Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Frågor om säkerhet/integritet vid användande av Skype


abc

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag undrar om, och i så fall hur, röstsamtal och meddelanden över Skype mellan två datorer i två olika nätverk kan spåras/läcka ut?

 

Vi bortser från möjligheten att:

  • någon skulle ha hackat sig in i någon av våra datorer/nätverk och kommit åt chattmeddelanden eller lyssnat av samtalen i realtid
  • någon av de två personerna som kommunicerar medvetet skulle läcka ut den information som kommuniceras
  • någon obehörig person kommer åt en av de två personernas dator fysiskt och på så vis även chatthistorik i Skype

Vi utgår från att de båda personerna har raderat ut chatthistoriken samt avinstallerat Skype.

 

 

Finns det några spår kvar av Skype-kommunikationen (samtalen och/eller meddelandena) i de två datorerna? Finns det några spår kvar av Skype-kommunikationen någon annanstans? Spelar Skype in samtalen/sparar chattmeddelanden centralt?

 

Frågar allt detta eftersom jag tycker det är viktigt med integriteten.

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skype krypterar röstsamtal så att det inte ska gå att avlyssna dem. Röstsamtal passerar inte heller någon server hos Skype.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skype krypterar röstsamtal så att det inte ska gå att avlyssna dem. Röstsamtal passerar inte heller någon server hos Skype.

 

 

Tack för svar.

 

För att förtydliga min frågeställning säger jag så här: Vilka spår finns av tidigare Skype-kommunikation (samtal och chattmeddelanden)? Det finns en historik över chattmeddelanden i de använda datorerna men den går ju att radera ut, finns några andra spår av chattmeddelandena någonstans? Finns det några spår efter samtalen i de använda datorerna? Finns några spår av samtalen någon annanstans? Det har väl den senaste tiden varit tal om en lag om datalagring? Vi utgår från att någon myndighet/hackare ej har avlyssnat samtalen i realtid och på så vis kunnat spara ner dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...