Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Excel 2003 rullgardin och koder


jesve

Rekommendera Poster

[Här kommer en ny fundering!

 

När jag ska göra en utskrift så vill jag dölja vissa cellers värde! T.ex. ID etc.

 

Två tankar.

1: kanske det räcker med att sätta ett utskriftsområde eller kanske dölja visa rader/kolumner

2: Ibland är enklaste lösningen att skapa en specifik sida för utskrift, en egen sida där det bara finns just en rapport för utskrift.

 

Och en tredje också, en omväg

Sätt värdet sant/falskt i en cell baserat på om du ska ha utskriftslayout eller ej

Lägg till en villkorsstyrd formatering på de celler du vill dölja, en som gör att fonten får samma färg som cellen om nu det är en utskrift.

 

Och ja, berätta gärna hur du löste förra problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej!

 

Jag löste genom att skapa en ny sida för utskrift! Blev helt perfekt, TACKAR :thumbsup: :thumbsup:

 

Jag har nu ett nytt liknande problem :rolleyes:

 

Jag har en tabell (enligt bifogad fil) där jag i det gula fälten skall föra in ett värde inom intervaller som representeras av värderna i kolumn B-G och rad 1-11!

Då skall värdet som finns i kolumn A retuneras till den gröna cellen som finns under den gröna cellen där värdet skrev in.

 

Ex. kolumn B

I cell (B15) skriver jag in ett värde mindre än 186 då skall det cell (B17) retuneras 1. Hade jag däremot skrivit in 186 så skulle 2 retuneras osv.

 

Jag satt och kikade på den förra formeln du hjälpte mig med, men jag kan inte riktigt omvandla den så att den passar till detta.!

Har du lust och möjlighet att ge mig en hjälpande hand så är jag tacksam.

 

/Jens

Test1.xls

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klistra in =OMFEL(PASSA(B15;B1:B11;1);"") i cell B17, fungerar bra i kolumn B förutom att den ger svar 11 på värden över 250 vilket kanske är ok. Går att lösa med Dataverifiering.

 

Med formel som ovan så behöver du inte ha värden i kolumn A för de används inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanon! Jag skall testa detta!

Det gör inget att den retunerar 11 för värden över 250.

 

JAg satt och försökte med många OM satser på rad, men kom till 6 eller 7 stycken sen fick jag felmeddelande. Finns det en begränsning på antalen OM satser man kan lägga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antalet Om finns det ingen begränsning för men totala längden på en sats finns det. 256 tecken var det förr, vette tusan om MS inte utökat det i senare version av Excel dock.

 

Men när man kommer över tre OM-satser brukar det oftast gå att finna en kortare lösning, som att använda VÄLJ, PASSA eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du ha motsvarande till övriga kolumner (kolumner med avtagande ordning) så byt ut 1 till -1, alltså klistra in =OMFEL(PASSA(C15;C1:C11;-1);"")

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om första argumentet till OMFEL returnerar ett felvärde returneras det andra argumentet istället. Ser att du har Excel 2003, där finns tyvärr inte den funktionen. Där får man istället skriva

 

=OM(ÄRFEL(PASSA(C15;C1:C11;-1);"";PASSA(C15;C1:C11;-1))

vilket då, tyvärr, ger att PASSA satsen räknas dubbelt om den är sann.

Om bara enstaka PASSA-satser inget att bry sig om men om det är ett stort ark kan det ge prestandaproblem.

Då särar man lämpligen på de två, räknar PASSA i en egen cell som användaren inte behöver se.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...