Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spara film i olika format.


Bonor

Rekommendera Poster

Jag använder en Plexgear Moviesaver 500 för att föra över gamla VHS till DVD och externa hårddiskar.

 

I CyberLink PowerDirektor som jag använder finns formatvalen AVI, MPG-1, MPEG-2, MPEG-4, AVC, WMV och RM.

Var är det för skillnad mellan de olika formaten, vilka används till vad och vilka rekomederas för att bevara filmer och klipp för framtiden.

Jag vill i framtiden kunna titta på materialet men det verkar som om tekniken går lite väl fort framåt och att det inte alltid läggs så mycket intresse från konstruktörernas sida att läsarna ska vara kompatibla till de gamla systemen.

 

Jag brukar spara i AVI då jag misstänket att den är bäst upplöst. Problemet kommer när jag vill bränna till DVD då en långfilm blir för tung för skivan.

Kanske VHS-banden är de bästa lagringsmedia för filmer ändå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A7043VMS190

Som lite tips då. Jag använder Western Digital Elements 2 tb som jag försiktigt tar ur disken ur usb kabinetet och sätter i tv-datorn, och så spelar jag in i formatet mpg 2 och sedan när disken är full det brukar ta ett halvår,så sätter jag tillbaka disken i usb kabinettet och pluggar in den i en Westen Digital mediaspelare som finns för en sjuhundring och bara drar 9 watt, och kollar på filmer,serier,reality mm, så tycker jag man ska göra med dagens el priser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

DVD Flick - gratis http://www.dvdflick.net/

 

Börja med att ställa in 'Project settings' och till vilket format och om du skall ha ut en DVD 4,3GB skiva, PAL, skapa kapitel, om du vill bränna direkt eller skapa en .iso fil eller att bara skapa DVD filmen i en mapp på datorn med alla dess filer. etc. etc.

 

Du kan också ändra på standardsökvägen dit den färdiga filmen skall sparas.

Därefter så antingen drar och släpper du filmen eller flera filmklipp annars så finns en + (add) att klicka på till höger.

 

Det skall även gå att skapa en enkel DVD meny.

 

Klicka på Create DVD

 

Programmet kör encoding på filmen, vilket kräver en bra CPU och tålamod, för sådant tar tid.

Så under tiden så gör inget annat med datorn som kan störa den processen - det orkar den knappt med...

 

Finns en ganska bra guide: http://www.dvdflick....e/guide_new.pdf

 

Fast det var ett tag sedan jag använde den, numera använder jag främst Pinnacle Studio 14 för att importera .avi filer jag lyft in från från mina VHS-band. Brukar vilja redigera filmerna och kanske lite annat.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...