Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installera THX Trustudio PRO


Benna

Rekommendera Poster

Hej, jag installerade nyligen efter jag fick höra av MSI live update 5 att jag kunde installera en utility som har med HD audio att göra tänkte att det kunde vara coolt när man tittar på film men nu har ljud i spel börjat krångla... vissa gånger spelas inte ljud upp korrekt och när dem ska, kan det på något sätt krocka med den "ljudgrej" som jag har vanligtvis? borde jag avinstallera den gamla som är realtek HD? Ugh

 

Hoppas någon förstår :P tack på förhand

 

Vad jag installera: THX TruStudio Pro och jag undrar ifall det kan krocka med Nvidia HD Audiodrivrutin, Realtek Semiconductor Corp. HD Audio Driver eller Realtek High Definition Audio Driver

 

Antar att jag bör avinstallera något av dessa, men vilket ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NOTE: Jag avinstallera THX TruStudio Pro, nu har jag kvar de 2 andra som jag inte riktigt vet hur jag ska ta mig till... jag har fortfarande lite problem med ljudet verkar det som... ska de funka tillsammans eller måste jag avinstallera någon av dem?

 

Tack :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Hur ser det ut i ljudhanteraren?

Start > Kontrollpanelen > Maskinvara och ljud > Ljud

 

Den enhet som du skall använda för ljuduppspelning bör du högerklicka på och välja 'Standard enhet'

 

Använder du inte tex. HDMI Output som nog har installerats och hör till grafikkortet, så kan du högerklicka och välja Inaktivera.

Ja samma med Nvidia HD Audiodrivrutin (kanske är samma sak).

Exempel hos mig och jag har ett AMD Radeon HD5830 grafikkort:

post-73434-0-15292900-1334896781_thumb.png

 

Ditt moderkort har Reatek Audio ALC892 ljud chip inbyggt på moderkortet.

Till detta behövs Realtek High Definition Audio Driver om du skall använda detta och lyssna på ljud.

Så det är rätt att installera Realteks ljuddrivrutiner.

 

Efter att du installerat Realtek så bör du ha en Realtek HD Audio Manager icon nere i meddelandefältet bredvid klockan eller klicka på uppilen > visa dolda ikoner

post-73434-0-63647300-1334896199_thumb.pngHögerklicka och välj ljudhanteraren så kan du göra ett flertal inställningar, bla. även där välja standard-ljudenheter (Default) om du först markerar en sådan längst upp.

Se i manualen för mer info om denna och dess inställningar eller botanisera runt och utforska själv. Finns bl.a. equalizer och annat smått och gott.

post-73434-0-49458600-1334896469_thumb.png

 

THX TruStudio Pro vet jag inte säkert vad det är, men en kvalificerad gissning är att det är för THX surround ljudeffekter när man tittar på film som har detta formatet.

 

Jo, nu hittade jag igen vad det är och det stämmer (ditt moderkort) http://www.msi.com/p...#/?div=Overview

Citat:

THX is a trade mark of a high-end audio/visual reproduction standard for movies, home theaters, computer speakers and other audio devices. THX Certified Audio products are designed to let users experience movies & videos as live show. The true sound effect can make high definition video more powerful.

 

Features

- A high-fidelity sound reproduction standard

- Accurately reproduce the fullest audio experience of movie, music and game soundtracks

http://www.youtube.com/watch?v=8uj6MG5X8A4

 

Då kan det vara så att THX TruStudio Pro skall väljas som standardenhet just vid uppspelning av den typen av film eller spel som har stöd för detta?

Kanske någon annan har erfarenhet av den?

Men jag antar ju förstås att du måste ha surroundhögtalare inkopplade på datorns ljudutgångar för att kunna dra nytta av detta, som visas på filmen eller Realtek HD Audio Manager bilden ovan.

 

Till sist; hur mycket har du dragit upp ljudet på högtalarna, den lilla vita högtalarikonen (Volymkontrollen) visar detta om du klickar på den, alternativt så 'hovrar' du med musen över volymkontrollen och då visas volymen i %.

Maxar du där så kan det bli distorsion på ljudet och omvänt har du för lågt så måste du öka rejält på volymkontrollen på högtalarna så att det låter bedrövligt.

Jag brukar ha runt 70-80% eller nåt och har ordnat så att jag alltid har denna framme i meddelandefältet. http://pcforalla.idg...-meddelandefalt

post-73434-0-35241200-1334898890_thumb.png

 

Och kan du även kolla in denna:

PC För Alla: Smarta tips när bild och ljud krånglar i Windows 7

 

Mvh :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Lägger till att även dom olika mediaspelarna har egna ljudkontroller också.

