Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Välja OpenOffice eller LibreOffice?


Jodie

Rekommendera Poster

Jag funderar på att installera ett gratis-Office på min dator med XP Home. Kanske mest just nu i förhoppningen att det ska gå att öppna och spara Works-filer (wps) och utbyta sådana filer med en väninna. Huruvida det verkligen går har jag inte lyckats utröna trots att jag en god stund studerat webbplatserna för både OpenOffice och LibreOffice.

 

1. Vilket är bäst att använda och enklast att installera av OpenOffice och LibreOffice?

 

2. Går det att öppna och spara Works-filer (wps) med dem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

 

Det tycks som om ingen som läst den här tråden har egen erfarenhet av OpenOffice och LibreOffice...? :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får helt enkelt testa dig fram, bägge är ju för gratis användning.

Beträffande OpenOffice, så stämmer det att OO har bytt ägare, och att det är lite oklart idag hur utvecklingen kommer att vara i framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BoEriksson
Det tycks som om ingen som läst den här tråden har egen erfarenhet av OpenOffice och LibreOffice.

Vad får dig att tro det? Jag har erfarenhet av båda, även StarOffice (finns ej svensk version).

Verkar dock inte gå att öppna eller spara gamla works-filer (Wps) i något av dessa.

Som någon skrev så kanske man kan använda Word Viewer.

Sedan finns det säkert konverterare för wps-filer.

http://www.zamzar.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

 

Det tycks som om ingen som läst den här tråden har egen erfarenhet av OpenOffice och LibreOffice...? :unsure:

Jag har OpenOffice och det ser ut som att jag inte kan öppna .wps-filer, men eftersom det tydligen är något man måste lägga till extra under installationen av LibreOffice (enligt länken) så är det möjligt att det är likadant med OpenOffice. Jag har aldrig behövt öppna någon .wps-fil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Jag har Openoffice hemma och upplever MS Office på jobbet.

Ett stående problem bland vanliga användare är att när de får sin nya dator på jobbet så är den inställd att spara alla Officefiler i Microsofts senaste filformat.

Och lika normalt är det att användarna skickar iväg Office filer till andra som inte fått nya datorer nyligen och som därför inte kan läsa filerna. Nu kan "man" visserligen ladda hem "viewers" och installera. Men eftersom endast IT-avdelningen får installera nya program och IT ofta inte är tillgänglig så slutar det med att jag tex ringer upp "syndaren" talar om att hans memo är oläsligt för många på jobbet med äldre Office. Att han tex kan skriva ut det. Skanna in det som mail till honom själv och sedan skicka ut filen i ett nytt mail som bifogad pdf.

 

Här i tråden handlar det om att läsa worksfiler. Men om det rör ett utbyte av filer. (Och inte läsa gamla Worksfiler) så är det ju lika viktigt att det Jodie skriver i Libreoffice/Openoffice kan läsas av andra.

 

För egen del väljer jag därför spara allt som Microsoft Word 97/2000/XP både på jobbet där jag sitter med Office 2007 och i Openoffice hemma.

I Openoffice görs det här genom att i menyn

Verktyg välja

Alternativ

Därefter

Ladda/Spara

Allmänt

och sedan ändra i

Spara alltid som

till

Microsoft Word 97/2000/XP

 

I Word 2007

genom att klicka på knappen uppe till vänster, välja Wordalternativknappen nere till höger.

Och sedan söka rätt på och ändra så att wordfiler sparas som Word 97/2000/XP

 

vilket duger för de enkla texter jag skriver.

Ska du Jodie korrenspondera med nån annan så är mitt förslag att ni båda kör samma program Openoffice eller Libreoffice.

Och ni båda sparar era filer i Word 97/2000/XP så både ni själva och andra kan läsa vad ni skriver.

Även om Openoffice har möjligheten att Exportera Wordfilen till .pdf fil.

 

(Och är det så att Libreoffice har ett användar gränssnitt som påminner om Microsoft Office 2007 så tycker jag ni skall välja Openoffice

istället för att lära er ett "nytt språk". Jag jobbar mycket långsammare i 2007 än i tidigare versioner av Microsoft Office.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Och är det så att Libreoffice har ett användar gränssnitt som påminner om Microsoft Office 2007 så tycker jag ni skall välja Openoffice

istället för att lära er ett "nytt språk". Jag jobbar mycket långsammare i 2007 än i tidigare versioner av Microsoft Office.)

