Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DLINK dir 655


Cornel

Rekommendera Poster

Har läst här på forum, men hittar inte det jag ber att få hjälp med.

Har skaffat en android Samsung Galaxy s2. Vill koppla till min fungerande trådlösa nätverk med telefonens WI-FI. Har en router Dlink DIR 655 som jag är mycket nöjd med. Allt annat fungerar som är kopplad til den.

För att mobilen ska komma i kontakt med router, kräver mobilen SSID och lösenord. Vet inte vad SSID är (eng.Service Set Identifier) eller var i router den befinner sig. Jag var på min router med 192.168.0.1 för att hitta SSID och mata in i telefonen, men hittar inte nåt ruta i router som står SSID som jag kan se. Vad gör jag då för att se SSID och mata in i mobilen?

Tacksam för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Logga in på routern

2. Gå till Setup -> Wireless Settings -> Manual Wireless Network -> Settings

3. "Wireless Network Name" är SSID:t

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Jonas!Det var precis som du skrev! Nu vet jag. Där det står med svenska bokstäver i namnet på nätverket SSID står med konstiga kruseduller och på mobilen nåt chinesk krusiduler där det ska stå med ä,ö mm. Är det enkelt att ändra till nåt enklare namn på nätverksnamnet? Också en sak jag funderar över, mobilen har hittat router SSID namn, men varför står det i mobilen att skriva in ssid?

Sen vet jag inte hur jag ska ta reda på vad jag har för lösenord på min trödlösa nätverk? Finns det nåt som jag kan se lösen på router? Det står i fälten gömd, vet inte om det är det som är lösenorden som jag ska fyla i mobilen för att sätta igång WI-FI. Har du nåt idee?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att få ordning på en router måste man ofta ansluta med en dator via nätverkskabel.

Av säkerhetsskäl.

Så det är routerägaren och inte crackern på andra sidan gatan som gör inställningarna......

 

Vanligen ansluter man sig via webbläsaren där man matar in tex http://192.168.1.1

eller vad den nu har för adress.

Sedan är det att gå igenom routern och ställa allt rätt.

Ja man måste ju veta hur man loggar in

och vilket grundlösenordet är

Och sedan är det dags ändra lösenord osv av säkerhetskäl.

Eller för man gärna vill ha sitt eget internet, inte dela det trådlöst med 10 ekonomiskt lagda grannar.

(Varför betala för nått som är gratis?)

 

I

SSID = namn

och

i kryptonyckeln för WiFi, och

i lösenordet för att logga in på routern

använder man bara a-z A-Z 0-9 och .

för dessa tecken ligger lika på amerikanskt och svenskt tangentbord

att använda andra bokstäver och tecken kan leda till intressanta problem av typen "det funkar inte" varför funkar det inte?

 

Hur man loggar in vilket ord tex

administrator

lösenordet för att logga in på routern

SSID och

kryptonyckeln för WiFi

brukar jag skriva upp på ett papper och lägga i kartongen routern kom i.

För är det nån längd tex 12 tecken och svårighet på lösenordet och kryptonyckeln så är det onödigt försöka att komma ihåg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet hur jag ska gå in i router. Saken är att jag kommer inte ihåg lösenorden som jag ska skriva in i mobilen, det jag har fått per automatik. Frågan är hur gör man för att se lösenorden. Det krävs inget lösenord för att gå in i min DLINK dir 655. I webläsaren skriver jag: 192.168.0.1, då är jag in i router.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det förekommer routrar där krypteringsnyckeln ("lösenord" för den trådlösa förbindelsen) står på en klisteretikett på undersidan av routern. Annars så kan du ju byta krypteringsnyckeln i routern (bäst att vara ansluten med nätverkskabel så att datorn inte tappar förbindelsen), följt av alla trådlöst anslutna enheter.

 

Det krävs inget lösenord för att gå in i min DLINK dir 655.
Det förekommer skadliga program som loggar in i routern och ändrar om inställningar för att kunna styra om trafiken. Därför är det bäst att konfigurera routern så att den får ett inloggningslösenord (svårgissat).
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saken är att jag kommer inte ihåg lösenorden som jag ska skriva in i mobilen, det jag har fått per automatik. Frågan är hur gör man för att se lösenorden.

Jag har också en DIR-655.