Exempel på gratis VLC Mediaplayer har en volymkontroll och har du denna över 100% som på bilderna, så övergår den till gul/orange/rött och det blir bedrövligt ljud.

post-73434-0-67507300-1334902495_thumb.pngpost-73434-0-88530900-1334902495_thumb.png

 

Håll den alltid inom grönt. post-73434-0-42244100-1334902495_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

d87ff244b43179be034eba9358fc43b6.jpg

 

Så ser det ut i ljud, jag har både högtalare och mitt headset kopplat, kan det blir problem?

 

Sedan ja precis så har jag realtek HD-ljudkonfiguration nere i hörnet

8ff6aa172c685a82f26d6ad01e12f962.jpg

 

Men Nvidias krockar inte på något sätt med denna då?

 

Angående THX så avinstallera jag det då jag egentligen inte känner att jag behöver det... men ljudet är fortfarande lite konstigt i spelet kanske måste göra en ominstallation, det är så många inställningar i själva realtek så jag vet egentligen inte vad som ska göras för att det ska blir bra igen... kanske bara spelet som är som det är nu så får väll testa ominstallera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jag ser ju inte hdmi eller nVidias på din första bild, som jag hade motsvarande AMD hdmi för så det bör vara lungt.

 

Nej att ha både högtalare och headset skall fungera, men varför provar du inte att bara koppla ur ena?

Fast hur har du anslutet headset, för frontkontakterna är ju inte anslutna?

 

Använder du frontkontakterna så finns dessa inställningar:

post-73434-0-42394200-1334922086_thumb.png

 

Du måste välja vilken högtalarkonfiguration du har i Realteks kontrollpanel.

Har du 7.1 högtalarkonfiguration eller har du stereo 2.1?

Det är i varje fall 7.1 som det är konfigurerat på bilden.

Välj rätt konfiguration som motsvarar högtalarna du har kopplat in genom att klicka på 'ned pilen' och välj i menyn/listan.

Provspela den nya konfigurationen och lyssna på ljudet med Play knappen direkt till höger om menyn.

 

Det nya valet verkställs efter att du klickat OK längst ned till höger.

post-73434-0-92055500-1334922343_thumb.png

 

Jag ser att den blåa kontakten bak för linje in (Line in) är ansluten, vad har du inkopplat på den?

Rosa (Pink) är normalt mikrofoningång.

 

Sedan finns ju detta att ställa in fliken 'Standardformat', huruvida vilken påverkan det har på ljudet i spelen vet jag inte.

Mina inställningar.

post-73434-0-16702300-1334922086_thumb.png

 

Hur låter det om du spelar upp en CD-skiva eller mp3 låt som är samplad i högsta kvalitet?

Hur har du Windows volymkontroll inställd som jag tidigare nämnde?

Mvh

 

[Edit] Ahh jag ser att du har volymen på strax över hälften.

post-73434-0-17853100-1334926028_thumb.png

Denna är samma som Windows volymkontroll, fast enklare om du har Windows volymkontroll framme i meddelandefältet..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså jag har bägge kopplade då det finns 2 uttag som är gröna bakom och en mikrofoningång... sedan har jag ju också ett till grönt uttag på framsidan

 

Den blå är hörlur (högtalare) står det på den gröna fronthögtalare ut (högtalare) och ja rosa är mik in..

 

och yes 7.1 högtalarläge

 

när jag lyssnar på musik från bägge så är det bra.. allt korrekt.

sedan har jag 24Bits, 48000 Hz (studiokvalitet) borde jag ändra till 192000 hz?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Den blå är hörlur (högtalare) står det på den gröna fronthögtalare ut (högtalare) och ja rosa är mik in..

Fel - blå är line in enligt din manual och även på mitt ASUS moderkort. Standard färger.

 

och yes 7.1 högtalarläge

Är det den högtalaruppsättning du har eller?

För det verkar på din bild som du i så fall inte kopplat rätt?

 

Se här (ur manualen som också har ett bra kopplingsschema hur högtalarna skall placeras och kopplas):

post-73434-0-26983800-1334931384_thumb.png

 

These audio connectors are used for audio devices. It is easy to differentiate between

audio effects according to the color of audio jacks.

