Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Att få barnen att bli sundare.


simkort

Rekommendera Poster

Antagande 1.

 

Autism och bokstavskombinationer som barn får

skulle antagligen minska högst väsentligt om

barnet från mycket tidig ålder får hänga i en bekväm sele

framför bäraren och med ansiktet framåt.

Nu kan barnet med ögonen och hörsel och på så

stimulera hjärnan.

 

Antagande 2.

 

Sexåringar är oftast inte närsynta.

Om barnen får lära sig läsa med läsplattor

kan man ställa in storleken på texten till

tex. 150% konsekvent tills ögonen

blivit "vuxna" så skulle närsynthet minska

i befolkningen.

Egentligen är det en falsk närsynthet som

permenteras av okunskap.(om det inte är ärftligt)

 

Sedan kan barnen sitta och läsa så att dom kan höja blicken

över plattan och se långt, vad det nu är.(minst 100m)

Mörka vinterkvällar kan barnen syssla med något

tredimentionellt.(med händerna)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antagande 2.

Närsynthet kommer sig av att ögat allt för mycket tvingas fokusera mot något som är nära.

En läsplatta kommer aldrig längre bort från användaren än att det är bekvämt hålla i läsplattan, röra vid den.

Stora bokstäver på en läsplatta ändrar inte avståndet som ögat ska fokusera på.

 

Vill man undvika närsynthet är det bättre lära sig läsa från något som som är längre bort än en läsplatta.

Själv konstaterar jag att jag mår mycket bättre sedan jag köpte en 27" 1920x1080 skärm jämfört med när jag hade en 21" CRT.

För bildytan som har flyttats längst bort på skrivbordet har kommit ca 30cm längre bort. Med 80 cm djupt skrivbord.

Med en läsplatta skulle jag ha ca 40cm mellan plattan och ögonen. Jag är 173cm

För ett 6 års barn omkring 115cm minskar det här avståndet till ca 26cm. Avståndet som ögat ska fokusera på blir alltså ca 26cm.

Detta kan jämföras med att jag har ca 70cm från ögonen till 27" bildskärmen.

 

Min son dyslektiker som jag har lärt sig läsa framför allt på dator.

På bildskärmen.

Skicka läsplattorna till soptippen.

De kommer förvärra närsyntheten jämfört med användningen av bildskärmar.

 

Tyvärr kommer nog närsyntheten att öka pga utbredningen av smartfånes.

3,7" skärm och små bokstäver är en utmärkt träning av ögat för bestående närsynthet.

För att inte tala om det "finstilta" i många av dagens tidningsannonser.

Och en del pocketböcker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra jannejanne du har nog rätt, själv föredrar jag 15 tums skärm och 150% förstorning.

Då kan jag läsa bekvämt från 65 cm. Jag kan ju läsa mindre storlek men då måste man

koncentrera så det blir mer ansträngande, sitta för närma skärmen är en styggelse.

 

Ett mycket bra inlägg jannejanne, men glöm inte att det är skönt att växla och titta ut

över naturen, när man vill(när det är dagsljus)

 

Åter igen, tack för ett bra inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var du som kom med ämnet :thumbsup:

 

Appropå träna barn. Så fort vi kunde kommunicera någorlunda, ca 4år så gjorde jag till rutin att min son skulle tala om när det var fritt gå över gatan. Först med trafikljus, övergångsställen, sedan också på andra platser.

Jag bad honom kolla när det blev grön gubbe, när det inte kom några bilar.

Jag blundade. Och väntade på att han skulle säga klart.

Då jag tittade upp och kollade läget innan vi gick över.

 

Vid 6års ålder har jag och han kommit på var sin sida av en väg på landet. Då händer nått som fångar hans uppmärksamhet på min sida.

Han springer i full fart mot mig och jag känner paniken växa.

 

Men när han kommer fram till vägen stoppar han upp och ser sig om åt båda sidorna innan han springer över.

Att barn i Sverige ofta har ett osäkert beteende i trafiken tror jag beror på att de inte tränas i att uppträda som vuxna.

I Asien och Afrika tränas barnen till ansvar mycket tidigare än i Sverige upplever jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollar du inte något på den forskning som finns innan du hittar på dina antaganden?

 

Antagande 1: Det finns undersökningar som snarare visar att det är för mycket intryck som spädbarn som ger upphov till överaktivitet, som är en del av ADHD. Det är t ex mycket vanligare bland för tidigt födda som utsätts för mycket mer intryck tidigare än de hade gjort om de hade varit kvar i mammas mage. Det har minskat något de senaste åren när man har försökt få det lugnare kring för tidigt födda, t ex genom att hålla rummen mörkare och tystare.

