Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skype oandvändbart i en dator


Shiro

Rekommendera Poster

Skype i min stationära huvuddator har blivit helt omöjlig att använda. Ljudet hackar och bilden som visas hos mottagaren är dålig. Jag kör trådlöst med ett Dlink USB till min router CG3100. Har två bärbara datorer jag provat att köra trådlöst och de fungerar som det ska. Problemet ligger tydligen i min stationära dator. Ringer jag upp Echo kan den kvinnliga rösten också hacka. Min återspelade röst startar först efter ett tag och jag kan inte höra hela inspelningen eftersom de 10 sekunder är förbrukade.

Jag använder Windows XP Pro och har senaste versionen av Skype. Tror det är 5.8.0.158.

Dator CPU 3GHz, RAM 2.5GHz. Har Comhem med hastighet 8/1 så allt borde räcka. Hur får jag Skype att fungera ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder Windows XP Pro och har senaste versionen av Skype. Tror det är 5.8.0.158.

 

Har du senaste versionen så finns ju möjligheten den inte är kompatibel med XP.

Återgå om det går till en version som fungerat på din dator.

 

En annan möjlighet är hårddiskskador. Märks ofta genom att enstaka program inte fungerar som de ska.

För att kolla hårddisken finns program här.

http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287

programmen ska normalt brännas som iso/imagefil på CD och datorn startas sedan från CDn (XP används inte när hårddisken testas)

 

Ytterligare möjlighet är moderkortsskador tex kondingarna

http://www.idg.se/2.1085/1.123739

 

Ja sedan finns ju möjligheten USB WiFi-en krånglar. Testa koppla upp datorn till routern med kabel.

 

Är det hårddiskskador kan problemet tillfälligt ofta lösa genom att installera om allt.

Som jag uppfattar det undviker Windows installationsprogram skadade delar av hårddisken.

I varje fall om man gör en fullständig formatering av hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag avinstallerade Skype och gjorde en ny installation. Ser ut att fungera nu. So far so good.

Hoppas att det håller

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag avinstallerade Skype och gjorde en ny installation. Ser ut att fungera nu. So far so good.

Hoppas att det håller

Nix det höll inte.

Går att tala i c:a 10 sekunder sedan blir det omöjligt att föra ett samtal.

Har även provat att stänga brandväggen i F-Secure och ha windows brandvägg aktiverad

men det var samma resultat. Provar jag med Skype Echo verkar allt vara Ok.

 

Börjar bli riktigt frustrerande

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du prövat med att använda nätverkskabel? Bara för att få reda på om det beror på den trådlösa förbindelsen eller något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du prövat med att använda nätverkskabel? Bara för att få reda på om det beror på den trådlösa förbindelsen eller något annat.

Min router finns längst bort i ett annat rum och jag har inte någon 15 meter lång kabel så det är orsaken till att jag inte provat.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter ju som att det kan vara lite svårt för den trådlösa signalen att ta sig fram med bibehållen kvalitet. Har du kört bredbandskollen för att se vad du får för hastighet och tid?

 

Har du en USB-förlängningskabel (USB-kontakter i båda ändarna)? För i så fall kan du pröva med att sätta nätverkskortet på förlängningskabeln så att du kan placera nätverkskortet där det är bättre mottagning än bakom datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter ju som att det kan vara lite svårt för den trådlösa signalen att ta sig fram med bibehållen kvalitet. Har du kört bredbandskollen för att se vad du får för hastighet och tid?

 

Har du en USB-förlängningskabel (USB-kontakter i båda ändarna)? För i så fall kan du pröva med att sätta nätverkskortet på förlängningskabeln så att du kan placera nätverkskortet där det är bättre mottagning än bakom datorn.

Jag har en Dlink DWA-131 sittandes i en USB port på datorn. Det har tidigare aldrig varit några problem

och signalen markeras som utmärkt.

Jag körde lite bredbandskoll med olika program (se nedan) och under mätning kan visaren stå still ganska

långt ner för att plötsligt vara på en betydligt högre nivå. Antar att visat värde är genomsnitt.