 

Line-In: Blue - Line In, is used for external CD player, tape-player or other audio devices.

Line-Out: Green - Line Out, is a connector for speakers or headphones.

Mic: Pink - Mic, is a connector for microphones.

RS-Out: Black - Rear-Surround Out in 4/ 5.1/ 7.1 channel mode.

CS-Out: Orange - Center/ Subwoofer Out in 5.1/ 7.1 channel mode.

SS-Out: Gray - Side-Surround Out in 7.1 channel mode.

 

sedan har jag 24Bits, 48000 Hz (studiokvalitet) borde jag ändra till 192000 hz?

Upp till dig vilken kvalitet du vill ha på ljudet. Tar lite mer resurser kanske, men du har ju en bra cpu etc.

Är väl bara att testa, växla mellan olika lägen, men då skall du göra detta med en riktig musik-CD och inte med någon halvdålig mp3 fil som är dåligt samplad och hårt komprimerad och därmed liten storlek.

 

Låter det bra nu, allt fungerar som det skall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok men så jag måste använda mitt headset i såfall kopplat där fram där det finns en till grön och en rosa mottagare?

 

 

 

Det stämmer det är en blå min hörlur är kopplad till på baksidan och högtalaren till en grön och micken till en rosa...

Men headsetet funkar även då.. :o

 

Ja ljudet fungerar det är bara det i spelet men antar att jag måste ominstallera.e

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jag hänger inte med riktigt, eller så har du inte svarat på mina frågor:

 

Har du testat det som jag skrivit i tidigare inlägg?

Bl.a. att koppla ur headsetet och prova?

 

Exakt hur många högtalare har du inkopplade?

Har du i enlighet med antalet högtalare konfigurerat detta i Realtek HD Audio Manager?

Sedan ansluter du högtalarna enligt tidigare instruktion.

 

Att du skall behöva installera om spelet tycker jag verkar konstigt?

Kontrollera i det spelets ljudinställningar också.

Hur låter det, förvrängt, dåligt tryck, dålig volym, tappar ljudet, annat?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat att koppla ur headsetet, och jag har en högtalare inkopplad... (alltså 2 speakers sammanbundna)

Har du i enlighet med antalet högtalare konfigurerat detta i Realtek HD Audio Manager? ja då bara jag har en högtalare och ett headset, kanske inte förstår vad du menar :/

 

Ja spelet tappar olika ljud, mainljudet så som bakgrundsmusiken fungerar men småljud som har med karaktärens rörelser och slag kommer inte upp... alltså handlingarna har förlorat sina ljud, dock kan dom komma fram ibland...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Två högtalare (vänster, höger)=Stereo

Eller

Två högtalare (vänster, höger) + subwoofer (2+1)=Stereo

 

Alltså skall du välja detta då:

Högtalarkonfiguration => Stereo

post-73434-0-53565000-1334943200_thumb.png

Eftersom du hade konfigurerat 7.1 vilket är många fler högtalare och du inte har detta.

 

Har du haft detta ljudproblem tidigare eller började allting när du installerade något av dom övriga programmen?

Fanns det några inställningar i spelet för ljudet som du testat?

Finns det någon patch eller uppdatering till spelet?

Är det endast detta spel eller andra spel också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två högtalare (vänster, höger)=Stereo

Hmm jaha, då måste jag göra stereo eftersom det är bara höger och vänster?

 

Ja testa olika inställningar i spelet (League of legends) men funka inte, och problem uppstod efter när jag installera både Nvidia igen och dens audio drivrutiner samt THX ... men ska ändra till stereo och testa ifall det funkar, angående andra spel är jag inte säker då jag inte testat men ska göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Sedan du gjort detta och testat, så provar du detta (om felet kvarstår):

 

1. Koppla ur högtalarkontakten från den gröna kontakten bak och ansluter den på frontens gröna ljudkontakt.

Spela.

Om detta fungerar så är det något med bakre ljudutgången.

Du kan också testa att ansluta headset till frontens ljuduttag (sedan du kopplat bort högtalarna).

Spela.

Fortfarande problem gå till pkt. 2

 

2. Kontrollera om du har någon gul markering i Enhetshanteraren vid någon enhet, som indikerar att något är fel i listan som kommer upp.

 

I Vista/Windows 7

Start > i sökfältet skriv Enhetshanteraren > klicka på Enhetshanteraren => Då öppnas enhetshanteraren och kolla i listan efter några gula eller röda markeringar vid någon enhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...