Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan ej skicka i Outlook på jobbet - Behöver hjälp snarast!


AnnaK

Rekommendera Poster

Hej,

Är mkt tacksam för hjälp. Använder Telia Bredband och Outlook 2007, fungerar felfritt att ta emot och skicka epost. På min arbetsplats (konsult) kopplar jag upp mig på Internet med en nätverkssladd (vet ej leverantör). Kan då ta emot epost men inte skicka. Får felkod/meddelande; 0x80042109 Det går inte att ansluta till servern för utgåendee-post (SMTP). Kontakta server administratören eller internetleverantören (ISP) om problemet kvarstår.

 

Tyvärr hjälper inte Telia till med Outlookärenden. Är det någon som kan hjälpa mig? Är mkt tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du testar med smtprelay1.telia.com som smtp-server?

Tack för svar. Men hur menar du? Var fyller jag i detta? Om jag går till kontoinställningar - Avancerat - Utgående server står där nu 465, jag kan inte där fylla i ngt annat i siffror. Snälla förklara :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte omöjligt att företaget har satt upp brandväggsregler eller liknande som hindrar det du vill göra. Ta och prata med företagets IT-support.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller.. var har du din e-postlåda?

ÄR det en telia-adress eller är det ex. en hotmail-adress du använder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller.. var har du din e-postlåda?

ÄR det en telia-adress eller är det ex. en hotmail-adress du använder?

En Telia adress

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte omöjligt att företaget har satt upp brandväggsregler eller liknande som hindrar det du vill göra. Ta och prata med företagets IT-support.

Hrm, den där IT-support avdelningen verkar vara i det närmaste obefintlig.... därför jag vänder mig hit ist

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr samma felmeddelande. Andra idéer?

Kanske att skaffa en Gmail-adress och nyttja googles server för utgående e-post?

Alltså att ändå fortsätta använda din xxx@telia.com.

 

Google använder port 587 för utgående.

 

Jag skulle kunna testa hur detta kommer att se ut i Outlook 2010..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror också att det är möjligt att det är företaget som har begränsat möjligheten att använda mailen för en del.

 

Vad säger kontraktet du har med företaget, ska du ha möjlighet att använda deras mailserver?

Om svaret är ja, då är det ju bara att hänvisa till kontraktet, annars är det fullt möjligt ett kontraktsbrott, då är det bara att hänvisa till att du inte kan sköta ditt åtagande som konsult, och då är det upp till deras IT-ansvariga att lösa problemet.

 

Telia använder fortfarande smtprelay1 för externa mailkonton.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...