Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byte till en snabbare processor


Gorhog

Rekommendera Poster

Har ett moderkort, MSI P31 Neo medSocket LGA775.

 

Processor, Intel Core 2 Duo E4500 (2,2Ghz) vilket inte är tillräckligt för mitt nya redigeringsprogram.Grafikkortet är Gforse 8600 GT samt 4 GB RAM.

 

Om det fungerar vill jag bytaprocessorn till Intel Core 2 Duo E8600 (3,3 Mhz)

 

Har kolla att moderkortet stöder dennya processorn samt Chipset.

 

Vad är det mer jag måste kolla???innan bytet.

 

 

 

Tacksam för ett snabbt och uttömmande svar

 

GH

__se.msi.com_product_mb_P31-Neo.pdf

se.msi.com_product_mb_P31-Neo.pdf

ark.intel.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Att din nuvarande BIOS version stöder den nya processorn och har du en väldigt gammal BIOS som du aldrig bytt så är det väl den som skeppats med datorn.

 

Då kan det vara bäst att först uppgradera till ny BIOS innan byte av CPU.

Du bör kunna se vilken BIOS version om du direkt vid uppstarten går in i BIOS Setup så bör det framgå i någon av menyerna.

 

Det brukar också 'flasha till' lite snabbt på skärmen direkt när man startar datorn.

 

Vid BIOS uppgradering är det mycket viktigt att följa instruktionerna i moderkortsmanualen och denna hittar du också på MSI supportsida.

Men det är mycket viktigt att du väljer rätt model av modekortet.

MSI P31 Neo finns ju även som MSI P31 Neo V2 etc. som exempel.

Och det är inte samma BIOS till dessa.

 

Denna information finns tryckt direkt på moderkortet vilket kan vara det bästa sättet att se vad du har med säkerhet.

 

Dessutom något som är väldigt viktigt:

Börja med att stänga av datorn och koppla ur nätsladden från vägguttaget.

Läs detta allmänna tips om ESD i denna tråd inlägg #7

ESD-handledsbandet (som skall sitta åt) ansluts till olackad/ren metalldel eller skruv på chassit.

På Webbhallen kostar ett ESD-handledsband 65:-Deltaco Antistat Handledsband

På Kjell & Company kostar 29:- Art nr: 38324

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min uppfattning är att ett byte från Intel Core 2 Duo E4500 (2,2Ghz) till Intel Core 2 Duo E8600 (3,3 Mhz)

INTE

kommer att göra så du kan köra ditt nya redigeringsprogram.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=161861,330127

Det vanliga är att det går långsammare,

inte att det inte går alls med "svagare" processor.

 

Vilket redigeringsprogram är det?

 

Är det så det inte funkar idag så gissar jag problemet är att när datorn startas laddas en massa "onödiga" program in i RAM-minnet genom att de ligger i

Autostart

Rensa

Autostart

från alla program som inte måste vara igång hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

CPU Benchmark genomsnittsliga Passmark poäng och plats på listan över processorer:

 

Intel Core 2 Duo E8600 Plats: 342 poäng: 2535 på listan High Mid Range CPUs

http://cpubenchmark....600+%40+3.33GHz

 

Intel Core 2 Duo E4500 Plats: 656 poäng: 1271 på listan Low Mid Range CPUs

http://cpubenchmark....500+%40+2.20GHz

 

Men vilket redigeringsprogram pratar vi om som sagt?

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för intresset att hjälpa mig.

 

A. Uppdateringen av BIOS (Flyfisherman)

 

Jag har installeret MSI LiveUpdate5 och scannat min PC med resultat att jag har ver 1.1 av BIOS men 1.6 är tillgängligt och nerladdat. Problemet är att jag inte vet hur jag skall gå vidare. När jag kollar manualen för MSI LiveUpdate5 så kommer ett nytt avsnitt med följande instruktion.

 

BIOS Flash Instruction:

 

Choose the [download and install] icon to download the MB BIOS. The

 

MSISetup will automatically start up after download. Click the [Next] button at the following page.

 

 

Var hittar jag iconen för download.

 

B. Nuvarande konfiguration, (JanneJanne) se bifogad PDF. Har försökt att trimma så långt det är möjligt med mina kunskaper.

 

 

Inga bakgrundsprogram körs

 

Allt ställt för högst prestanda

 

Registret städas dagligen

 

Inget som ligger och tynger ner datorn.

 

 

 

redigeringsprogrammet är Pinnacle Studio 14 och behöver som lägst processor med 2,4 GHz. För närvarande kommer jag runt problemet genom att konvertera mina filmfiler fråm AVCHD MTS-filer, till MPG2 och kan på så sätt redigera utan alltför långa väntetider, men har då samma filmkavalitet som med min gamla DV-kamera.