Inga "ribbons" i LibreOffice heller, se t ex bild på Writer: http://www.libreoffice.org/features/writer/
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Jag har använt Open Office sedan 2002 nån gång och följde med över när det blev Libre Office. MS Office har jag bara använt vid ett fåtal tillfällen på jobbet.

 

I LibreOffice finns det möjlighet att öppna Works-filer, dock går det inte att spara filer i Works-format.

 

post-13118-0-38034800-1335881521_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag började på ikväll och tänkte ladda ner LibreOffice. Det stod om 202 MB på "knappen" men så kom bara det på bilden här som jag tyckte såg så konstigt och främmande ut...?

post-23286-0-47692000-1335990026_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

 

Nu har jag laddat ner och standardinstallerat LibreOffice! :)

 

När jag klickade på wps-filen från min vänninas Works syntes visserligen dokumenttexten men inte bilden till, som jag trodde sparats i filen...? Istället var det en liten ruta som det stod "OBJ" i.

 

Ett annat problem är att jag inte har teckensnittet "Kristen ITC" som dokumenten är skrivna med, och som det ska vara på pappren hon ska skriva ut. Överföringsproblemet tänkte jag annars kanske skulle gå lösa så att jag med LibreOffice sparar i PDF, som hon bör kunna skriva ut.

 

Jag har googlat en del efter något gratis nerladdningsställe för teckensnittet "Kristen ITC", men det ser så krångligt och mysko ut på de ställen jag kollat på att jag avbrutit innan jag verkligen försökt ladda ner något. Och jag befarar att man kan luras ladda ner något farligt istället? Finns det något säkert ställe att hämta "Kristen ITC" gratis? :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Teckensnitt brukar gå att flytta mellan datorer. Om din väninna kan hitta Kirsten i C:\Windows\Fonts (det är i alla fall mappen i Vista) så borde hon kunna mejla den till dig.

 

Pröva Zamzar.com som det tipsades om förut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Teckensnitt brukar gå att flytta mellan datorer. Om din väninna kan hitta Kirsten i C:\Windows\Fonts (det är i alla fall mappen i Vista) så borde hon kunna mejla den till dig.

 

---

 

Av tidigare erfarenheter tvivlar jag starkt på att min väninna skulle klara hitta teckensnittet.

 

Så jag laddade ner från http://www.freefontsdb.com/detail/2750/Kristen-ITC , bussade AVG Free på det som inget anmärkte, och så försökte jag installera, men Windows kunde inte, skyllde på typ skadad eller ogiltig fil.

 

Kan påstådda teckenssnittsfiler vara farliga? :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska först packa upp zip-filen och sedan är det bara att lägg itckrist.ttf i mappen med de andra teckensnitten, troligen C:\Windows\Font

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska först packa upp zip-filen och sedan är det bara att lägg itckrist.ttf i mappen med de andra teckensnitten, troligen C:\Windows\Font

 

Jag satte bara in en punkt före ttf och försökte dra in filen i teckensnittsmappen. Är det en zippad fil UTAN något suffix...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I min dator heter den nedladdade filen download-itckristttf.zip. Jag antar att du inte ser ändelsen .zip fast den finns där (det är en inställning i Kontrollpanelen - Mapp-alternativ - Visning). Men oavsett om ändelsen syns eller inte så är det väl bara att högerklicka på den och välja "Extrahera alla".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I min dator heter den nedladdade filen download-itckristttf.zip. Jag antar att du inte ser ändelsen .zip fast den finns där (det är en inställning i Kontrollpanelen - Mapp-alternativ - Visning). Men oavsett om ändelsen syns eller inte så är det väl bara att högerklicka på den och välja "Extrahera alla".

 

Mycket mystiskt, tycker jag. Jag har alltid inställt för att visa suffixen.

Och om jag nu igen klickar på "Download This Font" (på http://www.freefontsdb.com/detail/2750/Kristen-ITC ) kommer rutan jag bifogar bild av här upp igen.

post-23286-0-18236800-1336065306_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filnamnet och storleken är ju detsamma i alla fall. Spara filen och se om det går att extrahera innehållet i högerklicksmenyn. Om inte så lägg till filändelsen .zip.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filnamnet och storleken är ju detsamma i alla fall. Spara filen och se om det går att extrahera innehållet i högerklicksmenyn. Om inte så lägg till filändelsen .zip.

