Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Optimera diskarnas användning och prestanda i Ubuntu på Asus Netbook


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Flyfisherman

Hej,

En gammal ASUS eee 901 Netbook

Hårdvaran:

Intel Atom N270 @1.60GHz

RAM 1.0GB Singel-kanal DDR2

Grafik Mobile Intel 945 Express 1024x600

Disk (sda) 4GB SSD, (sdb) 8GB SSD

+ 4GB SD-minneskort för extra lagringsutrymme som jag stoppat i.

 

Denna har 2 st. små Asus Phison SSD enligt ovan och enligt BIOS är det secondary master (4GB) och secondary slave (8G).

 

Ubuntu 12.04 LTS installerat på 8GB (/dev/sdb1)

post-73434-0-85501800-1335736445_thumb.png

 

Oanvänd 4GB (/dev/sda1)

post-73434-0-45086800-1335736445_thumb.png

post-73434-0-65512500-1335736444_thumb.png

 

Just nu är den formaterad i Linux (0x83)

Då funderade jag om det skulle vara vettigt att använda en del av 4GB ssd som växlingsdisk, istället för att växlingsfilen ligger på 8GB Ubuntudisken och kanske formatera som på bilden?

post-73434-0-37670300-1335736446_thumb.png

 

I så fall hur gör man då detta, aktiverar så att systemet sedan använder den och tar bort/ändrar befintlig växlingsfil på (/dev/sdb1)?

 

Å andra sidan är det inte säkert att detta ger någon prestandavinst, eftersom båda ssd verkar vara Pata diskar på samma port 2 (master och slave) och då vet jag inte om det fungerar att tex. skriva till en disk samtidigt som läsning sker från den andra disken?

Som sagt när dessa sitter på samma Pata port...

Konstigt nog finns ingen Primary i Bios, kanske beror på hur dessa är byglade?

 

Annars är jag öppen för andra förslag att kunna använda den andra 4GB disken på något effektivare sätt i filsystemet etc?

Som det är nu så kan jag montera den och använda som lagringsdisk förvisso, men om den införlivades i Linux systemet så kunde den väl då ge mer totalt utrymme att tex. installera program och ändå lagra dokument etc. på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här finns anvisiningar (länk) hur du aktiverar swap på en partition eller fil. På gamla swap-partitionen skapar du ett nytt filsystem med mkfs. Ändra hänvisningen till den från /etc/fstab så att den monteras i önskad katalog.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Tack för länken.

 

Tänkte att jag kunde använda resterande c:a 3GB till systemet på nåt vis samt att utnyttja som du sade den befintliga swap partitionen på systemdisken (skapa nytt filsystem) till systemet också.

 

Om jag börjar med att skapa och montera en 1GB swapfil, för att sedan ordna det övriga.

 

Så här ser det ut med swap just nu c:a 1GB:

 

ts@ASUS-901:~$ swapon -s
Filename          Type		Size	Used	Priority
/dev/sdb5 	partition	1037308	868	-1

 

Funderar på att göra en swapfil istället för partition med samma storlek.

Enligt din länk så är kommandot för att skapa en ny tom swapfil på 1GB

dd if=/dev/zero of=/swapfile bs=1024 count=1048576

Då undrar jag var denna skapas?

Måste jag då flytta till /dev/sda1 innan jag kör kommandot så den hamnar på rätt disk?

 

Och för att preparera swapfilen

mkswap /swapfile

 

Därefter montera swapfilen

swapon /swapfile

 

Sedan vill jag kunna använda det resterande utrymmet som är kvar c:a 3GB på /dev/sda1 (4GB disken) så jag får mer utrymme att installera program och så samt givetvis befintlig 1GB swap partitionen på 8GB systemdisken ändras för samma sak.

 

Vad måste jag ändra/anpassa så det blir rätt till att börja med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska gå att lägga /home på en annan partition än där resten av Linux ligger. Fördelen är som i Windows att ens egna filer inte rörs när man ominstallerar Linux. Jag gjorde det en gång för många år sedan när jag hade någon Linux i dual-boot med Windows, men det enda jag kommer ihåg är att jag fixade det under installationen och det var lite knepigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ok. Bestämde mig på slutet efter att ha läst lite så kan det finnas vissa fördelar att göra en växlingspartition istället för en växlingsfil.