System sammanfattning.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

 

Pinnacle Studio 14 Systemkrav:

http://avid.force.co...US/FAQ/en287083

  • Windows® 7, Windows Vista® (SP2),Windows XP (SP3)
  • Intel® Pentium® or AMD Athlon™ 1.8 GHz (2.4 GHz or higher recommended)
    - Intel Core™ 2 or i7 2.4 GHz required for AVCHD* (2.66 GHz for AVCHD* 1920)
  • 1 GB system memory recommended, 2 GB required for AVCHD*
  • DirectX® 9 or 10 compatible graphics card with 64 MB (128 MB or higher recommended)
    - 128 MB required for Red Giant Magic Bullet Looks Plug-in: Pixelshader 2 required, Intel GMA integrated graphics not supported
    - 256 MB required for HD and AVCHD*
  • DirectX 9 or higher compatible sound card
  • 3.6 GB of disk space
  • DVD-ROM drive to install software
  • 1 PCI slot
  • 1 USB 2.0 port

Ja det borde nog fungera.

 

Ang. BIOS har du kontrollerat vilket moderkort du har, så du är säker på modellbeteckningen?

Återkom med detta och länk. Det lär väl vara en av dom två MSI länkarna i mitt första inlägg?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte hur jag kommer vidare med BIOS Flash Instruction:

 

Har kollat i installationskatalogerna men ingenting fungerar eller liknar instruktionen.

 

se bild av C:\program\MSI\FlashUTY\*.*

 

post-125876-0-45818400-1335002731_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hmm Ok.

 

1. Se till att du först gör en Scan antingen manell eller automatisk fliken 'Live update'

2. Sedan bockar du i och väljer BIOS sedan [download and install] icon till höger enligt. bild

post-73434-0-94018700-1335007806_thumb.png

 

3. Därefter så skall Setup programmet starta och du skall fortsätta med instruktionen längre ned i dokumentet

'BIOS Flash Instruction'

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett hjärtligt tack för hjälpen.

 

Jag hade missat att köra download and install i listan och förutsatte att det var samma som Download i botten på listan.

 

Fungerade perfekt. Fick göra en paus i "meckandet" då hustrun var tvungen att åka till IKEA och göra av med pengar som jag borde ha fått använda till en ny dator. Men nu blir det en 3,3 MHz prosessor i stället. Jag tolkade dig som att det var OK utifrån min konfiguration och sammansättning. Kan köra vidare på min gamla häck något år ytterligare. Mina komponenter klarar ju inte mer än 4 GB RAM.

Ännu en gång hjärtligt tack, hade aldrig klarat detta utan din hjälp.

 

/Göran

 

:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Inga problem.:rolleyes:

 

Fick göra en paus i "meckandet" då hustrun var tvungen att åka till IKEA och göra av med pengar som jag borde ha fått använda till en ny dator.

Då skulle du passat på att besöka fiskebutiken istället och se vad som behövs till kommande fiskesäsong.:D

 

Tips:

NordicHardware - Datorbyggarskolan

I ett av kapitlen så visas processorbyte. Tror det kan vara nr. 22

 

Nu lär det väl finnas förapplicerad kylapasta på den nya kylaren som följer med, annars kolla in:

PC För Alla Extreme - Kall pasta för het dator

Sweclockers: Video: Olika metoder att applicera kylpasta

 

Om du vid något tillfälle behöver rengöra processorns kylplatta (toppsidan) samt kylaren från ny (eller gammal kylpasta) innan du applicerar ny pasta och monterar den, så dessa medel funkar, man kan fukta på en tygbit, isopropanol (används inom elektronikproduktionsindustrin) eller kemisk ren bensin - utan att söla ned omgivande ledare och komponenter.

Använd absolut inget aceton eller liknande som kommer att skada ditt kretskort tillverkat av glasfiber/epoxy (FR4), det löser bl.a. upp skyddslacken på ledarna.

 

Och så använder du ESD-handledsband och kolla in länken i mitt tidigare inlägg #2 om ESD tips.

 

Lycka till.:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Hej och tack för Hjälpen Flyfisherman .

 

Har nu bytt den gamla processorn 2,2 GHz till Intel Core 2 Duo E8500 3,16 GHz.

 

Lätt som en plätt. Allt startade upp som vanligt så jag var tvungen att kolla i systemkonfigurationen att det fungerade.

Min redigering i Studio 14 fungerar också tillfredsställande. :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Kul att du återkom och talade om hur det gick.:thumbsup:

 

Ett tips när du håller på med videoredigering i Pinnacle Studio 14 som kräver en hel del resurser; är att du ser till att du degfragmenterat din hårddisk innan du börjar och ha inte en massa andra program igång samtidigt som du kör; eftersom detta kan påverka resultatet på renderingarna negativt.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...