Då du är inne i routern, har du klickat på Setup och sedan Wireless Settings?

Väl där så ser du Wireless Network Name, vilket är ditt SSID.

Och lösenordet finns under Pre-Shared Key.

Du kan hitta på nytt SSID och lösenord. Det gjorde jag häromdagen och det fungerar fint för både trådlös dator och min Android telefon. Jag fick alltså byta SSID och lösenord i både dator och telefon efter detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aldrig varit med om att man måste skriva in routerns ssid i sin mobil?

Däremot så är det ju detta namn man söker efter i sin mobil, och skriver in sitt lösenord när man hittat sin router, så ska det fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det förekommer routrar där krypteringsnyckeln ("lösenord" för den trådlösa förbindelsen) står på en klisteretikett på undersidan av routern. Annars så kan du ju byta krypteringsnyckeln i routern (bäst att vara ansluten med nätverkskabel så att datorn inte tappar förbindelsen), följt av alla trådlöst anslutna enheter.

 

Detta förklistrade lösenord är ett standard, som man bör byta direkt, för risken finns ju att någon tjuvtittar som kanske är på besök, och då finns ju ingen säkerhet längre.

T.ex. på Telias nyaste routrar är det så, men det är då lätt att byta lösenordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aldrig varit med om att man måste skriva in routerns ssid i sin mobil?

Däremot så är det ju detta namn man söker efter i sin mobil, och skriver in sitt lösenord när man hittat sin router, så ska det fungera.

Om jag söker i mobilen så hittar jag inte routerns SSID, då jag i routern har valt att dölja SSID. Inställningen i DIR-655 finns i routerns Wireless Network Settings -> Visibility Status. Pricka för Invisible.

Så ska det fungera.

Det är samma på mitt jobb, jag måste första gången skriva in det dolda SSID. Sedan hittar min telefon med automatik WiFi-nätet då jag kommer till jobbet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag söker i mobilen så hittar jag inte routerns SSID, då jag i routern har valt att dölja SSID. Inställningen i DIR-655 finns i routerns Wireless Network Settings -> Visibility Status. Pricka för Invisible.

Så ska det fungera.

Det är samma på mitt jobb, jag måste första gången skriva in det dolda SSID. Sedan hittar min telefon med automatik WiFi-nätet då jag kommer till jobbet.

 

 

Vilket är en god idé.

jag har det inte så själv, utan kör med filtrering på Mac-adress.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tacksam för alla svar och förslag!

Nu blev jag förvirrad. Jag tar från början problemen.

Först mobil beskrivning.

Har en Samsung Galaxy S2 vill koppla med mobilens WI-FI till trödlösa router DLINK DIR 655.

När jag trycker på mobilens WI-FI touch och har PÅ WI-FI då står redan där nätverks namn, och att den är "Säkrat med WPA/WPA2"(Skyddat nätverk är tillgänglit)

Sen finns det 2 möjligheter att göra på mobilen skärm; Skanna eller Lägg till nätverk. Klickar jag på lägg till nätverk får ett ny vit ruta som står; Nätverkets-SSID och en fält där ska man fyla in (ingen aning vad) under detta står ;Säkerhet, i fälten står INGET, klickar jag här det öppnar sig ett ny fält där kan jag velja; INGET, WEP, WPA/WPA2 PSK eller 802.1x EAP. Det förstår jag inte saken, i och med står redan frtån början på mobilen nätverkets namn (det kallas för SSID ?) varför ska skrivas en gång till i fälten? (fungerar inte i alla fall) Är det annat som ska skrivas in i SSID? Klickar jag först på säkerhet o. väljer WPA/WAP2 PSK o fyler först nåt lösenord i fältet sen SSID då kan jag bara spara. Tryker man på SCANNA, sker ingenting. Men som sagt har inget koll på nätverkets lösenord. Har en del uppskriven men osäker vilken, har testat med alla.

Nu till router.

Har en DLINK DIR 655, kopplat med nätv. sladd till 2 stationera datorer och en Samsung smart tv. Som trådlös, kopplad till en HP-bärbar dator. En Canon skrivare kopplad med USB slad till router. Alla mina enheter fungerar klockrent. Kan gå in i router medd 192.168.0.1

Så ligger det till.

Hur Hittar jag? Vilken uppgifter ska jag skriva i Galaxy S2 WI-FI fält för att aktivera det till router nätverket?