 

Jag har Comhem som ISP och ett abonnemang med 8.0 - 1.0

 

Mätningarna är gjorda efter varandra och visar väldigt olika resultat.

http://www.bredbandskollen.se/

11.09 - 1.09

11.52 - 1.15

5.04 - 1.15

6.59 - 0.92

6.89 - 0.94

 

http://www.ip-adress.com/speedtest/

2.11 - 0.77

7.22 - 1.11

4.76 - 1.10

7.45 - 0.93

6.74 - 1.11

3.01 - 1.08

 

http://www.speedtest.net/

11.36 - 1.15

3.21 - 1.15

12.77 - 1.14

6.90 - 1.15

9.41 - 0.84

annan server med samma program

4.38 - 1.04

11.87 - 1.15

11.45 - 1.15

9.45 - 1.15

11.64 - 1.15

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På bredbandskollen får man även ut en svarstid.

 

Har du grannar i närheten? Det kan vara deras trådlösa nätverk som stör, likaså är bärbara telefoner och deras basstation något som kan störa så sådant ska inte vara i närheten av routern och datorn. När det gäller grannars nätverk så får man prova sig igenom de olika kanalerna i routern för att hitta vilken som fungerar bäst.

 

En annan möjlighet är förstås att du har något annat program igång i datorn som använder sig av internetförbindelsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På bredbandskollen får man även ut en svarstid.

 

Har du grannar i närheten? Det kan vara deras trådlösa nätverk som stör, likaså är bärbara telefoner och deras basstation något som kan störa så sådant ska inte vara i närheten av routern och datorn. När det gäller grannars nätverk så får man prova sig igenom de olika kanalerna i routern för att hitta vilken som fungerar bäst.

 

En annan möjlighet är förstås att du har något annat program igång i datorn som använder sig av internetförbindelsen.

Jo svarstid får man även med de andra. Såg att det var mellan 12ms och 125ms så tiden varierar.

Beträffande grannar så har jag analysprogram där jag kan se var andra wifi ligger. Har valt en kanal en bit ifrån de andra. Jag har även provat att helt koppla bort min trådlösa hörtelefon som befinner sig nära routern.

Det var en av de första saker jag trodde skulle störa men jag får samma dåliga resultat när den är bortkopplad.

 

Kan det vara drivrutinerna till Dlink DWA131 eller själva DWA131 men internet och epost fungerar ju perfekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Närliggande kanaler stör varandra så egentligen är det bara kanal 1, 6 och 11 som inte stör varandra. Om grannarna t ex har 1, 5, 7, 10 och 11 så är det antagligen bäst att använda kanal 1 för då kan de två nätverken samarbeta om frekvensutrymmet utan att störa ut varandra.

 

Har du Bluetooth på datorn? För det kan också störa trådlösa förbindelser.

 

Du bör ju se till att ha Dlinks senaste drivrutiner till DWA131.

 

Vanlig surfning och epost märker knappast av kortare avbrott, eller om lite omsändningar behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Närliggande kanaler stör varandra så egentligen är det bara kanal 1, 6 och 11 som inte stör varandra. Om grannarna t ex har 1, 5, 7, 10 och 11 så är det antagligen bäst att använda kanal 1 för då kan de två nätverken samarbeta om frekvensutrymmet utan att störa ut varandra.

 

Har du Bluetooth på datorn? För det kan också störa trådlösa förbindelser.

 

Du bör ju se till att ha Dlinks senaste drivrutiner till DWA131.

 

Vanlig surfning och epost märker knappast av kortare avbrott, eller om lite omsändningar behövs.

Tidigare använde jag kanal 5.

Jag ska prova med kanal 3 eftersom ingen använder den.

Kanal 1, 2 användare.

Kanal 6, 3 användare.

Kanal 8, 1 användare.

Kanal 9, 1 användare.

Kanal 11, 2 användare.

 

Bluetooth har jag och det har jag alltid haft utan att det har strulat.

Jädrans knepigt fel tycker jag. Har för mig att jag kollade om jag hade senaste drivrutinerna till Dlink DWA131.

Ska för säkerhets skull kolla igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanal 5 och 6 stör varandra så det kan vara orsaken. Om inte 3 fungerar bra så pröva med 1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Närliggande kanaler stör varandra så egentligen är det bara kanal 1, 6 och 11 som inte stör varandra. Om grannarna t ex har 1, 5, 7, 10 och 11 så är det antagligen bäst att använda kanal 1 för då kan de två nätverken samarbeta om frekvensutrymmet utan att störa ut varandra.