 

Den första nedladdningen av teckensnittet hade jag efter det misslyckade installationsförsöket raderat, men laddade inatt ner det igen och scannade filen med AVG Free. Men något extrahera syntes inte i högerklicksmenyn förrän jag skarvat på ".zip". Och så extraherade och scannade jag även den utvunna filen, varefter jag drog in den i teckensittsmappen, och så var installationen klar. Naturligtvis har jag också testat att teckensnittet verkar fungera att använda. :)

 

Kan det vara så att ditt operativsystem trots saknat suffix klurade ut var det för filtyp, och visade det?

 

Men tyvärr verkar inte LibreOffice alls klara av att visa wps-filerna som de framstod när jag i påskas hos vänninan skapat dem med Works. Dels var det ju bilderna som saknades, men det kan ju möjligen bero på en miss av mig, kanske var de endast inlänkade.

 

Inte heller visas den uppdelning i två spalter jag åstadkommit med användande av tabeller.

 

Men jag har nu rekonstruerat dokumenten i LibreOffice och även sparat som PDF, vilka jag mailat vänninan och de tycks gå att skriva ut i den layout som var avsedd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bra att du lyckades få fram filerna i ett modernare format, men det var ju synd att det blev så besvärligt. :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

jannejanne.

 

Jag har kört med Open Office väldigt länge och brukar spara ner som odt fil.

Har fått för mig att det måste gå att öppna öven för dem som använder MS Word, har jag rätt eller fel där?

 

Även Libre Office sparar ju som standard i odt filer och inte för att jag vet vad odt betyder men fick för mig att det skulle betyda open document text och att det skulle gå att öppna även i MS Word?

 

Nu är det väldigt sällan som jag behöver bifoga något textdokument som bilaga i mail men funderar ändå.

 

Skall göra enligt din tutorial och ställa in att det automatiskt skall sparas som MS 97/2000/XP.

 

Dock skall jag först byta till Libre Office som ju kommit med sin senaste version 3.6.

 

http://www.pconline.se/nyheter/gratis-libreoffice-3-6/

 

Synd att jag inte läst det här tidigare men om det nu är så som jag har trott att odt kan öppnas i MS W gör det ju inte så mycket om jag nu skulle behöva skicka något eller några av de dokument som jag redan har och som är sparade som odt.

 

Hälsningar,

baaartil

http://baaartil.blogspot.se/

 

 

Jag har Openoffice hemma och upplever MS Office på jobbet.

Ett stående problem bland vanliga användare är att när de får sin nya dator på jobbet så är den inställd att spara alla Officefiler i Microsofts senaste filformat.

Och lika normalt är det att användarna skickar iväg Office filer till andra som inte fått nya datorer nyligen och som därför inte kan läsa filerna. Nu kan "man" visserligen ladda hem "viewers" och installera. Men eftersom endast IT-avdelningen får installera nya program och IT ofta inte är tillgänglig så slutar det med att jag tex ringer upp "syndaren" talar om att hans memo är oläsligt för många på jobbet med äldre Office. Att han tex kan skriva ut det. Skanna in det som mail till honom själv och sedan skicka ut filen i ett nytt mail som bifogad pdf.

 

Här i tråden handlar det om att läsa worksfiler. Men om det rör ett utbyte av filer. (Och inte läsa gamla Worksfiler) så är det ju lika viktigt att det Jodie skriver i Libreoffice/Openoffice kan läsas av andra.

 

För egen del väljer jag därför spara allt som Microsoft Word 97/2000/XP både på jobbet där jag sitter med Office 2007 och i Openoffice hemma.

I Openoffice görs det här genom att i menyn

Verktyg välja

Alternativ

Därefter

Ladda/Spara

Allmänt

och sedan ändra i

Spara alltid som

till

Microsoft Word 97/2000/XP

 

I Word 2007

genom att klicka på knappen uppe till vänster, välja Wordalternativknappen nere till höger.

Och sedan söka rätt på och ändra så att wordfiler sparas som Word 97/2000/XP

 

vilket duger för de enkla texter jag skriver.

Ska du Jodie korrenspondera med nån annan så är mitt förslag att ni båda kör samma program Openoffice eller Libreoffice.

Och ni båda sparar era filer i Word 97/2000/XP så både ni själva och andra kan läsa vad ni skriver.

Även om Openoffice har möjligheten att Exportera Wordfilen till .pdf fil.

 

(Och är det så att Libreoffice har ett användar gränssnitt som påminner om Microsoft Office 2007 så tycker jag ni skall välja Openoffice

istället för att lära er ett "nytt språk". Jag jobbar mycket långsammare i 2007 än i tidigare versioner av Microsoft Office.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...