Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Breehc Nicdoll

Windows Update har slutat att fungera

Rekommendera Poster

Jag installerade nyligen Service Pack 2 på en dator med Windows Vista Home Premium, men nu har Windows Update slutat att fungera, och jag får felmeddelandet 80070005. Jag har förstått att detta felmeddelande skall ha någonting med bristfällig åtkomst att göra, men kontot jag använder har fullständig administratörsbehörighet och är lösenordsskyddat. Ibland upplever jag dock att jag inte alls har fullständig behörighet, exempelvis som när jag var tvungen att köra chkdsk med kommandot runas /user, trots att jag använde samma konto i det anropet som det jag var inloggad på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Hej!

Denna länk kan kanske vara till hjälp.

/// Jari

Nej, den fixen fungerar inte. Den säger sig ha åtgärdat problemet, men jag får fortfarande samma felmeddelande i Windows Update.

Om det gör dig klokare, bifogar jag här loggen:

[log] Windows UpdateInformation om utgivare

Hittade problem

Windows Update-komponenter måste reparerasWindows Update-komponenter måste

repareras

En eller fler Windows Update-komponenter är felaktigt

konfigureradeÅtgärdat

Reparera Windows Update-komponenterGenomfört

Kontrollerade problem

Standarddataplatserna för Windows Update har ändratsStandarddataplatserna

för Windows Update har ändrats

Den plats där data lagras för Windows Update har ändrats och måste

reparerasKontrollerat

Hittade problemIdentifieringsinformation

6Windows Update-komponenter måste reparerasÅtgärdat

En eller fler Windows Update-komponenter är felaktigt konfigurerade

Reparera Windows Update-komponenterGenomfört

Om Windows Update-komponenter repareras löser det ofta vanliga

problem med Windows Update

Kontrollerade problemIdentifieringsinformation

6Standarddataplatserna för Windows Update har ändratsKontrollerat

Den plats där data lagras för Windows Update har ändrats och måste

repareras

Reparera standardplatser för Windows UpdateHar inte körts

Ändra Windows Update-platser till Windows standardinställningar

Identifieringsinformation

Insamlingsinformation

Namn på dator: X

Windows-version:6.0

Arkitektur:x86

Tid:2012-04-27 17:31:02

Information om utgivare

Windows Update

Lös problem som förhindrar uppdatering av Windows.

Paketversion:4.0.2.20110411

Utgivare:Microsoft Corporation[/log]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du ändrat några inställningar, flyttat om mappar eller kört något registerstädningsprogram sedan det fungerade senast?

Jag har ändrat ganska många inställningar, eftersom denna dator har varit lite krasslig, så att säga. Jag har dock inte flyttat några mappar, eller direkt eller indirekt ändrat i registret. Jag har kört några skript som skall kunna lösa problemet, men det gjorde jag naturligtvis efter jag fick det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Försök med att installera uppdateringarna efter att du gjort en så kalla "Clean Boot".

Steg 1. Ställ in datorn för en så kallad Clean Boot

1. Klicka på Start-knappen och skriv in MSCONFIG i fältet "Påbörja sökning". Tryck på Enter.

2. Välj första fliken.

3. Klicka sen på "Selektiv start".

4. Bocka ur alternativet "Läs in autostartobjekt".

5. Välj fliken "Tjänster".

6. Bocka för alternativet "Dölj Alla Microsoft Tjänster".

7. Klicka på "Inaktivera alla".

8. Klicka nu på Verkställ och OK.

9. Starta om datorn.

Steg 2. Sök efter och installera uppdateringar

1. Klicka på Start-knappen och skriv Windows Update i rutan "Påbörja sökning". Tryck på Enter.

2. Klicka på "Sök efter uppdateringar" i det övre vänstra hörnet.

3. Installera de hittade uppdateringarna.

4. Starta om datorn.

Upprepa detta steg tills du inte längre hittar några nya uppdateringar att installera.

Obs! Utför steg 3 oavsett om du kan installera uppdateringarna eller ej.

Steg 3. Återställ datorn till Normal Start

1. Klicka på Start-knappen och skriv in MSCONFIG i fältet "Påbörja sökning". Tryck på Enter.

2. Välj första fliken.

3. Klicka sen på "Normal start".

4. Klicka nu på Verkställ och OK.

5. Starta om datorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Försök med att installera uppdateringarna efter att du gjort en så kalla "Clean Boot".

