Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fryning med dubbla skärmar Gigabyte HD 6970


goobi

Rekommendera Poster

Hej

 

Det är så här att jag handlat nytt grafikkort (AMD Radeon HD 6970 2GB GDDR5), allt fungerar som det ska men det är när jag kopplar in Tv:n med HDMI som datorn låser sig. Båda skärmarna blir svarta grå/svartrandiga, det fungerar utmärkt någon minut innan detta händer. Därefter måste jag starta om datorn för att kunna göra något.

 

Har prövat ta bort alla drivrutiner till grafikkortet och installerat om det utan skillnad. Någon som vet vad som är felet?

 

Grafikkortet jag hade innan Asus HD 6870 fungerar utmärkt men nu med det nya vill det sig inte att fungera.

 

 

Har ett 550W nätagg, enligt rekommendationen ska det räcka.

Moderkort: GA990FXA -UD3

 

OverAndOut Goowbi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Kan det ha att göra med skärmupplösningen för din sekundära skärm alltså teven?

 

Om du antingen högerklickar på skrivbordet och aktiverar sedan ändrar skärmupplösningen på teven till 19220x1080 eller i Catalyst Control Center i inställningarna.

 

Manualen http://www.hisdigital.com/UserFiles/product/AMD_Radeon_HD_6950_6970_ENU%5B1%5D.pdf

Sidan 14

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provat lite olika inställningar nu med samma resultat: min dataskärm blir helsvart medans Tv:n blir svart med svaga röda ränder. Det är när jag slår igång en film skärmarna slocknar. Drar jag ut hdmi kontakten ur grafikkortet försvinner röda sträcken..

 

Tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

En kompis fick liknande problem när han försökte koppla in två skärmar och belastade kortet. Han bytte nätagg och problemet försvann. Vet inte om det är är felet i ditt fall men det kan vara ett tips.

 

/Snider

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Provat lite olika inställningar nu med samma resultat: min dataskärm blir helsvart medans Tv:n blir svart med svaga röda ränder. Det är när jag slår igång en film skärmarna slocknar. Drar jag ut hdmi kontakten ur grafikkortet försvinner röda sträcken..

 

Tips?

 

Hur har det gått?

Vilken version av Catalyst har du installerat?

Är det Catalyst 12.4 se denna tråd: //eforum.idg.se/topic/336038-mojliga-problem-med-grafikdrivrutin-amd-catalyst-124/page__p__1577726__fromsearch__1#entry1577726

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har version 2012.0405...

Prövat avinstallera catalyst och köra dubbla skärmar utan catalyst drivrutiner, samma problem uppkommer då. Tycker att 550W ska räcka eftersom rekomenderat är just 550, men får kanske ta och uppgradera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja det beror på; 550W kan betyda att det klarar eller inte klarar att leverera rätt effekt på 12V för PCI-E strömkontakterna som ansluts separat till grafikkortet.

Läs på baksidan av nätaggregatet vad det står, om det är specat separat för ex. 12V

 

Suggested AMD Radeon™ HD 6970 System Requirements

Citat:

  • 550 Watt or greater power supply with one 150W 8-pin PCI Express® power connector and one 75W 6-pin PCI Express® power connector recommended

Sedan kan du kolla in denna lista över AMD Certified Power Supplies.

Hittar du igen ditt nätaggregat så klickar du till höger på 'Details' så dyker en ny lista upp på grafikkort som stöds av just det nätaggregatet.

 

Men du behöver ju ha Catalyst med dess drivrutiner installerade för att det skall fungera; dock Ej Catalyst 12.4 som jag skrev i länken i mitt förra inlägg.

Bl.a. HDMI problem är rapporterade hos AMD med denna.

 

Exakt vilket Gigabyte GA-990FXA -UD3 har du; revisions nr.?

Det kan vara rev. 1,0 1.1 eller 1,2 och står tryckt (silkscreen) på moderkortet längst upp till vänster

post-73434-0-04142000-1336552118_thumb.png

Det är inte samma BIOS och kan även skilja på drivrutiner mellan dessa.

 

Samt vilken nuvarande BIOS version har du?

Det bör du kunna se i BIOS om du trycker på [Del] direkt vid uppstarten; troligen längst upp i menyn eller i någon av menyerna.

Trycker du på [Paus] tangenten direkt vid uppstart så bör det även stå på bildskärmen BIOS revision eller liknande.

Annars kan du kolla med Speccy under Moderkort > Bios

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Ja det beror på; 550W kan betyda att det klarar eller inte klarar att leverera rätt effekt på 12V för PCI-E strömkontakterna som ansluts separat till grafikkortet.

Läs på baksidan av nätaggregatet vad det står, om det är specat separat för ex. 12V

 

Suggested AMD Radeon™ HD 6970 System Requirements

Citat:

  • 550 Watt or greater power supply with one 150W 8-pin PCI Express® power connector and one 75W 6-pin PCI Express® power connector recommended

Sedan kan du kolla in denna lista över AMD Certified Power Supplies.

Hittar du igen ditt nätaggregat så klickar du till höger på 'Details' så dyker en ny lista upp på grafikkort som stöds av just det nätaggregatet.

 

Men du behöver ju ha Catalyst med dess drivrutiner installerade för att det skall fungera; dock Ej Catalyst 12.4 som jag skrev i länken i mitt förra inlägg.

Bl.a. HDMI problem är rapporterade hos AMD med denna.

 

Exakt vilket Gigabyte GA-990FXA -UD3 har du; revisions nr.?

Det kan vara rev. 1,0 1.1 eller 1,2 och står tryckt (silkscreen) på moderkortet längst upp till vänster

post-73434-0-04142000-1336552118_thumb.png

Det är inte samma BIOS och kan även skilja på drivrutiner mellan dessa.

 

Samt vilken nuvarande BIOS version har du?

Det bör du kunna se i BIOS om du trycker på [Del] direkt vid uppstarten; troligen längst upp i menyn eller i någon av menyerna.

Trycker du på [Paus] tangenten direkt vid uppstart så bör det även stå på bildskärmen BIOS revision eller liknande.

Annars kan du kolla med Speccy under Moderkort > Bios

 

Mvh

 

Hittar dock inte mitt XFX Core Edition 550W 80+ Bronze. Har rev 1.0 på både moderkort och grafikkort. Börjat tro att det är hårdvarufel på skiten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Ja det kan det mycket väl vara, men vilken BIOS version har du?

 

Ditt moderkort: GA-990FXA-UD3 (rev. 1.0) http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3894#bios

Senaste är BIOS version F7

Kolla samtidigt efter senaste drivrutiner.

 

Mvh

 

Väcker liv i tråden igen.

 

Har nu prövat att uppdatera till nyaste bios, nyaste drivrutinerna. Även köpt nytt nätagg 720w, prövat köra genom display porten med en display/hdmi adapter men inget av detta har löst problemet. Kan det vara grafikkortet som är trasigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...