 

Har du Bluetooth på datorn? För det kan också störa trådlösa förbindelser.

 

Du bör ju se till att ha Dlinks senaste drivrutiner till DWA131.

 

Vanlig surfning och epost märker knappast av kortare avbrott, eller om lite omsändningar behövs.

Tidigare använde jag kanal 5.

Jag ska prova med kanal 3 eftersom ingen använder den.

Kanal 1, 2 användare.

Kanal 6, 3 användare.

Kanal 8, 1 användare.

Kanal 9, 1 användare.

Kanal 11, 2 användare.

 

Bluetooth har jag och det har jag alltid haft utan att det har strulat.

Jädrans knepigt fel tycker jag. Har för mig att jag kollade om jag hade senaste drivrutinerna till Dlink DWA131.

Ska för säkerhets skull kolla igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ändrat till kanal 3

Har även uppdaterat drivrutinerna till DWA131.

Provringde från min mobil och lämnade den bredvid en radio med tal.

Tog emot allt på min dator vad som sades.

 

Eftersom det är en fördröjning med Skype kunde jag också kontrollera åt andra hållet.

Talade från min dator och lyssnade efter fördröjningen i min mobil.

 

Där hördes bara halva ord. Talet trasas alltså fortfarande sönder från datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova med kanal 1.

Men de andra datorerna fungerar ju oavsett vilken kanal jag använder.

Jag tycker det ser ut som att felet ligger i just en dator vilken

typiskt nog är min stationära.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var har du pluggat in mikrofonen? Vad har du för moderkort?

 

Jag hade ett liknande problem, med mikrofonen inkopplad i frontpanelen och frontpanelens HD Audio sladd inkopplad till moderkortet. När jag bytte och kopplade in AC97 sladden från frontpanelen till moderkortet och ändrade i bios fungerade allt fint. Det var något skit med HD Audio sladden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var har du pluggat in mikrofonen? Vad har du för moderkort?

 

Jag hade ett liknande problem, med mikrofonen inkopplad i frontpanelen och frontpanelens HD Audio sladd inkopplad till moderkortet. När jag bytte och kopplade in AC97 sladden från frontpanelen till moderkortet och ändrade i bios fungerade allt fint. Det var något skit med HD Audio sladden.

Det spelar ingen roll vad jag använder. Normalt använder jag en trådlös telefon ansluten med IPsmart till

USB. Praktiskt att använda Skype trådlöst. Provar jag med att använda min Logitech webkamera med inbyggd mikrofon

också ansluten till en USB port får jag samma ruttna resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det spelar ingen roll vad jag använder. Normalt använder jag en trådlös telefon ansluten med IPsmart till

USB. Praktiskt att använda Skype trådlöst. Provar jag med att använda min Logitech webkamera med inbyggd mikrofon

också ansluten till en USB port får jag samma ruttna resultat.

 

Ok, men vilken USB port? I Frontpanelen eller bakpå? Sedan undrar jag fortfarande vad du har för moderkort. Det är ju möjligt att det kan hjälpa till att komma med andra förslag till lösningar om man vet det. :)

 

Har du provat med en äldre version av Skype?

 

http://www.oldapps.com/skype.php

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag har inte provat med en äldre version av Skype.

Däremot tog jag precis ner en version från oktober 2011

 

Jag har en Dell Dimension 4600i och kör jag msinfo32 finns ingen uppgift

om just moderkortet. Skulle väl ha funnits om jag satt ihop datorn själv som

man gjorde en gång i tiden med köp av lösa utvalda detaljer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag skiftat till kanal 1

Provat annan USB port

Avinstallerat DWA-131

Installerat en annat USB nätverkskort DWA-161

Resultat:

Lika dåligt som förut

 

Om jag sänder en lång jämn ton och avlyssnar den med Skype i min mobil

hörs tydligt att den inte är kontinuerlig. Hela tiden korta eller lite längre avbrott.

Ungefär som man överstyr en inspelning och den klipper.

 

Man kan ju tro att det är mitt Soundblaster ljudkort med det fungerar ju helt Ok med allt annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag avinstallerade Skype och installerade en äldre version och nu ser det ut att fungera igen.

Inte alltid bäst att ha senaste versionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...