Steg 1. Ställ in datorn för en så kallad Clean Boot

2. Välj första fliken.

3. Klicka sen på "Selektiv start".

4. Bocka ur alternativet "Läs in autostartobjekt".

5. Välj fliken "Tjänster".

6. Bocka för alternativet "Dölj Alla Microsoft Tjänster".

7. Klicka på "Inaktivera alla".

8. Klicka nu på Verkställ och OK.

9. Starta om datorn.

Steg 2. Sök efter och installera uppdateringar

1. Klicka på Start-knappen och skriv Windows Update i rutan "Påbörja sökning". Tryck på Enter.

2. Klicka på "Sök efter uppdateringar" i det övre vänstra hörnet.

3. Installera de hittade uppdateringarna.

4. Starta om datorn.

Upprepa detta steg tills du inte längre hittar några nya uppdateringar att installera.

Obs! Utför steg 3 oavsett om du kan installera uppdateringarna eller ej.

Steg 3. Återställ datorn till Normal Start

2. Välj första fliken.

3. Klicka sen på "Normal start".

4. Klicka nu på Verkställ och OK.

5. Starta om datorn.

Det fungerade inte heller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Den länken ledde mig till denna forumtråd vars fjärde svar var:

1. Disable Windows Update

a. Click on start

b. Click on all programs

c. Click on accessories

d. Click on Run

e. Type services.msc and press ok

f. Right click on "Windows Update"

g. Click on stop (Windows Update is now disabled)

2. Rename Software Distribution folder

a. Navigate to: C:/Windows/

b. Find the folder named: “SoftwareDistribution”

c. Rename that folder to something like “SoftwareDistribution.old”

d. Create a new folder called “SoftwareDistribution”

3. Enable Windows Update

a. Click on start

b. Click on all programs

c. Click on accessories

d. Click on Run

e. Type services.msc and press ok

f. Right click on windows update

g. Click on start

If you are unable to find Software Distribution Folder, follow these

steps before #2 above.

1. From the explorer window press the Alt key to view the file menu.

2. Click Tools

3. Select Folder Options

4. Select the View tab

5. Select “Show hidden files and folders”

6. Remove the selection from “Hide protected operating system files”

7. Click OK

Restart your PC and you should be good to go!

Jag följde dessa instruktioner, och fick igång Windows Update. Jag installerade 102 uppdateringar, vilket tog sin tid. När jag hade fullföljt den långa processen fick jag läsa att två uppdateringar inte behövdes, samt att två uppdateringar hade misslyckats.

Jag uppmanades att starta om datorn, vilket jag också gjorde. Texten "Konfigurerar uppdateringar steg 1 av 3" (eller något sådant) visades på skärmen. Procenttalet ökade aldrig, utan datorn startades om efter några sekunder. När datorn slutligen skulle starta möttes jag av en blåskärm, vars text jag inte hann att läsa.

Jag ställde vid nästa uppstart in datorn på att inte starta om vid systemfel, och då kunde jag läsa texten: "*** STOP: 0x0000003E (0x00000005,0x8247FCC7,0x8C7BA91C,0x00000000)".

Har någon en aning om vad som kan ha gått fel?

Redigerad av Breehc Nicdoll

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förlåt, Flyfisherman :(

Jag menade det som en fråga till Breehc Nicdoll och inte till dig. För om det gäller en 32-bitars Vista så är det onödigt att kolla upp länkarna.

Först och främst gäller det kanske att få igång datorn och då kan man pröva med att upprepade gånger under uppstarten trycka på F8 följt av att välja "Senast fungerande konfiguration" i menyn som kommer upp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla dessa länkar gäller installation av SP2, vilket jag redan hade installerat i början av tråden. Det måste vara någon annan uppdatering som har ställt till det.

Alla de länkarna verkar gälla 64-bitars Vista. Vet du om det gäller 32- eller 64-bitars Vista?

Jag vet faktiskt inte det; det är nämligen en lånad dator, som jag lånade för att reparera. Kan man kontrollera det utan att starta Windows? Det är en bärbar dator, så jag kan inte koppla in hårddisken i någon annan dator.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var rätt ovanligt med 64-bitars Vista, särskilt i bärbara.

Det borde gå att flytta över hårddisken till en annan dator för det är samma kontakt oavsett om det är en SATA-hårddisk för stationär dator eller för en bärbar.

Får du upp någon meny om du trycker på F8 upprepade gånger under uppstarten av datorn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Det var rätt ovanligt med 64-bitars Vista, särskilt i bärbara.

Välan, vad betyder 0x0000003E för 32-bitars Vista då?

Det borde gå att flytta över hårddisken till en annan dator för det är samma kontakt oavsett om det är en SATA-hårddisk för stationär dator eller för en bärbar.

