Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installationsproblem


wallhall

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har konfigurerat om min hp EliteBook 6930p och försöker därefter installera Windows XP. Tidigare fanns Vista på datorn, men har ingen skiva till detta- därför fick det bli xp-installation istället.

 

Datorn startar upp, skivan snurrar men sen kommer felmeddelandet nedan:

 

"Non-System disk or disk error

replace and strike any key when ready"

 

Vad är det för fel och vad kan jag göra?:blush:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MBR (Master Boot Record) kan ha blivit skadat. Försök att reparera med fixmbr från Återställningskonsolen (Recovery Consol): Reparera MBR

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har konfigurerat om min hp EliteBook 6930p och försöker därefter installera Windows XP. Tidigare fanns Vista på datorn, men har ingen skiva till detta- därför fick det bli xp-installation istället.

 

Datorn startar upp, skivan snurrar men sen kommer felmeddelandet nedan:

 

"Non-System disk or disk error

replace and strike any key when ready"

 

Vad är det för fel och vad kan jag göra?:blush:

Är det en äkta XP-skiva eller en hembränd? En hembränd kan ju ha blivit felbränd. Går det att starta någon annan dator från skivan?

Sedan finns ju alltid möjligheten att det är fel på CD-läsaren.

 

Är BIOS inställd på att starta från CD-läsaren?

 

Jag vet inte vad du menar med att du har konfigurerat om datorn, men normalt har märkesdatorer en återställningspartitionen som man kan använda för att återställa datorn till leveransskick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Hej!

 

Med XP är det så att XP inte har inbyggda drivrutiner för nyare hårdvara, hårdvara som t.ex. SATA-disk kontrollern!

Då krävs det att du har drivrutinen till sata-kontrollern på en diskett, trycker "F6" när så efterfrågas! Därmed kommer XP att läsa in drivrutinen och XP hittar och kan använda hårddisken!

 

Man kan även bränna en ny cd-skiva med XP och då lägga med drivrutinerna på denna! Eller om datorn har stöd för detta, Lura datorn att en USB-pinne är en diskett!

 

Men om det sista fungerar, det kan du läsa om i datorns manual!

 

Fördelen med Vista och Windows 7 är att de har en större drivrutinsbank så dessa problem med SATA-kontrollern finns knappt längre!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med XP är det så att XP inte har inbyggda drivrutiner för nyare hårdvara, hårdvara som t.ex. SATA-disk kontrollern!

Nja, en skiva med XP med SP2 inkluderat fixar detta ändå..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Nja, en skiva med XP med SP2 inkluderat fixar detta ändå..

 

Dock Inte alltid!

 

När jag skapade mina installationsguider för XP så klarade inte XP av att hitta min testdators SATA-kontroller ens med SP3 integrerat med XP skivan! Så det är fortfarande hårdvaruspecifikt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...