Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppkopling upphör vid övergång till 3g från turbo3g (Tele2 HUAWEI E180)


adameriksson

Rekommendera Poster

adameriksson

Jag har ett ganska irriterande problem med mitt Tele2 abonnemang (Huawei E180 modem). Varje gång modemet går FRÅN turbo 3G (stickan lyser ljusblått) TILL vanlig 3G (stickan lyser mörkblått) så verkar uppkopplingen att upphöra.

 

Jag kan surfa utan problem med turbo 3G men så fort uppkoplingen går över till vanlig 3G så slutar webbläsaren att ladda/uppdatera och eventuella online spel fryser. Modemet växlar mellan dessa 2 lägen med några minuters mellanrum (ca 2 - 5min). Jag upplever också en otroligt långsam hastighet i övrigt. Bredbandskollen.se mätte upp MAX 0.5Mbit/s under turbo 3G anslutning. Jag ska ha upp till 10Mbit/s.

 

Jag har uppdaterat programvara och drivrutiner till modemet, installerat om programvara (Tele2 Mobile Conect), provat på 3 olika datorer på 2 olika orter, ringt Tele2's kundtjänst, mejlat flera gånger men dem ber mig bara starta om datorn och sen ignorerar dem mig. Dem kontrollerade 3G masten en gång men hittade inga fel. Nätet ska enligt dem INTE vara överbelastat heller.

 

Jag bor i Sala, Västmanlands län (relativt liten stad) och enligt täckningskartor ska det vara bra täckning här. Jag använder Windows 7 på 2 av datorerna och XP på en av dem. Jag har provat Google Chrome, Mozilla Firefox, Opera, SlimBrowser och Internet Explorer men det är samma problem med alla webbläsare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har haft liknande problem med Tele2. (Som i delar av landet delar nät med Telia så ett byte mellan dem lönar sig inte alltid.) Det du har gjort tyder på att felet inte ligger i din dator.

 

Jag kunde påvisa ett visst möster att prestanda varierade vid olika tidpunkter. Jag tog datorn och modemet och satte mig nära andra sändarmaster, och fick då bra prestanda. Tele2 höll till slut med om att de hade prestandaproblem i sändarstationerna nära min bostad, och eftersom de inte hade rimliga planer på uppgradering fick jag lösa abonnemanget.

Signalstyrka och täckningskartor säger inte så mycket om prestanda, som ju också är beroende av antalet uppkopplade och den trafik de genererar.

 

F.n. använder jag Tre, som fungerar ganska bra. Kopplar ner oftare än Tele2 tycker jag.

Min erfarenhet är att det är viktigt att hitta en bra position för modemet. Sätt på en förlängningssladd och testa. En decimeter hit eller dit gör stor skillnad.

 

Samla på dig mätresultat och stå på dig mot Tele2.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...