Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Datorn låser sig hela tiden

classexa

Recommended Posts

Hej

Det är så att jag bestämde mig för att formatera om datorn och installera Win XP på nytt. Nu låser sig datorn hela tiden. Så fort jag har startat upp den så låser den sig inom någon minut eller så. Ibland kan det dröja lite längre. Oftast är det när den får börja jobba lite. Lätt beröring. Vilket leder till att jag får starta om den hela tiden och inte kan använda datorn. Jag har testat att formatera om den igen utan någon lycka

Det här började efter jag hade formaterat den för innan funkade den alldeles utmärkt. Så det kan ju inte direkt vara överhettning eller fel på någon hårdvara. Någon gång har den även låst sig innan den är helt uppstartad. Drivrutin kan det väl inte heller vara. Den fungerar i felsäkert läge. Jag har testat att damma ur den vilket den behövde men det hjälpte inte. Virus kan det ju inte vara heller.

Detta är så frustrerande. Är det någon som vet något?

Flyfisherman
Drivrutin kan det väl inte heller vara. Den fungerar i felsäkert läge.

Mycket möjligt att det kan vara drivrutiner som spökar.

I felsäkert läge laddas ju inte nödvändigtvis alla drivrutiner in.

http://windows.micro...ed-in-safe-mode

Vad är det för fabrikat och modellbeteckning på datorn?

Alternativt om det är ett bygge:

Vilket moderkort; fabrikat och modellbeteckning?

Grafikkort; fabrikat och modellbeteckning?

Det bästa är ju att gå till datortillverkarens supportsida alt. moderkortstillverkarens supportsida och hämta hem senaste drivrutiner.

Då börjar du med att installera chipset, startar om datorn och därefter övriga.

Grafikkortsdrivrutin hämtas kanske bäst från grafikkortstillverkaren om det är ett separat sådant.

Samt se till att du kört Windows update - flera gånger med omstart, så du säkert fått in alla Microsofts uppdateringar inkl. Servicepack 1-3.

Mvh

[Edit] Koppla ur alla externa enheter och ha endast mus, tangentbord och bildskärm inkopplade under Windows installation och felsökning.

Det är ett bygge. Köpte ett paket nyligen med processor, grafikkort, minne och moderkort.

Moderkort: MSI GF615M-P33

Processor: AMD Athlon II X2 250, 3.01 GHz, 2GB Ram

Grafikkort: MSI ATI Radeon HD5570(R5750 MDIG)

Ska testa att formatera om den utan att installera några drivrutiner alls och se om den fortfarande låser sig. Om den inte gör det så borde det vara någon drivrutin det är fel på. Har för mig att den låste sig innan jag installerade något förra gången men ska testa

Ska testa att dra ur alla externa enheter. Ska jag drar ur de andra hårddiskarna jag inte använder vid installation också?

Flyfisherman

Ja, ha endast en disk inkopplad under Windows installation.

Men drivrutiner måste du ha och börja med att hämta hem dessa, välj rätt operativsystem:

http://www.msi.com/product/mb/GF615M-P33.html

Fast du har ju fått med en CD-skiva med moderkortet och denna kan du använda under installationen.

Kan du länka till paketet?

Tips:

NordicHardware - Datorbyggarskolan

Dessutom något som är väldigt viktigt:

Börja med att stänga av datorn och koppla ur nätsladden från vägguttaget.

Läs detta allmänna tips om ESD i denna tråd inlägg #7

ESD-handledsbandet (som skall sitta åt) ansluts till olackad/ren metalldel eller skruv på chassit.

På Webbhallen kostar ett ESD-handledsband 65:-Deltaco Antistat Handledsband

På Kjell & Company kostar 29:- Art nr: 38324

Jag fick med en skiva med drivrutiner till moderkortet, grafikortet etc. Så jag använder de. Kom ihåg att jag köpte paketet på komplett får några månader sedan. Var och kollade, men det finns inte kvar

Håller på att formatera och installera XP igen. Kommer hit och rapporterar hur det gick. Väldigt tacksam för att du är här och hjälper till

Flyfisherman

Ytterligare saker att kontrollera:

1. Öppna chassit eller ta av sidoplåten.

2. Gå igenom allt kablage från nätaggregatet och se till att alla strömkontakter är korrekt anslutna, speciellt gäller detta dom två strömkontakterna som sitter på moderkortet.

3. Kontrollera alla övriga kontakter på moderkortet och att övriga kontakter till diskar och annat sitter som dom skall.

4. Kontrollera också anslutningar för PCIE strömkontakterna på grafikkort (bak eller ovanpå) samt att grafikkortet verkligen är korrekt nedstoppat i PCI-E kontakten och inte sitter snett.

5. Tryck lite försiktigt på minnesstickorna som sitter bredvid processorn, kontrollera att dessa verkligen sitter nedstoppade och rakt i kontakterna på moderkortet.

6. Koppla på strömmen och starta datorn.

7. På moderkortet finns väl kanske en lysdiod eller liten display som visar en Hexadecimal kod och om detta är fallet så finns då en tabell i manualen vad dessa felkoder betyder.

Detta finns inte på alla moderkort, men kontrollera.

8. Snurrar chassifläktar och fläktarna till grafikkort och Processor kylaren?

Tillägg till Flyfisherman,

9. Se till att faktiskt dra ur varje kontakt och sätt i dom igen, gäller också minnena.

Just för att kunna säkra kontakten i uttagen, så att inget glapp/oxid har uppstått.

Verkar som om det var det trådlåsa nätverkskortets drivrutiner som var problemet. Jag installerade först chipset drivers, inga problem. Sedan nätverkskortet, då började det låsa sig igen. Jag avinstallerade nätverkskortet, inga problem. Konstigt. Jag behöver ju det för att internet ska funka

Några förslag? Installerade drivrutinerna från skivan jag fick med

Flyfisherman

Är det samma eller äldre version som denna Windows XP 32 drivrutin för nätverkskortet?

GF615M-P33 LAN Drivers Ver: 67.98 Release Date 2009-06-10

Om denna är nyare så testa med den istället: http://download1.msi...3_lan_xp_mb.zip

Oops, Trådlöst?

Eget kort eller USB-adapter eller inbyggt på moderkortet?

Installerade drivrutinen som du gav. Det ser ut att funka nu :D Kan gå ut på nätet utan att det låser sig. Tack gode gud. Tror jag älskar dig

Tack för all hjälp. Kommer väl tillbaka hit om det uppstår något mer problem :P

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...