Hoppas jag var tydlig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också en DIR-655.

Då du är inne i routern, har du klickat på Setup och sedan Wireless Settings?

Väl där så ser du Wireless Network Name, vilket är ditt SSID.

Och lösenordet finns under Pre-Shared Key.

Du kan hitta på nytt SSID och lösenord. Det gjorde jag häromdagen och det fungerar fint för både trådlös dator och min Android telefon. Jag fick alltså byta SSID och lösenord i både dator och telefon efter detta.

OKAY! Men i Pre-Shared Key ruta ser jag 20 st. svarta prickor. Inte nåt knapp för att ändra lösenordet eller skriva in det nya lösenord lika så för nätverksnamn (SSID)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

OKAY! Men i Pre-Shared Key ruta ser jag 20 st. svarta prickor. Inte nåt knapp för att ändra lösenordet eller skriva in det nya lösenord lika så för nätverksnamn (SSID)

Du klickar direkt i den rutan och tömmer den helt med [Del] och/eller [backsteg], sedan skriver dit ny kod som är minst 12 tecken, gärna 16 eller fler tecken lång. Blanda stora och små bokstäver, siffror och specialtecken - men inte åäö eller mellanslag.

Skriv också upp detta på en lapp och jag har tejpat fast koder och annat på min D-Link Dir 655(utan att täcka för ventilationshålen).

 

post-73434-0-09464300-1335257574_thumb.png

 

Säkerhetsinställningarna har jag satt så här:

 

post-73434-0-98331700-1335257606_thumb.png

 

Välj också ett annat Administratörs lösenord för påloggning av routern som är lika långt och skilt från lösenordet för Pre-shared key.

 

[Edit] Ditt SSID=namn på ditt trådlösa nätverk, där väljer du ett namn, kan vara ett kul namn, udda, men inte namnet på routern eller ditt efternamn eller adress och liknande - Ej åäö.

 

Och att dölja routern gör varken till eller från ur säkerhetssynpunkt, dom som vill försöka bryta sig in på ditt trådlösa nätverk kan i alla fall se trafiken oavsett om namnet på SSID är dolt eller inte.

Likadant med Mac-adress filtrering, även om jag har detta aktiverat men gör egentligen ingen större skillnad eftersom mac-adressen syns för dom som avlyssnar och kan mycket enkelt ändras på den dator som används för att försöka ta sig in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en Samsung Galaxy S2 vill koppla med mobilens WI-FI till trödlösa router DLINK DIR 655.

När jag trycker på mobilens WI-FI touch och har PÅ WI-FI då står redan där nätverks namn, och att den är "Säkrat med WPA/WPA2"(Skyddat nätverk är tillgänglit)

Sen finns det 2 möjligheter att göra på mobilen skärm; Skanna eller Lägg till nätverk. Klickar jag på lägg till nätverk får ett ny vit ruta som står; Nätverkets-SSID och en fält där ska man fyla in (ingen aning vad) under detta står ;Säkerhet, i fälten står INGET, klickar jag här det öppnar sig ett ny fält där kan jag velja; INGET, WEP, WPA/WPA2 PSK eller 802.1x EAP. Det förstår jag inte saken, i och med står redan frtån början på mobilen nätverkets namn (det kallas för SSID ?) varför ska skrivas en gång till i fälten? (fungerar inte i alla fall) Är det annat som ska skrivas in i SSID? Klickar jag först på säkerhet o. väljer WPA/WAP2 PSK o fyler först nåt lösenord i fältet sen SSID då kan jag bara spara. Tryker man på SCANNA, sker ingenting. Men som sagt har inget koll på nätverkets lösenord. Har en del uppskriven men osäker vilken, har testat med alla.

"Lägg till nätverk" är till för att ansluta till ett annat nytt nätverk, inte för att använda det som redan har hittats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Lägg till nätverk" är till för att ansluta till ett annat nytt nätverk, inte för att använda det som redan har hittats.

Menar du på mobilen? Om det är så då kan jag inte få nåt ruta o skriva in lösen om jag inte trycker på "Lägg till nätverk". eller annat. Sen finns det på v-sidan av skärmen Scanna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du klickar direkt i den rutan och tömmer den helt med [Del] och/eller [backsteg], sedan skriver dit ny kod som är minst 12 tecken, gärna 16 eller fler tecken lång. Blanda stora och små bokstäver, siffror och specialtecken - men inte åäö eller mellanslag.

