Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Segt internet efter Systemåterställning.


malu66

Rekommendera Poster

Efter en systemåterställning går mitt internet som sirap. Kör Mozilla Firefox på XP. Datorn i övrigt går fint och spel (aningen äldre) över internet funkar som förut, men att surfa är en plåga ( 3 min för att ladda aftonbladets sida).

Har gjort det mesta jag kan och förstår: defragmenterat 2ggr, kört antivirus (telias) och spybotat ett par gånger, använt CCleaner, rensat cache i internetoption. Men har tydligen missat något. Kör trådat, mina trådlösa funkar finfint.

 

Snälla, hjälp en gubbe som mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kört windows update efter systemåterställningen? Om inte, så gör det.

Kör msconfig också, och kolla vad som autostartar. En massa autostartande program segar ner burken.

Har du senaste versionen av mozilla? om inte, uppdatera/uppgradera!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för att snabbt svar.

Jag har nu kollat in både windows och Mozillas update, men det finns inget där för mig ( inga prioriterade uppdateringar iaf).

 

Har också kollat in vad som autostartar men hade sen tidigare rensat friskt där. CCleaner har ju också en sån funktion. Har alltid varit noga att städa inne i datorn sas.

 

Jag gjode återställningen omedelbart efter att laddat ner en ny driver till grafikkortet. nvidia kollar ju själva vad som behövs, laddade och när det blev mörkt i rutan körde jag återställningen direrkt.

 

Hade nog lite bråttom där. :thumbsdown:

 

Men borde det ha med hur segt den laddar sidor på internet???

 

Hoppas någon har en lösning :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kör trådlöst internet (wifi) så kanske du är uppkopplad på grannens oskyddade nätverk!

(Har hänt mig en gång efter systemåterställning! Det gick as-segt!)

Edit: Läste lite snabbt där, ditt trådlösa funkar utmärkt säger du.. Varför inte köra på trådlöst då?

Kolla drivrutinerna till det trådade nätverkskortet, kan vara fel på dessa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kör trådlöst internet (wifi) så kanske du är uppkopplad på grannens oskyddade nätverk!

(Har hänt mig en gång efter systemåterställning! Det gick as-segt!)

Edit: Läste lite snabbt där, ditt trådlösa funkar utmärkt säger du.. Varför inte köra på trådlöst då?

Kolla drivrutinerna till det trådade nätverkskortet, kan vara fel på dessa.

 

 

 

 

Tack för svar. Jag provar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur fungerar Internet Explorer?

 

 

 

 

Hej

Det fungerar lika segt som Mozilla Firefox.

Sen jag skrev inlägget i forumet har faktiskt surfandet blivit lite bättre, ca 50% mot innan systemåterställningen.

E-post funkar alldeles utmärkt och har alltid gjort.

Det är internetsidor med mycket info som är sega.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för att snabbt svar.

Jag har nu kollat in både windows och Mozillas update, men det finns inget där för mig ( inga prioriterade uppdateringar iaf).

 

Har också kollat in vad som autostartar men hade sen tidigare rensat friskt där. CCleaner har ju också en sån funktion. Har alltid varit noga att städa inne i datorn sas.

 

Jag gjode återställningen omedelbart efter att laddat ner en ny driver till grafikkortet. nvidia kollar ju själva vad som behövs, laddade och när det blev mörkt i rutan körde jag återställningen direrkt.

 

Hade nog lite bråttom där. :thumbsdown:

 

Men borde det ha med hur segt den laddar sidor på internet???

 

Hoppas någon har en lösning :thumbsup:

 

Om allt inträffade när du uppdaterade ditt grafikkort och en återställning tillbaka tydligen inte hjälpte, så försök att helt ta bort drivrutinen för grafikkortet och stoppa in en fräsch igen, det kanske blev något fel vid uppdateringen och den snabba återställningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

bredbandskollen.seHej

Det fungerar lika segt som Mozilla Firefox.

Sen jag skrev inlägget i forumet har faktiskt surfandet blivit lite bättre, ca 50% mot innan systemåterställningen.

E-post funkar alldeles utmärkt och har alltid gjort.

Det är internetsidor med mycket info som är sega.

 

Testa att kolla din bandbredd mot bredbandskollen.se. Får du okej värden där, så är det inte nätverket det är fel på.

