Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med att ansluta till routern via trådlöst


Yojjeswe

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

En vän till mig har en laptop som dom inte kan ansluta till sitt trådlösa nätverk med. Dom hade trådlöst från telia tidigare som datorn fungerade till men dom bytta till trådlöst ifrån bredbandsbolaget.

 

Allt funkar bra med sladd till alla datorerna i hushållet, inklusive laptopen.

 

Vi kan båda ansluta våra telefoner till det trådlösa utan några som helst problem. Det är en HTC Desire HD och en Samsing galaxy S2.

 

På laptopen ser man även nätverket i listan med fullsignalstyrka men när man ska ansluta till det så tar det bara några få sekunder och det kommer upp att man inte kan ansluta till nätverket.

 

Det är WPA-PSK krytering på i routern.

 

Har ni några idéer eller tips man skulle kunna testa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ni testat med att i Desire lägga till ett nytt WiFi-nätverk, och fylla i SSID och WPA/WPA2 PSK som säkerhet, och sedan lösenord?

Och göra motsvarande i Samsungen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade just att ansluta nu.

 

Det gick inte att ansluta till telefonen när jag hade WPA, men när jag hade WPA2 så gick det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp det trådlösa fungerar på laptopen när jag ansluter till mobilen som är en wifi-surfpunkt och använder WPA2 som kryptering. Men det fungerade inte när jag hade bara WPA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade ändra krypteringen till WPA2 på routern med men det gjorde tyvärr ingen skildnad. När jag försöker ansluta till den går det några få sekunder och sen kommer det upp att jag inte kan ansluta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har ni inställt på routern, automatiskt mellan WEP och WPA?

Det är ändå i routern som bestämmer vilket ni ska använda.

 

Sedan ställs samma in på mobilerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte riktigt var / hur man ställer in automatiskt på routern. Tror den är inställd på WPA just nu. Men provade även ändra till WPA2 utan någon lycka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan ansluta till routern om jag kör öppet utan nätverk, så det verkar vara någon inställning med krypteringen som är fel för mig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man byter krypteringsmetod på ett nätverk/SSID kan det ibland bli omöjligt att ansluta om man inte rensar det gamla först.

 

Ta bort nätverket i listan över önskade nätverk, starta om och kolla att nätverket är borta. Prova sen att ansluta igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...