Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nästan svart skärm


axivse

Rekommendera Poster

Hej

En krånglande skärm på en bärbar Acer. Måndagsex, reparerad via garanti men den har nu gått ut. Problemet är att datorn har "laggat" enl barnen. Skärmen blir ibland svart. Kylplatta finns. Fungerat bra en tid. Nu har dock skärmen blivit nästan svart. Jag ser svagt en bild vid uppstart men sedan försvinner den. Kan ana bild med aktivitet i men kan inte styra mus då den inte syns. Bytt minne för att prova men funkar ej. Den startar med inget mer således. Just detta att bilden syns, om än svagt, finns det något tips?

 

kenneth

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

En krånglande skärm på en bärbar Acer. Måndagsex, reparerad via garanti men den har nu gått ut. Problemet är att datorn har "laggat" enl barnen. Skärmen blir ibland svart. Kylplatta finns. Fungerat bra en tid. Nu har dock skärmen blivit nästan svart. Jag ser svagt en bild vid uppstart men sedan försvinner den. Kan ana bild med aktivitet i men kan inte styra mus då den inte syns. Bytt minne för att prova men funkar ej. Den startar med inget mer således. Just detta att bilden syns, om än svagt, finns det något tips?

 

kenneth

En knappt synlig bild, som syns något bättre om man lyser på skärmen, brukar betyda att bakgrundsbelysningen i skärmen gått sönder. Tänk på att du har tre års reklamationsrätt, även om nu garantitiden har gått ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En knappt synlig bild, som syns något bättre om man lyser på skärmen, brukar betyda att bakgrundsbelysningen i skärmen gått sönder. Tänk på att du har tre års reklamationsrätt, även om nu garantitiden har gått ut.

 

Vid närmare titt ser jag att det står att startpartitionen är skadad och reparation ej möjlig med datorns egna "resurser". Får heller inte denna svaga bild när jag sätter i recoveryskivan.

Kan hårddisken gått sönder och därmed ge bla svagt ljus?

 

kenneth

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan hårddisken gått sönder och därmed ge bla svagt ljus?

 

Hårddiskskador gör ofta att några enstaka saker inte funkar. Svaret blir JA.

 

Jag har skrivit lite om hårddiskskador här, test här.

//eforum.idg.se/topic/335781-skype-oandvandbart-i-en-dator/page__p__1576454#entry1576454

 

Och byta hårddisk är ofta inte värre än att skruva ihop en IKEA-möbel.

Gör det på diskbänken av rostfritt stål. Ofta bra jord. = Skydd mot statisk elektricitet.

Och ta med handen i diskbänken regelbundet under bytet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...