Det är viktigt att det lilla barnets hjärna inte får för mycket sinnesintryck och störs för ofta. Nervsystemet klarar inte av att hantera all information. Höga röster, dagsljus, lampsken och även beröring kan upplevas som obehagligt av barnet.
http://www.vardguiden.se/Tema/Gravid/Efter-forlossningen/For-tidigt-fodd---om-barnet/

 

Jag var aktiv i Föräldraföreningen för för tidigt födda barn och var på en kurs för läkare angående just vård av preemisar och hur det påverkar barnen när de växer upp. All information jag fått där igenom har visat att riskerna är mycket högre för för tidigt födda barn att drabbas av koncentrationsproblem eller inlärningssvårigheter. Tydligen beror det på att hjärna blir utsatt för stimuli som den inte är redo för. Dessutom satt jag en hel lunch och diskuterade detta med Hugo Lagerkrantz under kursen.
http://www.familjeliv.se/Forum-3-142/m12676570.html

Hugo Lagerkrantz: http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=10740&a=21337&l=en och http://sv.wikipedia.org/wiki/Hugo_Lagercrantz

 

Intressanta sidor i ämnet:

http://www.tryggabarn.nu/0-ar/barns-utveckling/stressade-smabarn

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/psykologi/hektisk-tid-for-barnens-hjarnor_225983.svd

 

Antagande 2:

Nyss publicerade Ophtalmology en artikel från en australisk forskargrupp, som visar att utomhusvistelse verkar kunna förhindra närsynthet.

...

Samma forskargrupp, som rekommenderar utomhusvistelser, har tidigare i år visat att barn i centrala Sydney var mer närsynta än de som bodde i förorterna. Likaså var de som växt upp i lägenhet mer närsynta än de som bor i andra typer av boenden. I en annan studie visade de att läsning, och speciellt långvarig sådan, är korrelerat till närsynthet hos 12-åringar. Fast just nu verkar det vara solljus eller att vila ögonen på en vacker utsikt som är botemedlet. Skolåldern är ju den mest känsliga perioden för uppkomst av närsynthet. Många barn klagar på att de är tvungna att vara utomhus på rasterna i skolan, men nu har lärare och föräldrar äntligen fått ett bra argument för utelek som motvikt till TV och datorspel.

http://fof.se/blogg/asa-rasmuson-lestander/frisk-luft-ger-bra-syn

 

Det finns två motsägande teorier om miljöfaktorers inverkan, vilka utgår från diametralt olika uppfattning om arbetssättet hos ciliarmuskeln som kontrollerar ögonlinsen. Båda fastslår dock att muskelns felfunktion vanligen bottnar i att ögat fått anstränga sig mycket på korta avstånd, till exempel av att läsa böcker eller se på datorskärm.
http://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%A4rsynthet

 

Forskare konstaterar nu att ljuset har en väsentlig medicinsk betydelse. I Kina har en utbredd närsynthet bland skolbarn länge varit ett problem.

...

En stor studie har gjorts bland 8 000 barn med närsynthet i Kina.

– Det visade sig att mycket hänger samman med att barnen inte gick ut i dagsljuset så ofta och att det var dålig belysning i klassrummen. När ljuset i skolsalarna förbättrades minskade problemen kring närsynthet med 20 procent, berättar överläkaren Klas Sjöberg.

http://www.skanskan.se/article/20120219/NYHETER/702199933/-/hittade-orsak-till-narsynthet
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inget samband mellan att vara inne och läsa mycket och närsynthet. Inte heller att läsa i mörker osv.

 

Dock finns det ett samband mellan att vara ute och ge ögonen motion och bra syn/mindre belastade ögon. Precis som med resten av kroppen mår de bra av variation.

När du är ute och går skiftar ögonen hela tiden mellan att titta på horisonten och något i närheten, grovt sagt. När du sitter inne ögonens fokus oftast endast i närmsta omgivningen. Det senare påverkar inte ögats kropp/synförmåga men musklerna kring ögat kan bli överbelastade och fungera sämre. Ut och gå en sväng och de piggnar till igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara såhär, barn tycker ofta illa om fisk

och råg eller korn-mjölsmat(bröd gröt)

Då blir dom matade av sött vitt bröd och Coca-Cola.

Kan det ligga här.

 

"Nördar" har ofta glasögon i filmer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Nördar" har ofta glasögon i filmer.
Ja, det finns en överrepresentation av närsynta bland de som presterar bra i skolan. Antagligen för att dessa har tillbringat mer tid läsande inomhus.

 

Ditt första stycke förstår jag inte alls vad det syftar på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det pågår forskning om varför närsynthet blir vanligare. Åsikten att det skulle bero på maten, som kostdoktorn skriver utifrån en undersökningsrapport från 2002, verkar inte vanlig, utan de orsaker som jag tog upp i mitt förra inlägg verkar betydligt vanligare enligt forskningen under de senaste 10 åren. Så vitt jag kan bedöma kan all den statistik som kostdoktorn tar upp, även förklaras av förhållandet mellan barnens vistelse utomhus och inomhus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

"Kostdoktorn" är väldigt kontroversiell och har ett stort motstånd i läkarkåren för sina, ofta pseudo-vetenskapliga, åsikter. Knappast en källa att basera "sanningar" på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

 

Det här väl ett sidospår, men.

 

För ett halvår sedan såg jag ett program på

TV om att ett svenskt blindt par skaffade barn som

också var ärftligt blind.

Ska man göra så eller vad säger du Anjuna Moon.

Jag blev illa berörd.

Låta andra ta hand om allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...