Jaså, jag hade fått för mig att det var betydligt svårare med bärbara datorer, men det kan jag undersöka närmare.

Får du upp någon meny om du trycker på F8 upprepade gånger under uppstarten av datorn?

Ja, och jag har testat olika reparationsalternativ. Genom ett av dessa kommer jag till ett Windowsliknande gränssnitt, från vilket jag kan starta en fullt fungerande kommandoprompt. Via denna kan jag komma åt C-partitionen, som är helt intakt. Jag har också testat systemåterställning till innan uppdateringarna, men det ändrade inte saken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

0x0000003E betyder MULTIPROCESSOR_CONFIGURATION_NOT_SUPPORTED oavsett Windows och beskrivningen är:

In order to be symmetric, all processors must be of the same type and level. This system contains processors of different types (for example, a Pentium processor and an 80486 processor).
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/hardware/ff558965%28v=vs.85%29.aspx

Jag föreslår att du startar upp kommandoprompten och skriver:

systeminfo | findstr /C:"OS"

skriv resultatet här får vi se om det kommer fram om det är 32- eller 64-bitars Vista.

Du behöver förstås inte skriva raden där det står att det är Microsoft som är tillverkare.

Källa: http://www.windows-commandline.com/2009/01/find-windows-os-version-from-command.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Systeminfo går inte att köra från reparationsläget; det är någon dll-fil som är problemet. Jag testade att byta namn på SoftwareDistribution (som Windows Update-guiden nämnde) till SoftwareDistribution.new. Jag kunde då starta datorn i felsäkert läge (till och med med nätverksuppkoppling), men inte i normalläge. Under systemegenskaper kunde jag läsa att det förvisso var en 32-bitarsvista.

Ditt kommando visar mig vilken BIOS-version jag har. Om jag däremot kör kommandot systeminfo | findstr /C:"Systemtyp", så får jag veta att det är en x86-baserad PC, men om jag kör systeminfo | findstr /C:"Processorer", så får jag veta att jag bara har en processor, nämligen x64 Family 6 Model 15 Stepping 13 Genuine Intel ~2161 Mhz.

Jag har en logg, ntbtlog.txt, som visar vilka drivrutiner som läses in innan datorn startar om. Jag bifogar den: ntbtlog.txt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Försök med en systemåterställning till innan installationen av Service Pack 2 eller åtminstone till en tidigare tidpunkt än senast.

Du nämnde att du har kört chkdsk. Hittade chkdsk några fel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Försök med en systemåterställning till innan installationen av Service Pack 2 eller åtminstone till en tidigare tidpunkt än senast.

Jag körde de två återställningar som fanns: en som skapades i samband med Windows Update-processen och en som skapades när jag installerade AVG. Ingen av dessa förändrade något. Det är dock möjligt att det var återställningarna som gjorde det möjligt att starta felsäkert läge, och inte namnbytet av den där mappen.

Du nämnde att du har kört chkdsk. Hittade chkdsk några fel?

Ja, och de reparerades. Innan jag körde chkdsk, visades i utforskaren en röd markering på C-ikonen, vilket jag tror innebar något diskfel.

Jag ser nu också att jag får 0x0000008E på blåskärmen istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i BIOS eller i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i BIOS eller i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Jag körde ett långt test med SeaTools for DOS av Seagate Technology. Min hårddisk har nämligen id:t ST9320320AS.

Inga fel upptäcktes, men det verkar ju inte vara något fel på vare sig hårddisk eller filsystem, utan just operativsystemet. Jag får igång datorn helt utan problem i felsäkert läge, men startar jag den i normalläge får jag en blåskärm med felmeddelandet 0x0000008E (0xC0000005,0x8246BCC7,0x8BC2B91C,0x00000000).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad bra att hårddisken inte var trasig.

Är det alltid 0x0000008E på blåskärmen numera?

Startar datorn i "Clean boot", se inlägg 6?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag beklagar att jag svarar här med viss oregelbundenhet.

Vad bra att hårddisken inte var trasig.

Är det alltid 0x0000008E på blåskärmen numera?

Ja.

Startar datorn i "Clean boot", se inlägg 6?

Nej, men kan man inte inaktivera Microsofttjänster? Alla är väl inte nödvändiga?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, alla tjänster är inte nödvändiga men om du inaktiverar fel tjänst kommer inte Windows att starta.

Med tanke på hur lång tid det har tagit och att chkdsk mm har hittat problem, så rekommenderar jag en ominstallation/återställning till leveransskick av Vista t ex med hjälp Vista-skiva eller återställningspartition.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...