Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny webbläsare


MariaE

Rekommendera Poster

Jag förstår om du inte har något bra svar att ge mej. Allt jag gör nu med min blå dator blir fel :-( Men hårddisken var det inget fel på att den har kraschat alltså men jag får ändå felmeddelande när jag startar datorn med Windowsskivan i. Nu kommer jag inte ihåg meddelandet. Det har jag skrivit i den andra tråden  "Gammal dator" , Jag ska försöka köra diskontroll eller scandisk och se vad jag får för meddelande då. Om det har blivit något fysiskt fel på hårddisken kommer det att bli ännu värre... Men jag tar den risken... Mina filer har jag ändå på CD-R och USB-minne. Jag gillar inte USB-minne men ibland är de ett måste :-( 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 80
  • Skapad
  • Senaste svar

Skivan är startbar enligt isobuster men den går inte att starta datorn och Ubuntu med. Jag kanske ska bränna en skiva med Linux Mint istället ? Det var inte den bästa skivan heller . Jag har inte kollat den med cd-check men eftersom det gick att bränna filer på den borde det inte vara så mycket fel på den ? Isobuster brukar inte luras...

 

Men om man håller på att kolla många skivor som man har med isobuster får man inte glömma bort att uppdatera  sidan annars kan man förlora filer om man lagrar filer på en skiva som man trodde var tom. :-(

 

Jag ändrade så att skivan ska starta direkt i Setupen men det funkade inte. Windows startade :-( När jag ändrade till hårddisk på sista enheten  då startade ingenting. Då kom jag inte längre än till setupen. Då fick jag upp meddelandet "boot disk error. Då trodde jag att hårddisken hade gått sönder :-( 

 

/MaAtt datorn 'ndå minte startar från skivan  kan bero på att hårddiskren ligger före CD/DVD i bootordningen i BIOS. Se till att CD/DVD ligger först..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag installerat Linus Mint! Då blev hårddisken formaterad direkt när jag startade från skivan. Tack snälla  alla ni som har hjälpt till! Det blev snygg bakgrund också. Nu gäller det bara att hitta ett program som talar om när hårddisken börjar snurra långsammare. Men det frågar jag om i delforumet för Linuxprogram . Det vet nog sånt bäst ? 

 

/Maria

post-120863-0-02345000-1417363193_thumb.jpg

post-120863-0-37490100-1417363226_thumb.jpg

post-120863-0-22664900-1417363279_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Nu gäller det bara att hitta ett program som talar om när hårddisken börjar snurra långsammare. Men det frågar jag om i delforumet för Linuxprogram . Det vet nog sånt bäst ? 

 

/Maria

Absolut bäst att göra så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...