Jag talar om hur jag gjorde och namnet på växlingspartitionen får bytas ut till det namn som är aktuellt, i mitt fall är det /dev/sda2

Har alltså Linux installerat på /dev/sdb1 den större 8GB disken.

 

Började med att ta bort befintliga partitioner på lilla 4GB ssd (/dev/sda) sedan skapade jag en ny Linux partition (0X83) /dev/sda1 på 2,9GB samt en växlingspartition (0x82) /dev/sda2 på 1,1GB

Därefter formaterade jag dessa enligt respektive partitionstyp.

Jag använde Diskverktyg - enkelt och smärtfritt.

 

Följde sedan i huvudsak instruktionerna i fagerjas länk

Öppna ett terminalfönster.

 

1. För att se befintliga swap och där var det orginal /dev/sdb5

swapon -s

2. För att verifiera att den nya växlingspartitionen är markerad som swap

sudo fdisk -l /dev/sda 

Resultat

Enhet Start 	Början 	Slut 	Block	Id  System
/dev/sda2    5670945  7871849  1100452+ 82  Linux växling / Solaris

3. Förbered partitionen som swap

sudo mkswap /dev/sda2

4. För att aktivera den nya swap partitionen så den används direkt

sudo swapon /dev/sda2

5. För att verifiera att den nya swap partitionen är aktiverad och då visades två st. inkl. den gamla /dev/sdb5

swapon -s

6. För att den nya swap partitionen skall monteras automatiskt vid uppstart så öppnade jag filen /etc/fstab med en grafisk editor (enklare än 'vi' text editor)

gksudo gedit /etc/fstab

Och lade in detta i slutet samt avaktiverat montering av gamla med # före, vilket då blir till en kommentar istället.

#Old swap partition /dev/sdb5 removed (below)
#UUID=06557272-41ca-4d0c-be37-9e50c5ac092c none   swap	sw  	0   	0
#New swap partition from ssd 4GB added /dev/sda2
/dev/sda2   	none	swap	sw  	0   	0

7. För att kontrollera att swap utrymmet monteras automatiskt utan att behöva starta om datorn.

Först stänga av allt swap utrymme

sudo swapoff -a

Sedan montera all swap som finns listad i filen /etc/fstab

sudo swapon -a

8. Kontrollera att det nu endast är den nya swap partitionen igång

swapon -s

Klart.:rolleyes:

 

Jag startade om datorn och kontrollerade nr. 8 igen.

Därefter så startade jag upp följande program och hade igång samtidigt:

Firefox 12, Thunderbird, Knights (schackspel), Terminal, Webbcamerabåset Cheese, Gimp och Systemövervakaren.

 

post-73434-0-49459900-1335830304_thumb.png

Resultatet är väl inte så pjåkigt för denna klena Netbook, tycker den gör det bra.:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Det ska gå att lägga /home på en annan partition än där resten av Linux ligger..//..

Ja jag vet inte, tål att tänkas på, vad är smartast...:unsure:

Hittade i alla fall en guide för detta: https://help.ubuntu....ing/Home/Moving

I tillägg kanske post #5 och #6 kan vara till nytta. http://ubuntuforums....d.php?t=1700006

 

..//..På gamla swap-partitionen skapar du ett nytt filsystem med mkfs. Ändra hänvisningen till den från /etc/fstab så att den monteras i önskad katalog.

Vilken typ av filsystem, vanligt Linux (0x83) Ext4?

Och vilken hänvisning skall jag skriva i /etc/fstab och önskad katalog?

 

  • Har en partition nu på lilla ssd på 2,9GB /dev/sda1 formaterad som Linux (0x83) Ext4
  • Har kvar gamla växlingspartitionen på 1,1GB /dev/sdb5 som ligger i en utökad /dev/sdb2

Som sagt, jag skulle helst se att jag kunde använda dessa, få mera utrymme för systemet att tex. installera program och göra annat.

Hur går jag nu vidare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ext4 är lämpligaste filsystem. Om 2,9 GiB räcker för /home så är det bäst att använda /dev/sda1 för /home. Om det bara finns partitionerna /dev/sdb1, /dev/sdb2 och /sdb5 på /dev/sdb är det bäst att med gparted slå ihop dem till en enda partition monterad på /.

