor här också, men tänk också på att vad som är bäst kan vara beroende på ens personliga preferenser.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Att titta på film går utmärkt med dom flesta typerna av bildskärmar.

Storleken på bildskärmen kan bara du avgöra, men tex. formatet widescreen 16:9 är ju mer anpassad för ett sådant filmformat, men går naturligtvis att använda för annat, men jag gillar det inte riktigt. 16:9 är inte optimalt för kontors eller vilket som helst arbete vid datorn.

 

När det gäller en bildskärm i 16:10 formatet så går den också utmärkt att titta på film i, fast då visas ju en film i widesceen formatet 16:9 med svarta kanter uppe och nere, men inget av filmen förvrängs eller försvinner.

 

Faktiskt så kan liknande fenomen ske på en 16:9 bildskärm när du skall titta på en film i ett annat format än just widesceen 16:9

Tex. bioformatet 2,35:1 etc.

 

Så filmvisning bör inte vara ett hinder eller att göra andra saker, bildbehandla - då krävs en bra skärm med bra färgåtergivning och att spela häftiga spel klarar vilken skärm som helst av idag.

 

Journalister skriver kanske gärna i sina desktop-publishingprogram på höjden (fast detta vet jag inte om det gäller idag), att ha en skärm som är högre än bredden och många av dagens bildskärmar går ju också att vrida 90 grader och man ändrar också bildskärmsinställningarna efter detta.

 

Min enda rekommendation i detta är som jag tidigare sagt; besök olika datorbutiker och vänner, kollegor och be att få titta på bildskärmar med olika egenskaper:

  • Upplösning
  • Storlek
  • Format 16:9 widescreen och 16:10 och dessa kanske bara datorbutiker har
  • Höj och sänkbar om du skall tillbringa mycket tid vid datorn (se min andra tråd)
  • Matt eller blank, beroende på om du har solljus in
  • Välj ut några kandidater som verkar intressanta, sök sedan tester eller reviews på utländska sajter.

Du får naturligtvis ställa frågor här också, men tänk också på att vad som är bäst kan vara beroende på ens personliga preferenser.

Mvh

 

Svar:

Tack för kloka ord på vägen mot butiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Tack alla som gav mig råd och synpunkter inför dataköp. Vad det blev? En Lenovo Thinkpad T410 med Intel Core 15-

560 2.66GHz 4096MB 320GB, DVDRW, USB 14" Wide Tft, Ljudkort WWAN, Nätverkskort, WLAN, Modem, Webcam försinstallerat Windows 7 Prox64

Skärm HP L1950 19" TFT, Upplösning 1280x1024 (det fyrkantigaste jag hittade. Får se film på TV med DVD).

Fick bra pris på Inrego.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Personligen har jag erfarit att de flesta konsumentskärmarna är rena skiten då det är TN-paneler.

 

När jag bytte upp mig senast satsade jag på en IPS-skärm.

Den har bra betraktingsvinklar åt alla håll så det spelar ingen roll om jag lutar mig bakåt eller flyttar mig sidled.

Jag brukar vid skrivkramp vanka runt och läsa om och om det senaste jag skrivit och det funkar med min skärm.

Jag köpte en HP zr24w och den är helt enkelt suverän.

Den har en matt yta som gör att inte allting speglas och stör

Den går dessutom att vrida på 90 grader när jag skriver och får plats med en hel sida på skärmen.

 

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/hp_zr2440w.htm

 

Den var lite dyr men jag ångrar inte köpet ett dugg.

Mina ungar har spelskärmar med ultrasnabb uppdatering och de är mycket sämre för text och bild.

 

 

En bra skärm hänger med i ett par datorer och det är skärmen du skall titta på varenda dag så snåla inte på den.

 

Minsta lilla du inte tänker sitta stilla mitt framför skärmen så bör du välja IPS eller bättre.

Problemet är att kedjorna inte har några sådana utställda så man kan jämföra.

Men även dyrare TV brukar ha bättre skärmar än de billiga TN-panelerna så om du vinklar skärmen på en bärbar eller vinklar runt lite med de stationära skärmarna när du är på en stor kedja och jämför betraktningsvinklarna med de dyrare TV-apparaterna ser du hur illa det är jämfört med en riktig kvalitetsskärm.

Har du en gång suttit och skrivit vid en IPS duger inget sämre efter det.

 

Lev väl

Anakin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...