Skriv också upp detta på en lapp och jag har tejpat fast koder och annat på min D-Link Dir 655(utan att täcka för ventilationshålen).

 

post-73434-0-09464300-1335257574_thumb.png

 

Säkerhetsinställningarna har jag satt så här:

 

post-73434-0-98331700-1335257606_thumb.png

 

Välj också ett annat Administratörs lösenord för påloggning av routern som är lika långt och skilt från lösenordet för Pre-shared key.

 

[Edit] Ditt SSID=namn på ditt trådlösa nätverk, där väljer du ett namn, kan vara ett kul namn, udda, men inte namnet på routern eller ditt efternamn eller adress och liknande - Ej åäö.

 

Och att dölja routern gör varken till eller från ur säkerhetssynpunkt, dom som vill försöka bryta sig in på ditt trådlösa nätverk kan i alla fall se trafiken oavsett om namnet på SSID är dolt eller inte.

Likadant med Mac-adress filtrering, även om jag har detta aktiverat men gör egentligen ingen större skillnad eftersom mac-adressen syns för dom som avlyssnar och kan mycket enkelt ändras på den dator som används för att försöka ta sig in.

I Administratörs lösenord för påloggning av router har jag nu tom ruta. Måste göra detta? Har haft tom ruta från början minst 10 år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Absolut, det är det viktigaste, att du har ett långt och krångligt lösenord på Administrators-inloggningen.

Tools > Admin > Admin Password => gör som jag redan skrivit i mitt tidigare inlägg och som redan sagts av andra i tråden.

 

Gör detta även för User Password i fältet under, fast där kanske ett lite lättare lösenord duger?

Men lika bra att ha ett långt och krångligt där med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också en DIR-655.

Då du är inne i routern, har du klickat på Setup och sedan Wireless Settings?

Väl där så ser du Wireless Network Name, vilket är ditt SSID.

Och lösenordet finns under Pre-Shared Key.

Du kan hitta på nytt SSID och lösenord. Det gjorde jag häromdagen och det fungerar fint för både trådlös dator och min Android telefon. Jag fick alltså byta SSID och lösenord i både dator och telefon efter detta.

Tckar! Det ordnade sig, det blev kanon bara med ny lösenord och byte av nätverksnamn med engelska bokstäver.

Så tack så mycket! Nu är det bara lära sig att surfa med WI-fi genom dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du klickar direkt i den rutan och tömmer den helt med [Del] och/eller [backsteg], sedan skriver dit ny kod som är minst 12 tecken, gärna 16 eller fler tecken lång. Blanda stora och små bokstäver, siffror och specialtecken - men inte åäö eller mellanslag.

Skriv också upp detta på en lapp och jag har tejpat fast koder och annat på min D-Link Dir 655(utan att täcka för ventilationshålen).

 

post-73434-0-09464300-1335257574_thumb.png

 

Säkerhetsinställningarna har jag satt så här:

 

post-73434-0-98331700-1335257606_thumb.png

 

Välj också ett annat Administratörs lösenord för påloggning av routern som är lika långt och skilt från lösenordet för Pre-shared key.

 

[Edit] Ditt SSID=namn på ditt trådlösa nätverk, där väljer du ett namn, kan vara ett kul namn, udda, men inte namnet på routern eller ditt efternamn eller adress och liknande - Ej åäö.

 

Och att dölja routern gör varken till eller från ur säkerhetssynpunkt, dom som vill försöka bryta sig in på ditt trådlösa nätverk kan i alla fall se trafiken oavsett om namnet på SSID är dolt eller inte.

Likadant med Mac-adress filtrering, även om jag har detta aktiverat men gör egentligen ingen större skillnad eftersom mac-adressen syns för dom som avlyssnar och kan mycket enkelt ändras på den dator som används för att försöka ta sig in.

Tack för all hjälp! Det ordnade sig bara med förnyad lösenord och namn byte på nätverket med engelska bokstäver. Nu måste jag lära mig hur jag ska surfa med mobilens WI-FI genom mina datorer.

Ni är en klippa för alla som behöver hjälp!!

Tack ännu en gång!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...