 

Program, som hör till distributionen och inte är systemprogram installeras i /usr. /usr och /home är normalt de största underkatalogerna i /.

Dessa kataloger kan vara bra att ha på en egen partition så att de inte försvinner vid uppdatering av systemet.:

/home

/usr/local om du installerat program från källkod (egna eller program som inte finns i Ubuntus föråd).

/opt om du har något installerat där.

/var/www, /var/mail och /var/ftp som innehåller servrarnas (HTTP, SMTP och FTP) data. Dessa kör du knappast på en Netbook.

 

För att synkronisera Netbooken med dina övriga datorer rekommenderas rsync.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ext4 är lämpligaste filsystem. Om 2,9 GiB räcker för /home så är det bäst att använda /dev/sda1 för /home. Om det bara finns partitionerna /dev/sdb1, /dev/sdb2 och /sdb5 på /dev/sdb är det bäst att med gparted slå ihop dem till en enda partition monterad på /.

Ja /dev/sdb1, /dev/sdb2 och /sdb5 på /dev/sdb

Svårt att veta om /dev/sda1 räcker, men som det ser ut just nu med filsystemens användning.

/dev/sdc1 är ett 4GB SD-minneskort FAT-32

 

Visar lite andra siffror än om jag tittar i Diskverktyg

post-73434-0-38817100-1335877409_thumb.png

 

Program, som hör till distributionen och inte är systemprogram installeras i /usr. /usr och /home är normalt de största underkatalogerna i /.

Dessa kataloger kan vara bra att ha på en egen partition så att de inte försvinner vid uppdatering av systemet.:

/home

/usr/local om du installerat program från källkod (egna eller program som inte finns i Ubuntus föråd).

/opt om du har något installerat där.

/var/www, /var/mail och /var/ftp som innehåller servrarnas (HTTP, SMTP och FTP) data. Dessa kör du knappast på en Netbook.

Har faktiskt inte installerat några andra program än Ubuntus "officiella" ur förrådet.

 

Det är nog så att ditt råd är gott och att jag skall försöka flytta /home men däremot /usr vet jag inte då?

Rekommendation efter du sett bilden?

 

Skall börja med att slå ihop /dev/sdb1, /dev/sdb2 och /sdb5

Är det kanske bäst att först ta bort gamla växlingspartitionen /dev/db5 och därefter ta bort den utökade /dev/sdb2 och sedan skapa en ny partition och formatera denna innan jag slår ihop?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ok. Startade upp datorn från en Ubuntu USB-sticka och körde Ubuntu och gparted direkt från denna, eftersom det var systempartitionen jag skulle ändra på.

Började med att ta bort befintliga /dev/db5 och sedan den utökade /dev/db2.

 

Därefter högerklickade på /dev/sdb1 och valde resize/move och maximerade, sedan klickade på gröna bocken för verkställande.

Enkelt och smidigt.:rolleyes:

 

Ny bild på filsystemet 1GB extra nu på /dev/sdb1

post-73434-0-27973200-1335892781_thumb.png

 

Vet heller inte om jag har några behov att spara nåt speciellt på /home så att en flytt blir det bästa?

 

Jag kommer ju inte att göra några viktiga saker på denna Netbook, mest för att kunna ta med sig den; surfa, läsa e-mail mestadels och att använda den till HP Photosmart enligt den andra tråden.

 

Trots allt är det kul att kunna använda den till nåt vettigt - och med Ubuntu så fungerar det mycket bra, till skillnad mot förut när Windows XP var förinstallerat - en otroligt seeeg historia och diskarna blev fulla på nolltid.

Så den har tidigare mest legat undanstoppad.

 

Då är frågan vad jag skall göra med /dev/sda1 så att den också blir utnyttjad på bästa sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En stor fördel med att ha /home på en egen partition är att då överlever de personliga inställningarna (dolda filer) en uppdatering eller distributionsbyte. Med det användningsområden du anger bör 3,1 GiB räcka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

En stor fördel med att ha /home på en egen partition är att då överlever de personliga inställningarna (dolda filer) en uppdatering eller distributionsbyte. Med det användningsområden du anger bör 3,1 GiB räcka.

