Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppkopplad till TV:n - koppla ur datorskärmen?


torpet12

Rekommendera Poster

Hej

 

När min laptop är uppkopplad till TV:ns betydligt större bildskärm via HDMI-kabel verkar det onödigt att ha datorns skärm igång. Går den att stänga av? Innebär uppkopplingen till TV:n större belastning på datorn och därmed högre arbetstemperatur?

 

 

Synpunkter ytterst välkomna!

 

T

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta laptopar låter dig stänga av skärmen när en extern sådan är inkopplad. Oftast så finns det en knepig tangentbordskombination i stil med fn+F... någonting. Min ibm hade fn+F7 har jag för mig. Kollegans dell har fn+F8. F-tangenten brukar ha en symbol som ser ut som en skärm.

 

Annars om du även har extern tangentbord + mus så kan det fungera att stänga locket på datorn.

 

Och nej du kommer nog inte uppleva någon större belastning på datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mät.

tex

http://www.clasohlson.com/se/Elenergim%C3%A4tare/Pr362897000

sådan här enkel mätare kan mäta mycket fel när det anslutna inte ett "rent motstånd" tex gamla typen glödlampa eller värmeelement

utan innehåller tex kapacitiv eller induktiv belastning tex elmotor eller lågenergilampa

men för att jämföra datorn med/utan TVn ansluten till datorn så kan du se skillnaden.

 

Min uppfattning är att datorn drar mer om den spelar upp film än om du skriver nått i tex Word (utan internet uppkoppling)

Nått som drar mycket eleffekt är att kolla på Flash, tex Flash annonser.

I varje fall när man ser på CPU belastning i Aktivitetshanteraren.

CPU belastningen minskar för mig vid surfning med ca 75% när jag har Flash inaktiverat i webbläsaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mät.

tex

http://www.clasohlso...are/Pr362897000

sådan här enkel mätare kan mäta mycket fel när det anslutna inte ett "rent motstånd" tex gamla typen glödlampa eller värmeelement

utan innehåller tex kapacitiv eller induktiv belastning tex elmotor eller lågenergilampa

men för att jämföra datorn med/utan TVn ansluten till datorn så kan du se skillnaden.

 

Min uppfattning är att datorn drar mer om den spelar upp film än om du skriver nått i tex Word (utan internet uppkoppling)

Nått som drar mycket eleffekt är att kolla på Flash, tex Flash annonser.

I varje fall när man ser på CPU belastning i Aktivitetshanteraren.

CPU belastningen minskar för mig vid surfning med ca 75% när jag har Flash inaktiverat i webbläsaren.

 

 

 

Det skall jag göra. Man får en bra indikation på hur jobbigt datorn tycker det är då den 'varvar upp' fläkten. Google Earth låter riktigt tung. Om jag förstått min dator rätt så är GPU-funktionen integrerad i CPU-funktionen. Speccy indikerar bara CPU-temp., inte GPU:do. Vid normalt passivt (statiska sidor) surfande visas ca. 40* för de tre kärnorna Just nu 40* prick. Med Flash igång får jag dryga 12' högre temp. efter en stund. Lite stressande att lyssna på en ansträngd fläkt men jag fårväl skruva upp ljudet. Alla som tycker 54* (Youtube) är för mycket räcker upp en hand!

 

T

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...