Kolla också om du har senaste flashplayern. Antagligen så kan det vara en gammal version du har, och då går det seeegt!

(Flash segar ner ändå, men det går ännu segare med gamla versioner!)

Lycka till!

 

Edit: Klistrade in länk. (Varför lägger sig länken längst upp, IDG???)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hat jag testat allt, tack för alla råd och tips, men det känns fortfarande som internet år 1996.

 

Kvar är att prova med nya drivern igen och hålla tummarna.

 

 

 

Konstigt att pc-spel funkar utmärkt utan minsta lagg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det normalt fort att starta program eller har det också blivit långsammare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det normalt fort att starta program eller har det också blivit långsammare?

 

 

 

 

 

 

Det funkar som förut, det är bara internet som är segt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att man normalt inte ska göra detta, ur säkerhetssynpunkt, men blir nyfiken.

Starta om datorn i felsäkert läge och internetanslutning, och kolla en stund om det går bättre då, för vissa systemfiler är ju då inte igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att man normalt inte ska göra detta, ur säkerhetssynpunkt, men blir nyfiken.

Starta om datorn i felsäkert läge och internetanslutning, och kolla en stund om det går bättre då, för vissa systemfiler är ju då inte igång.

 

Tror inte det hjälpte för i samma veva körde jag ner drivern igen och provade på nytt.

Denna gång startade det om som normalt, och jag uppskattar att jag fått tillbaka ca 75-80& av mitt internet.

Ibland är det npg 100% men så ibland segar det ner och står faktiskt stilla. Måste då gå ur med ctrl-alt-del ,för det svarar inte på några kommandon

Denna rysare fortsätter..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se hur det blir om du kör webbläsaren utan några tillägg aktiva.

Starta Firefox så här: Start-menyn - Alla program - Mozilla Firefox - Mozilla Firefox (felsäkert läge)

Resp. Internet Explorer: Start-menyn - Alla program - Tillbehör - Systemverktyg - Internet Explorer (inga tillägg)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste igenom tråden igen, någonting hände ju tydligen efter denna systemåterställning du gjorde först.

 

Kan ju vara så att något hände med det trådade nätverkskortet?

 

Har du testat att helt enkelt avinstallera drivrutinerna för detta, och sedan installera dom på nytt igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste igenom tråden igen, någonting hände ju tydligen efter denna systemåterställning du gjorde först.

 

Kan ju vara så att något hände med det trådade nätverkskortet?

 

Har du testat att helt enkelt avinstallera drivrutinerna för detta, och sedan installera dom på nytt igen?

 

 

 

Ok , jag är rätt värdelös på sånt här, men jag förmodar du menar under Enhetshanteraren/Network Adapters (har 2 poster där)?

Stämme det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför gjorde du en systemåterställning och hur långt tillbaka i tiden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför gjorde du en systemåterställning och hur långt tillbaka i tiden?

 

 

 

Det blev svart i rutan efter ny driver, ca 2v sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket drivrutin var det du uppdaterade?

Förlåt, jag menade inte när du gjorde systemåterställningen utan hur många dagar du backade systemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Det blev svart i rutan efter ny driver, ca 2v sedan.

 

Om en drivrutin fungerar... eh... "mindre bra" så åtgärdar man detta enklast genom att via enhetshanteraren "återgå till tidigare version"

 

Då använder systemet den drivrutin som du hade innan uppdateringen!

 

Snabbt, enkelt och smidigt! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket drivrutin var det du uppdaterade?

Förlåt, jag menade inte när du gjorde systemåterställningen utan hur många dagar du backade systemet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Omedelbart innan jag laddade ner den nya drivern.

Som då inte funkade men som gör det nu, men med fortsatt segt intermet (på sajter).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skrev aldrig något om resultatet på Bredbandskollen, både hastighet (jämfört med vad du ska ha) och tid är intressant.

 

Var det något skillnad med webbläsarna startade utan tillägg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Du skrev aldrig något om resultatet på Bredbandskollen, både hastighet (jämfört med vad du ska ha) och tid är intressant.

 

Var det något skillnad med webbläsarna startade utan tillägg?

 

 

 

 

 

 

Problemet har löst sig själv, min dator håller på att kola av. Det får alltså bli en ny.

 

Den klarade alltså inte en systemåterställning och blev gradvis sämre (med internet som början).

 

Tack för alla bra svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...