Ja men nu har jag inte 3,1 GB på /dev/sda1

 

Så vad gör jag då?

Kan jag montera denna som root /. eller annat?

 

[Edit] Körde följande kommandon för att rensa upp lite i systemet:

 

sudo apt-get autoclean
sudo apt-get clean
sudo apt-get autoremove

 

Blev lite mer plats över

post-73434-0-32472600-1335904015_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Ja nu har jag flyttat /home till en egen partition /dev/sda1 enligt guiden i inlägg #6.

Klockren guide.:thumbsup:

 

Startade även upp Ubuntu i recovery mode (återställningsläge) som root och kollade om det fanns någon dold backup av home i /root/local/share/Trash men icke. Detta var enligt tråden under i samma inlägg.

 

Så nu ser filsystemet ut så här varav /usr tar upp 2,2GB

post-73434-0-11942700-1335911311_thumb.png

 

Det blir nog det bästa sättet i alla fall att utnyttja dessa små ssd på.

Så jag får tacka Er för bra tips och guidning.

 

Mvh :D

 

Ps. Skulle det vara möjligt att använda minneskortet i systemet, om man formaterar detta som ext4, eller går det inte eftersom det är ett 'löst' media?

Nu använder jag det i.o.f. för bilder mest, men sådana kan jag ju ha på sticka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan du skapa ext4 filsystem på ett minneskort. I min Netbook har jag största delen av innehållet i /home på ett minneskort med ext3 (ext4 var då inte ännu stabilt) med mjuka länkar på SSD:n.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kopiera från kortet det du vill spara till något annat ställe.

Kör kommandot: mkfs.ext4 -L volume-label /dev/sdc1 (Volume-label är önskat namn på kortet). Namnet (volume-label) kan användas istället för UUID eller /dev/sdc1 i /etc/fstab och mount-kommandot. Lättare att komma ihåg och kortare än UUID. Optionen -L volume-label är inte absolut nödvändig. Finns flera andra optioner. Se man mke2fs.

Klart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

 

Ja jag körde kommandot

sudo mkfs.ext4 -L Memcard /dev/sdc1

 

Nu ser det ut så här i Diskverktyg, formaterad i ext4 fast det står partitionstyp W95 Fat32 (0x0b)

Kanske inte spelar någon roll.

post-73434-0-42216200-1335984505_thumb.png

 

Du sade att du utnyttjat delar av ditt minneskort för /home och om jag tex. skulle vila ha dessa i /home som monteras på /media/Memcard

 

/home/Foton

/home/Bilder (detta är default mappen)

 

Eller vad som nu kan vara kan vara lämpligt.

Antar att då måste dessa mappar avmonteras från nuvarande /dev/sda1/home så jag får rätt pekning.

Går detta och hur gör man i så fall?

 

Eller tänker jag fel, andra förslag, hur har du ordnat med ditt minneskort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har två alternativ (du behöver inte ändra monteringen av /dev/sda1):

1. Skapa katalogen /home/Bilder om den inte redan finns. Flytta eventuellt innehåll till kortet. Montera sedan kortet på /home/Bilder

2.Du monterar kortet på på /media/Memcard. Om katalogen /home/Bilder finns tar du bort den efter att flyttat innehåll till kortet. Sedan gör du en mjuk länk till kortet med kommandot:

ln -s /media/Memcard /home/Bilder OBS. Första tecknet i kommandot är litet L.

 

I linux kan en enhet monteras på vilken katalog som helst i filsystemet. Så innehållet i kataloger under /home kan finnas på en annan enhet (disk, kort) än /home

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Tack för infon.:rolleyes:

Och jodå, jag är medveten om att gemener och versaler är viktiga i Unix/Linux miljön.

Fast det var på slutet av 80 (Xenix på Intel 286) och 90-talet (SCO Unix System V R4 för PC Cyrix 386 och Intel 486) så man har ju glömt det mesta, men vissa kommandon kommer man ju ihåg förstås, fast det sitter långt inne...;)

 

Jag tror jag skall experimentera lite med båda och se.

Kanske mjuka länkar kan vara bäst, då det borde gå att ta flera kataloger från /home till kortet.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...